Hudobný život

ŠKO Žilina, Cabejšek, Praženica, Svárovský

Lýdia Dohnalová
Lýdia Dohnalová
16. júl 2024

Hudobný život
ŠKO Žilina

13. 6. 2024

Žilina, Dom umenia Fatra

Štátny komorný orchester Žilina

Libor Cabejšek, Pavol Praženica, Leoš Svárovský

Milhaud – Ravel – Beethoven        


Posledný koncert 50. sezóny ŠKO vzhľadom možno označiť ako brisknú kódu jubilejného abonentného radu. Konal sa aj s reprízou, čo je vždy indikátorom zvýšeného záujmu publika.


Magnetom bola, ako inak, Beethovenova „Osudová“, no ďalšími nespornými lákadlami boli aj dvaja sólisti večera.


Na úvod znela efektná „prskavka“, niekoľkominútový Koncert pre bicie a malý orchester od Daria Milhauda. Skladba z kompozičnej stránky úsporná, lakonická, v zmysle štruktúry až triviálna (princíp kontrastných tém, motivická obsesia aj predvídateľnosť…), no výsledok auditórium spontánne zdvihol zo sedadiel. A to vďaka výsostne spriaznenej interpretačnej simultánnosti. Sólistu, výnimočného hráča na bicích, zakladajúceho člena ŠKO, vyhľadávaného hráča a pedagóga Libora Cabejška netreba osobitne približovať: v jeho osobe sa snúbi niekoľko zásadných ľudských aj umeleckých prívlastkov. Ich bazálnym svorníkom je spontánna invenčnosť, ľudská prívetivosť a zmierlivosť s dávkou fantázie a umeleckej kreativity. O jeho parte v Milhaudovej miniatúre by sa dalo veľa hovoriť. Príkladne, s príslovečným nasadením rozozvučal svoje nástroje (ktoré, mimochodom, v ten večer doslova spievali), dávkoval, čaroval aj šarmantne vtipkoval. Do procesu vtiahol celé svoje milieu a spoločne s ansámblom a empatickým dirigentom vytvorili epikurejský prológ ku koncertu.

Hudobný život
Libor Cabejšek. Foto: archív

Ďalším poslucháčskym lákadlom bol druhý sólista večera, mladý klavirista, ktorý vzišiel zo žilinského hudobného prostredia, Pavol Praženica. V súčasnosti pokračuje vo vzdelávaní sa v Prahe, a to nielen v oblasti klavírnej hry, ale rovnako sa angažuje aj vo sfére vokálnej hudby. Bližšie známa je však jeho pianistická tvár: po stvárnení koncertantných opusov v minulosti (Haydn, Saint-Saëns, Grieg…) to bola jeho kreácia partu v náročnom Koncerte G dur Mauricea Ravela. Praženica má popri značnej dávke talentu aj zdravú ambíciu dosahovať ciele a nebáť sa stále vyšších mét. Ravelov koncert je toho ukážkou. Hneď od prvých taktov vtiahne sólistu doslova do deja, nepoľaviac v exponovaní priam konfrontačných virtuóznych pasáží, prívalu sekvencií a epizód. Sebavedomá technická brilantnosť je „bežnou“ devízou, zaujal však najmä v strednej časti Adagio, kde sólista nemôže kamuflovať ani predstierať, naopak, hudobný text ho privádza k očistnej spovedi, k stíšenému, nepredstieranému odhaleniu pravdivého privatissima. Zaujal ma prirodzený, kontemplatívny ponor, „trpezlivé“ a pravdivé vykreslenie krehkých kontúr. A napokon, znova brilantnosť a živelná hravosť, jas efektného finále. Ravel, aký vo svojej nápaditosti a v peknej interpretácii poteší. V Praženicovom tlmočení bol svieži, živý, v dobrom zmysle juvenilný, a tým aj „klasicky“ perspektívny.


A čo dodať k záverečnému, ale nie zanedbateľnému Beethovenovi? Piatu symfóniu možno počúvať stále a v každej interpretácii niečo schvaľovať, s niečím diskutovať. Tá v stvárnení žilinského orchestra vedeného Leošom Svárovským podala znova priaznivý dôkaz o peknom umeleckom pochopení, o schopnosti hráčov aj dirigenta počúvať sa a vzájomne sa rešpektovať. Počúvať a zmysluplne tvoriť…