Hudobný život

ŠKO Žilina, Žalmový koncert

Lýdia Dohnalová
Lýdia Dohnalová
17. november 2024
Hudobný život
Žalmový koncert, ŠKO Žilina. Foto: Roderik Kučavík

14. 11. 2024

Žilina, Dom umenia Fatra

ŠKO Žilina

Štefan Bučko, Matúš Šimko, Marek Pastírik, Stanislav Palúch, Marcel Comendant, Michal Vaňouček, Adrian Kokoš

Palúch – Comendant – Pastírik – Vaňouček – Harvan



Z najrozličnejších ponúk, ktoré na nás v čase novembrového výročia z médií až obsedantne prúdili, sme si mali možnosť vyberať. Kto si nielen príležitostne zvolil návštevu koncertu žilinského ŠKO, neoľutoval. K príťažlivosti koncertu pod taktovkou Adriana Kokoša prispela nosná, vždy aktuálna téma – žalmy.


Na oslovenie dramaturgie s deklarovanou témou reagovala skupina autorov (a zároveň interpretov) rovnakej generácie, ktorí ideu viesť sa obsahom a textom ktoréhokoľvek zo žalmov uchopili každý osobitne, slobodne.


Dôrazný ľudový stimul bol skrz-naskrz prítomný vo fantázii Žal mi je Stanislava Palúcha. Z jej bazálnej archetypálnej rytmickej osnovy (extrakt z textu 19. žalmu) vyrastajú nápadité bohaté motivické „deklinácie“ s priam nákazlivo uvoľňujúcim priestorom na autorove improvizačné rozvedenia. Delikátne farebne nuansovaný orchester sa tiež nezaobišiel bez folklórneho inštrumentára. Ten, napokon sprevádzal a „prifarboval“ všetky kompozície večera.


(pozrite si Hudobnú dielňu Stanislava Palúcha vytovrenú pre Hudobný život 04/2020)


Hudobný život
Stanislav Palúch, ŠKO Žilina. Foto: Roderik Kučavík

Ľudovou „živnou kultúrou“ je vedená aj invencia skvelého (pôvodom moldavského) cimbalistu a autora Marcela Comendanta. Jeho Ekloga (inšpirovaná 150. žalmom) exponuje kontrastný folklórny modálny fundus, ktorý sa v rafinovane ustrojených lapidárnych motívoch priebežne „kompletizuje“ a košatie vo veľkorysých dávkach improvizačnej invencie.


Najobsiahlejším podielom do programu prispel „hlavný koordinátor“ myšlienky projektu, Marek Pastírik. Svoje kompozičné zámery rozviedol v dvoch obsiahlejších vokálno inštrumentálnych opusoch: najskôr zdanlivo odbočiac do roviny sekulárnej, prezentoval tri tradičné židovské piesne Elis Ayland, Rozinkes mit Mandlen Sha! Shtil! Sú koncipované na báze jednoduchej formy, čerpajú z príznačných intonácií, postupov a sekvencií, využívajúc nápaditú, no aj bizarne kombinovanú inštrumentálnu koloristiku.


Hudobný život
Marcel Comendant, ŠKO, Žilina. Foto: Roderik Kučavík

Druhá Pastírikova kompozícia Sicut Cervus – Desider ad fontes je vedená metaforickou silou 42. žalmu, posúva myšlienkové ťažisko do intímnejších privátnych duchovných rozmerov, z ktorých postupne smeruje do apoteotických apelov.


Michal Vaňouček má na umeleckom konte solídne penzum skúseností a aktivít. Z dlhodobých zahraničných pôsobísk sa „oblúkom“ navrátil na rodnú žilinskú pôdu. Na aktuálnom projekte participoval vlastným precítením 43. žalmu v kompozícii Psalmus 43 pre orchester a sólovú (klavírnu) improvizáciu. Ako autor a zároveň interpret sa obracia k spoľahlivým prameňom, impozantné v skladbe je využitie imitačných pásiem ústiacich do formy fúgy reprezentujúcej podobu vyššieho stupňa ľudského umu.


Záver večera autorsky patril Adriánovi Harvanovi, rovnako všestranne aktívnemu hudobníkovi. Jeho skladba pre tenor a orchester De profundis je viazaná na 130. žalm, zračí autorovu bohatú prax a zručnosť v bohatom teréne inštrumentálej hudby. Nosnú líniu skladby pre sólový tenor a orchester vybudoval dôsledne, sledujúc gradačný oblúk až k exponovanému dramatickému klimaxu.


Hudobný život
Matúšovi Šimko, ŠKO Žilina, A. Kokoš. Foto: Roderik Kučavík

Tenoristovi Matúšovi Šimkovi patrí slovo uznania: svojej role sólistu sa zhostil s maximálnou dávkou zodpovednosti, koncentrovane. S výnimkou dvoch kompozícií, zastával a dominantne kreoval všetky významom aj rozsahom exponované náročné party. Dve ostatné kompozície však napriek vehementnej snahe nevyzneli vzhľadom k dôležitej pozícii vokálneho segmentu dostatočne vyvážené; part sólistu sa ocital v nevýhode oproti markantnému orchestrálnemu masívu.


Zjednocujúcim pradivom deja večera boli citácie, verbálne vstupy, tematicky avizujúce následné hudobné priebehy v kompozíciách. Za umeleckým prednesom jednotlivých žalmov diskrétne a nezameniteľne vznešene pôsobil majster prednesu Štefan Bučko.


Hudobný život
Štefan Bučko, ŠKO, Žilina. Foto: Roderik Kučavík

Adrián Kokoš sa v priestoroch novej slovenskej hudby už desaťročia pohybuje s neobvyklým entuziazmom, suverénne, inovatívne prispieva v zóne zborovej interpretácie, v uvádzaní scénických diel či edukatívnych foriem. To, že sa stal jedným z realizátorov tohto projektu, neprekvapuje. K výzve sa postavil ako zvyčajne tvorivo, angažovane. Vynaliezavosť v interpretačných aspektoch jeho kreácie oživuje a odvádza od eventuálnych nástrah stereotypu.


Fotogalériu z koncertu si môžete pozrieť tu.