Hudobný život

Slovenské klavírne duo, Peter Pažický, Aleš Solárik

Eva Miškovičová
Eva Miškovičová
14. október 2024

3. 10. 2024

Žilina, Dom umenia Fatra

Slovenské klavírne duo

Peter Pažický, Aleš Solárik

J. Ch. Bach – Schumann – Šostakovič


Hudobný život
Peter Pažický a Aleš Solárik v žilinskom Dome umenia Fatra. Foto: Roderik Kučavík

Prvý komorný koncert v sídle Štátneho komorného orchestra Žilina patril Slovenskému klavírnemu duu Petra Pažického a Aleša Solárika. V súčasnosti jedno z mála existujúcich slovenských klavírnych duí začalo svoju spoločnú históriu práve na žilinskom konzervatóriu zásluhou významnej pedagogičky Dariny Švárnej. Práve v jej klavírnej triede sa duo mladých klaviristov sformovalo. Prvé úspechy siahajú do polovice 80. rokov, keď na Súťaži študentov konzervátorií SR v komornej hre získalo 1. miesto (1989) a z medzinárodnej Schubertovej súťaži v českých Jeseníkoch si prinieslo titul dvakrát (1986, 1989). Pažický a Solárik spoločne pokračovali v štúdiu na VŠMU v triede profesora Mariána Lapšanského, počas ktorého nasledovali ďalšie úspechy. Duo sa stalo laureátom mnohých národných aj medzinárodných súťaží a v spolupráci s dánskym perkusionistickým zoskupením Safri duo uskutočnilo šnúru koncertov, z ktorých vznikla live nahrávka spoločného CD. Ani relatívne dlhé obdobie útlmu v koncertnej činnosti neubralo na vzájomnej muzikantskej prepojenosti a ponechalo v hre dua umeleckú jednotu vychádzajúcu z prvých rokoch štúdií.


Abonentný koncert s názvom Sólo pre dva Steinwaye otvoril cyklus Johanna Christiana Bacha, najmladšieho zo synov slávneho otca, Sonáta G dur pre dva klavíry, z ktorého odzneli dve časti: 3. Lebhaft a 4. Allegretto. Klasicistický opus nechal vyniknúť čisté harmónie v mimoriadnej súhre oboch protagonistov.

Naopak, veľkú dávku romantickej farebnosti klaviristi predviedli v Andante Variáciách B dur Roberta Schumanna, ktoré vystriedalo dynamické Concertino a mol Dmitrija Šostakoviča. Štýlovo pestrá prvá polovica koncertu preukázala to, čo bolo zjavné od spoločného raného obdobia umelcov – jednotný prístup k interpretácii a štýlovým predstavám, synchrónne frázovanie a cit pre agogické a dynamické gradácie.


Hudobný život
Peter Pažický a Aleš Solárik v žilinskom Dome umenia Fatra. Foto: Roderik Kučavík

Tieto atribúty sa po krátkej prestávke rozvinuli aj v ďalších číslach programu. Idylické dielo Jána Cikkera Slovenská suita op. 22 pre dva klavíry akoby bolo stvorené práve pre túto dvojicu interpretov. Svojím stvárnením klaviristi priblížili autenticitu melodiky, harmónií a priblížili sa naturelu slovenskej piesne. Tanečky mistrů pro dva klavíry Vlastimila Lejska mali Pažický so Solárikom v repertoári už na spomínanej Schubertovej súťaži. Dielo s vyzretým interpretačným nadhľadom príťažlivých programových častí efektne zakončilo oficiálny program koncertu. Po opakovanom aplauze duo zahralo temperamentný tretí Brazílsky tanec z rovnomenného cyklu V. Lejseka, ktorý štvrtkový večer bravúrne korunoval.