Pro musica nostra 2025
Medzinárodný festival Pro musica nostra už od roku 2018 prináša kvalitnú komornú hudbu do odľahlejších regiónov Slovenska a na miesta, kde zaznieva len zriedkavo – ak vôbec. Jeho dominantou však nie je len hudba; výraznú pridanú hodnotu tvoria samotné priestory, neraz architektonické skvosty, poskytujúce vynikajúce akustické podmienky. Na jeseň prebehli paralelne dve série koncertov: Pro musica nostra Nitriensi a Gemeriensi. Tónmi komornej hudby sa rozozvučali aj priestory chrámov, ktoré sú súčasťou tzv. Gotickej cesty. A keďže, ako sa hovorí, raz vidieť je lepšie ako stokrát čítať, prinášame fotoreport z oboch sérií.
Otvárací koncert, recitál huslistu Ivana Ženatého sa uskutočnil v jedinečnom historickom prostredí Baziliky sv. Emeráma na Nitrianskom hrade. Jeho duchovná atmosféra a výnimočná akustika podčiarkli hlboký umelecký zážitok z interpretácie diel J. S. Bacha, ktoré Ženatý predniesol s typickou eleganciou, zrelosťou a vnútornou pokorou.
Druhý festivalový večer Pro Musica Nostra Nitriensi sa uskutočnil v Kostole sv. Juraja v Kostoľanoch pod Tribečom, jednej z najvzácnejších a najstarších sakrálnych pamiatok na Slovensku. Ranostredoveký kostolík s koreňmi siahajúcimi do 10. storočia je jedinečný svojimi románskymi freskami a atmosférou, ktorá podčiarkla charakter večera venovaného mariánskym modlitbám. Zazneli modlitby k Panne Márii v podaní mezzosopranistky Terézie Kružliakovej, basbarytonistu Gustáva Beláčka a poľského organistu Wacława Golonku. Na koncerte s identickým programom v Kraskove pre indispozíciu sólistku pohotovo nahradila Andrea Vizváryová.
Súbor Banda s umeleckým vedúcim Samom Smetanom zaplnili sálu Coburgovského kaštieľa v Jelšave iskrivým hudobníckym humorom a radosťou z hudby.
Preplnený Kostol reformovanej kresťanskej cirkvi v Plešivci bol priestorom pre české Jefisduo (Pavel Fischer – husle, Jakub Jedlinský – akordeón) v ich strhujúcej, dráždivo realizovanej fúzii ľudovej hudby s inými žánrami a improvizáciou. Identický program zaznel tiež v Poľovníckom kaštieli v Palárikove.
Harfistky Jana Boušková z Česka a Minja Stojanović zo Srbska odohrali
záverečný koncert festivalu Pro musica nostra Nitriensi, ktorého výnimočný hudobný zážitok umocnila čarovná sála fresiek kaštieľa Château Belá.
Vokálne kvarteto ART4 z Poľska propaguje hudobnú tvorbu z obdobia renesancie a baroka pochádzajúcu z teritória súčasného Poľska a Litvy. Vo svojom najnovšom projekte ju predstavili štyria vynikajúci speváci v kostole z tohto obdobia – v Evanjelickom kostole a. v. v Koceľovciach a v Kostole reformovanej kresťanskej cirkvi v Nových Zámkoch.
Jedinečná i provokatívna rekonštrukcia historickej budovy slovenského gymnázia (dnes kultúrno-vzdelávacie centrum Litterra v Revúcej) vytvorila ideálny priestor pre vzrušujúci výkon Spectrum Quartett a skvelej speváčky Simony Hulejovej.
Festival pokračoval vypredaným koncertom v Prachárni sv. Barbory v Komárne, unikátnom priestore, ktorý spája bohatú históriu Komárňanskej pevnosti so živou kultúrou súčasnosti. Zrekonštruovaná budova dnes patrí medzi najpôsobivejšie kultúrne miesta regiónu. V jej priestoroch vystúpilo české violončelové kvarteto Cello Republic (Ivan Vokáč, Matěj Štěpánek, Petr Špaček a Jan Zemen). Ich program priniesol večer plný virtuozity, humoru a hudobných prekvapení, v ktorom sa spojila majstrovská hra s geniom loci historickej Prachárne. V nasledujúci večer kvarteto zavítalo aj do Synagógy v Lučenci.
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 11/2025.)