Hudobný život

Triptych v meste Guggenheimovho efektu

Michaela Mojžišová
Michaela Mojžišová
10. december 2024
Hudobný život
Plagát inscenácie

Milovníci Pucciniho Triptychu to donedávna nemali jednoduché. V repertoároch divadiel sa síce sporadicky objavovali jeho jednotlivé časti, no zažiť Plášť, Sestru Angeliku i Gianniho Schicchiho počas jedného večera sa dalo zriedkakedy. Situáciu zmenila storočnica skladateľovho úmrtia. K divadlám prispievajúcim k inscenačnej renesancii Triptychu sa pár dní pred pucciniovským výročím zaradil aj operný dom v Bilbau.


S baskickou metropolou sa spája termín Guggenheimov (tiež Bilbao) efekt – revitalizácia miesta a následný turistický boom ako dôsledok výstavby ikonickej architektonickej pamiatky. V dovtedy turisticky nezaujímavom, primárne priemyselnom Bilbau vyrástlo na prelome milénií Guggenheimovo múzeum: opulentný, architektonicky uchvacujúci kolos od Franka Gehryho poskytol domov špičkovému modernému výtvarnému umeniu.


Avšak nielen za ním (prípadne za populárnym futbalom) sa oplatí do Bilbaa vycestovať. Popri Madride, Barcelone či Valencii sa tu nachádza ďalšie, o čosi menej známe španielske operné divadlo: ABAO/Bilbao Opera. História pomerne mladej inštitúcie sa začala písať v r. 1953 Pucciniho Toscou. Spočiatku sa hrávalo v menšej budove na okraji Casco Viejo (staré mesto), v r. 1999 sa divadelná prevádzka presunula do moderného kongresového centra Palacio Euskalduna. V sezóne 2024/2025 je na programe päť operných inscenácií (popri Pucciniho Triptychu aj Donizettiho Don Pasquale Favoritka, Wagnerov Tristan a Izolda a Verdiho Otello), od polovice októbra do konca mája sa v blokoch odohrá dvadsať predstavení.


Hudobný život
Giacomo Puccini: Sestra Angelika. Foto: https://www.orquestadenavarra.es

Požiadavkou kompletného uvádzania Triptychu, ktorý pozostáva z námetovo i žánrovo diametrálne odlišných diel, postavil Giacomo Puccini inscenátorov pred dilemu: buď pojmú každú časť ideovo autonómne, alebo nájdu tému, ktorá ich prepojí. Hlavný tvorca bilbaoskej inscenácie, čerstvý päťdesiatnik Paco Azorín, ktorý je tiež činoherným režisérom a uznávaným scénografom, zvolil druhú z možností. Kontrastné jednoaktovky sa pokúsil zastrešiť motívom lásky a smrti („ukazujú nám tu tri rôzne tváre“) a tiež situovaním sujetov do povojnového roku 1945: „do času, keď násilie, bieda a bezútešnosť čiernych a bielych rokov, v ktorých sa Európa ocitla, vyvolávali v ľuďoch to najlepšie i najhoršie. Na jednej strane sa objavuje súcit, sesterstvo a empatia, na druhej strane závisť, sebectvo a zrada.“ (citáty z bulletinu)


Každú z častí otváral útly, asi sedemročný chlapček. Na proscénium priniesol fotografie, ktorých náladové, v patchworkových zostavách sa meniace čierno-biele projekcie budú definovať miesto aj atmosféru odohrávajúcich sa dejov (parížske ulice s dominantnou Eiffelovkou a predmestské prístavné doky v Plášti, sakrálne diela toskánskych renesančných maliarov v Sestre Angelike, priečelia florentského Santa Maria del FioreGiannim Schicchim). Dieťa zároveň reprezentovalo dôležitý emocionálny prvok: v predohre k Plášťu za ním naťahoval ruky plačúci otec Michele, v úvode Sestry Angeliky sa s ním lúčila nešťastná matka prichádzajúca do kláštora, v Giannim Schicchim sa stal nezbedným spojencom mladého Rinuccia.


Hudobný život
Pucciniho Triptych: Plášť. Foto: E. Moreno Esquibe

Zo zmienených pólov (láska – smrť; dobro – zlo) sa napokon na javisko dostali skôr temnejšie stránky života. Giorgetta z Plášťa (Ángeles Blancas) sa po smrti synčeka opustila: na rozťahanom modrom tielku nosí džínsové montérky, pije zarovno s chlapmi a je až vulgárne vyzývavá, najviac smerom k Luigimu (Marco Berti). Keď však na ňu žiarlivosťou frustrovaný milenec vytiahne nôž, všetka vášeň je preč: za temperamentnou maskou sa skrýva starnúca žena so zlomeným srdcom. Jej manžel Michele (Carlos Álvarez) sa snaží vystupovať rozvážne, no v skutočnosti ho moria žiaľ za dieťaťom (pripomínala ho prázdna kovová postieľka) i hnev zo straty manželky. Všetci ostatní v príbehu boli štatisti – ako figúrky na šachovnici ich privážala a odvážala točňa. Tak sa odohrala aj Luigiho vražda, po nej protagonistov milostného trojuholníka zasypal čierny popol z projektovaných horiacich fotografií.


Hudobný život
Giacomo Puccini: Sestra Angelika: Chiara Isotton a Naroa Intxausti. Foto: E. Moreno Esquibel

Šľachtičná Angelika (Chiara Isotton), pre nemanželské dieťa odsúdená rodinou na život v kláštore, prežíva peklo. Predstavené ju šikanujú, sestry ňou opovrhujú, v lepšom prípade sa k nej v strachu z trestu boja priblížiť. Jedine Sestra Genovieffa (Naroa Intxausti) je empatickou iskričkou v Angelikinom svete. Jej hlavné svetlo, vieru v opätovné stretnutie so synčekom, zháša La zia Principessa (Karita Mattila) správou o chlapčekovej smrti, podpis pod vzdanie sa dedičstva namiesto zlomenej Angeliky naškriabe podplatená Matka predstavená. Zjavenie Panny Márie sa v tejto inscenácii, samozrejme, nekonalo, katarzia však áno: na umierajúce mamkino telo si ľahol chlapček z prológu, padajúci popol z Plášťa vystriedali biele lupene kvetov.  


Hudobný život
Puccini: Triptych - Gianni Schicchi: Ioan Hotea. Foto: E. Moreno Esquibel

Obraz úplatnosti, nepoctivosti a chamtivosti bol ad absurdum dotiahnutý v divadelne najvďačnejšej časti Triptychu, Giannim Schicchim. Paco Azorín síce neprišiel s ničím novým (azda okrem toho, že podplatenému notárovi bola po celý čas jasná jeho účasť na falšovaní testamentu), grotesknú frašku však zrežíroval s majstrovským zmyslom pre typovú drobnokresbu, javiskový gag a mizanscénické pointy. Opera dostala vášnivú bodku: zatiaľ čo sa na pozadí Schicchiho epilógu schyľovalo k milostnému zblíženiu Lauretty a Rinuccia, scénu zasypali červené lupene ruží.


Aj keď sa vo výsledku ukázala prvá z režijných ideí (láska a smrť) ako priveľmi všeobecná a tá druhá (rok 1945) sa síce pretavila vo výtvarne pôsobivej i divadelne funkčnej scéne, ale neprenikla do výkladu príbehov, išlo o kvalitný príspevok k renesancii Triptychu. V divadelnej zložke sa tak stalo vďaka činoherne presnému, v motívoch aj dôsledkoch konania postáv absolútne uveriteľnému, gesticky a výrazovo plastickému herectvu všetkých protagonistov. V hudobnej zložke väčšmi než dirigát Pedra Halfftera – farebne málo záživný, v tempách aj artikulácii orchestrálnych fráz chvíľami fádny – rezonovali spevácke výkony. V obsadení, kde nebolo jediného slabého miesta, zažiarili najmä Marco Berti (apartný Luigi s perfektnou, kovovo zuniacou vysokou polohou), Ángeles Blancas (výrazovo plastická, vášnivo dramatická Giorgetta), Chiara Isotton (anjelsky mäkkým, vrúcne rezonujúcim mladodramatickým sopránom disponujúca Angelika), Ioan Hottea (herecky aj spevácky prvotriedna Zita) či Ana Ibarra (perspektívnym lyrickým tenorom vybavený Rinuccio).





Giacomo Puccini

Triptych

 

Hudobné naštudovanie: Pedro Halffter

Réžia a scéna: Paco Azorín

Kostýmy: Ana Garay

Video art a svetlo: Pedro Chamizo

 

Plášť

Michele: Carlos Álvarez

Giorgetta: Ángeles Blancas

Luigi: Marco Berti

Frugola: Ana Ibarra

Talpa: Stefano Palatchi

Tinca: Igor Peral

 

Sestra Angelika

Suor Angelica: Chiara Isotton

La zia Principessa: Karita Mattila

La Badessa: Ana Ibarra

La suora zelatrice: Anna Gomà

La maestra delle novizie: Itxaro Mentxaka

Suor Genovieffa: Naroa Intxausti

 

Gianni Schicchi

Gianni Schicchi: Carlos Álvarez

Lauretta: Sofía Esparza

Rinuccio: Ioan Hotea

Zita: Ana Ibarra

Gherardo: Josu Cabrero

Nella: Naroa Intxausti

Betto di Signa: Isaac Galán

Simone: Stefano Palatchi

Marco: José Manuel Díaz

La Ciesca: Ainhoa Zubillaga

Maestro Spinelloccio: Juan Laborería


Bilbao

ABAO/Bilbao Opera

23. 11. 2024 (premiéra)