Záverečný koncert Humenských organových dní
20. 8. 2025
Humenné, Kostol všetkých svätých
Humenské organové dni Štefana Thomána
Andrej Naumovich, Lucie St-Martin, Klara Martel-Laroche
Bach – Händel – Podprocký – Franck – Bizet – Novák – Danksagmüller
Atmosféra posledného festivalového večera bola od začiatku nabitá očakávaním – nielen pre tradíciu tohto podujatia, ktoré si za viac ako dve desaťročia získalo stabilné miesto v kultúrnom živote regiónu, ale aj pre účinkovanie trojice medzinárodných hostí. Na pódiu sa stretli Andrej Naumovich (organ, Nemecko) a kanadské speváčky Lucie St-Martin (soprán) a Klara Martel- Laroche (mezzosoprán).
Dramaturgia koncertu bola koncipovaná s citom a vyváženosťou – poslucháč mal možnosť prejsť oblúkom od barokovej monumentálnosti cez romantickú spevnosť až po moderné reflexie a súčasné diela. Úvod patril J. S. Bachovi a jeho Prelúdiu a fúge c mol BWV 546, ktoré je skúškou technickej aj interpretačnej zrelosti. Už v tejto skladbe sa ukázalo, že Naumovich má k dispozícii nielen istú techniku, ale aj schopnosť prehľadne vystavať architektúru veľkého barokového celku. Napriek tomu, že miestny pneumatický nástroj nepatrí medzi ideálne koncertné organy a kladie interpretom značné limity, organista dokázal využiť jeho farebnosť a zvládol technické nástrahy s prehľadom. Jediným momentom, ktorý by sa dal považovať za interpretačne diskutabilný, bolo mierne rýchlejšie tempo prelúdia – pomalší tok by možno ešte viac podčiarkol dramatickosť a závažnosť diela.
Kontrastom k Bachovej prísnej polyfónii bolo Händlov dueto Let’s imitate z oratória Alexanderfest HWV 75. Kanadské speváčky sa predstavili v harmonicky dokonalej súhre, ktorá odhaľovala nielen ich technickú pripravenosť, ale aj cit pre štýlovosť a barokovú estetiku.
Silným momentom večera bolo zaradenie dvoch diel slovenského skladateľa Jozefa Podprockého Ave verum corpus op. 34 a Ave Maria op. 7. Interpretácia zahraničnými umelcami pôsobila ako vzácne gesto a symbol medzinárodného presahu Podprockého duchovnej tvorby. Skladby zazneli presvedčivo, s úprimným vnútorným nasadením, ktoré podčiarklo spirituálny charakter týchto skladieb. Publikum tento dramaturgický moment prijalo s veľkým porozumením a ocenením.
Z (neskoro)romantických vokálnych opusov vynikli predovšetkým Bizetovo Agnus Dei, Franckovo Panis Angelicus a Faurého Maria, Mater gratiae. Obe skladby potvrdili kvality oboch speváčok: soprán Lucie St-Martinovej upútal lyrickou kantilénou a schopnosťou preniesť do kostolného priestoru mäkký, svetlý tón, zatiaľ čo mezzosoprán Klary Martel-Larocheovej zaujal tmavším, zamatovým timbrom, ktorý výborne vynikol najmä v Podprockého skladbách a Bizetovom diele.
Organ nebol len sprievodným elementom, ale dostal priestor aj ako sólový nástroj – Prelúdium na valašskú píseň Vítězslava Nováka prinieslo do programu prvok českej národnej hudby a skladba Franza Danksagmüllera Cantio vtiahla poslucháčov do súčasnejšieho zvukového sveta. Dramaturgia koncertu sa tak rozšírila aj o moderný rozmer a podčiarkla kontinuitu medzi historickou tradíciou a súčasnou tvorbou.
Dueto Wir eilen mit schwachen z Bachovej kantáty Jesu, der du meine Seele BWV 78 spojilo všetkých účinkujúcich a vytvorilo slávnostnú bodku za koncertom. Publikum ocenilo výkon umelcov dlhotrvajúcim potleskom, Schubertova Ave Maria ako prídavok vyvolala v publiku hlbokú rezonanciu.
Celková atmosféra večera bola nesporne výnimočná. Kostol zaplnený do posledného miesta bol jasným dôkazom, že Humenské organové dni Štefana Thomána si získavajú čoraz väčšiu priazeň a záujem širokého publika. Vďaka kvalitnej dramaturgii, medzinárodnej účasti a vysokej interpretačnej úrovni sú významným letným podujatím východoslovenského regiónu.