Hudobný život

Žilina privítala priaznivcov zborového umenia

Eva Miškovičová
Eva Miškovičová
15. november 2023

Hudobný život

Medzinárodný festival zborového umenia Voce Magna Žilina aj tento rok rozdelil svoju súťažnú prehliadku zborov a festivalové koncerty do dvoch termínov. Ten prvý súťažný sa konal v júni a druhý koncertný 11.–14. októbra.


Úvodný večer 13. ročníka festivalu v Evanjelickom kostole v Žiline patril najmladšej generácii zborov, ktoré sa predstavili v programe Voce Magna žilinských nádejí. Detské zbory Žiliňáčik, Árvayček, Brioso, Briossino a Margarétka sú dôkazom toho, že v centre Horného Považia má tento druh umenia nielen silné zázemie ale aj podporu. Hosťujúcim a počas celého festivalu viackrát vystupujúcim detským zborom bol Severáček z českého Liberca so zbormajsterkou a umeleckou vedúcou Silviou Langrovou. V piatkové dopoludnie pripravil žilinským rovesníkom Výchovný koncert a v programe Večer zborového spevu v Katedrále Najsvätejšej Trojice vystúpil spolu s miešaným speváckym zborom Sol Oriens z Maďarska a Speváckym zborom slovenských učiteľov.


Nepochybne najväčším lákadlom uplynulého ročníka bol podľa očakávania Galakoncert Voce Magna 2023 v znamení životného jubilea profesora Štefana Sedlického v Dome umenia Fatra (14. 10.). Riaditeľovi festivalu, dirigentovi viacerých úspešných zborov, nestorovi zborového umenia, profesorovi Štefanovi Sedlickému už pri tejto príležitosti pripravili nezabudnuteľnú oslavu jeho bývalí a súčasní študenti, ktorí so svojimi zbormi z viacerých kútov Slovenska vystúpili v Robotníckom dome v Banskej Bystrici (14. 9.). Pri záverečnej skladbe skomponovanej jednou z dirigentiek stálo na pódiu takmer 150 spevákov. Koncert v Bystrici si Štefan Sedlický užíval z hľadiska, ale ten v Žiline bol po dramaturgickej a dirigentskej stránke plne v jeho réžii.


Po úvodných slovách a gratuláciách predstaviteľov mesta Žilina nastúpil na pódium jubilant so Žilinským miešaným zborom. Teleso predviedlo diela Dies irae Tomáša Vrškového, Earth Song Franka Ticheliho a Kde si bola Petra Špiláka s intonačnou čistotou a širokou dynamickou škálou, čím zanechalo mimoriadny umelecký dojem. Hosťujúci miešaný spevácky zbor Sol Oriens z Maďarska s dirigentom Ádámom Mikem nepresvedčil ani programom a ani interpretáciou. Výber maďarského repertoáru bol charakterovo monotónny, postrádal povestný temperament a aj náročnosť jednotlivých skladieb Madármarasztaló Árpáda Barabása, Pataki diákdalok Ferenca Farkasa, Öregek Zoltána Kodálya, Csángó-magyar szerelmi dalok Miklósa Pásztiho bola v mnohých momentoch nad ich sily. Nasledujúce vystúpenie medzinárodne úspešného a oceňovaného zboru Cantica Collegium musicum Martin so Štefanom Sedlickým priniesla prvý umelecký vrchol večera. Interpretácia skladieb Si chio vorrei morire Claudia Monteverdiho, Stabat Mater Vitautasa Barkauskasa a O magnum mysterium Javiera Busta absolútne zaujala poslucháčov, ktorí náležite ocenili prepracovanú intonáciu, rytmickú presnosť a charakterové nuansy jednotlivých skladieb s množstvami kontrastov.


Druhú polovicu koncertu otváral liberecký Severáček úpravou moravských ľudových piesní Ej děvča orešanské a Už ho vedou, Martina v úprave Milana Uhereka a Ešče si zaspívám v úprave Miroslava Raichla. Severáček bol nepochybne výborným spestrením, svojim umelecky kvalitným vystúpením vniesol do programu detskú nespútanosť a hravosť. Posledným telesom pod taktovkou Štefana Sedlického bol Spevácky zbor slovenských učiteľov, ktorého výrazné omladenie sa od jubilejnej storočnice prejavilo v jeho hlasovej vyváženosti a v timbroch. Ojedinelosť obsadenia s dobrou dramaturgiou je poslucháčsky príťažlivá, čo sa ukázalo aj pri interpretácii diel Wohlauf, Ihr Gäste Erazmusa Widmanna, Daemon irrepit callidus Györgya Orbána, Na košickej turni Petra Špiláka, Voices of the Ancients Dona Macdonalda, Tri východoslovenské Ondreja Francisciho a na záver Uzka dražka do valalu Mikuláša Moyzesa. Pred záverom sa na pódium opäť vrátil Severáček so skladbami Ara more Petra Špiláka a Puttin on the Ritz.


Spontánne standing ovation navodilo efektný vrchol večera v podobe prídavku, pomyselnej čerešničke na torte, v podaní všetkých zborov rozmiestnených nielen na javisku, ale aj na balkónoch hľadiska. V ich spoločnom vystúpení pod dirigentským vedením Štefana Sedlického odznela jedinečne sugestívna Ave Maria Franza Biebla.