Slovenské klavírne duo, Peter Pažický, Aleš Solárik
3. 10. 2024
Žilina, Dom umenia Fatra
Slovenské klavírne duo
Peter Pažický, Aleš Solárik
J. Ch. Bach – Schumann – Šostakovič
Prvý komorný koncert v sídle Štátneho komorného orchestra Žilina patril Slovenskému klavírnemu duu Petra Pažického a Aleša Solárika. V súčasnosti jedno z mála existujúcich slovenských klavírnych duí začalo svoju spoločnú históriu práve na žilinskom konzervatóriu zásluhou významnej pedagogičky Dariny Švárnej. Práve v jej klavírnej triede sa duo mladých klaviristov sformovalo. Prvé úspechy siahajú do polovice 80. rokov, keď na Súťaži študentov konzervátorií SR v komornej hre získalo 1. miesto (1989) a z medzinárodnej Schubertovej súťaži v českých Jeseníkoch si prinieslo titul dvakrát (1986, 1989). Pažický a Solárik spoločne pokračovali v štúdiu na VŠMU v triede profesora Mariána Lapšanského, počas ktorého nasledovali ďalšie úspechy. Duo sa stalo laureátom mnohých národných aj medzinárodných súťaží a v spolupráci s dánskym perkusionistickým zoskupením Safri duo uskutočnilo šnúru koncertov, z ktorých vznikla live nahrávka spoločného CD. Ani relatívne dlhé obdobie útlmu v koncertnej činnosti neubralo na vzájomnej muzikantskej prepojenosti a ponechalo v hre dua umeleckú jednotu vychádzajúcu z prvých rokoch štúdií.
Abonentný koncert s názvom Sólo pre dva Steinwaye otvoril cyklus Johanna Christiana Bacha, najmladšieho zo synov slávneho otca, Sonáta G dur pre dva klavíry, z ktorého odzneli dve časti: 3. Lebhaft a 4. Allegretto. Klasicistický opus nechal vyniknúť čisté harmónie v mimoriadnej súhre oboch protagonistov.
Naopak, veľkú dávku romantickej farebnosti klaviristi predviedli v Andante a Variáciách B dur Roberta Schumanna, ktoré vystriedalo dynamické Concertino a mol Dmitrija Šostakoviča. Štýlovo pestrá prvá polovica koncertu preukázala to, čo bolo zjavné od spoločného raného obdobia umelcov – jednotný prístup k interpretácii a štýlovým predstavám, synchrónne frázovanie a cit pre agogické a dynamické gradácie.
Tieto atribúty sa po krátkej prestávke rozvinuli aj v ďalších číslach programu. Idylické dielo Jána Cikkera Slovenská suita op. 22 pre dva klavíry akoby bolo stvorené práve pre túto dvojicu interpretov. Svojím stvárnením klaviristi priblížili autenticitu melodiky, harmónií a priblížili sa naturelu slovenskej piesne. Tanečky mistrů pro dva klavíry Vlastimila Lejska mali Pažický so Solárikom v repertoári už na spomínanej Schubertovej súťaži. Dielo s vyzretým interpretačným nadhľadom príťažlivých programových častí efektne zakončilo oficiálny program koncertu. Po opakovanom aplauze duo zahralo temperamentný tretí Brazílsky tanec z rovnomenného cyklu V. Lejseka, ktorý štvrtkový večer bravúrne korunoval.