Hudobný život

Priateľský zápas tenorov

Michaela Mojžišová
Michaela Mojžišová
11. január 2024
Hudobný život
Robert Pechanec, Lawrence Brownlee a Michael Spyres po koncerte v bratislavskej Redute. Foto: PANER

17. 12. 2023

Bratislava, Reduta

Michael Spyres, Lawrence Brownlee, Robert Pechanec


Uplynulo trinásť rokov odvtedy, čo agentúra KAPOS koncertom Juana Diega Flóreza otvorila luxusný cyklus Svetové operné hviezdy, v rámci ktorého nachádzajú cestu do Bratislavy najžiarivejšie spevácke osobnosti. Niektoré z nich dokonca opakovane – tak ako americký tenorista Lawrence Brownlee, ktorý sa v tretiu adventnú nedeľu predstavil slovenskému publiku už po tretíkrát. No tentoraz nie sám, ale v dvojici s ďalším skvelým tenoristom Michaelom Spyresom v programe Game of Tenors (Hra tenorov). Koncert bol pôvodne naplánovaný na október 2020, potom presunutý na december 2021, v oboch prípadoch však zasiahla pandémia koronavírusu. Hovorí sa, že na dobré veci sa oplatí počkať – tento idióm sadol na predvianočný večer v bratislavskej Redute ako uliaty. 


Hoci umelcov spája nielen generačná blízkosť (1972 a 1979) či krajina pôvodu (americké Missouri a Ohio), ale aj podobný profilový repertoár (predverdiovské belcanto s dôrazom na tvorbu Gioachina Rossiniho), monotónnosť nehrozila ani náhodou. Kým doménou Lawrenca Brownleeho sú vysoko situované, pohyblivé party s koloratúrami bežiacimi do stratosférických polôh, tak Michael Spyres je majiteľom vzácneho barytenoru, v ktorom sa spája tmavý timber dramatického materiálu so schopnosťou zdolávať „céčkové“ méty. Navyše, obaja speváci sú šoumeni par excellence – vtipní, temperamentní, spontánni, no zároveň citlivo strážiaci hranice vkusu.


Úvodné čísla pochádzajúce z Rossiniho skvostu Otella, ktorý premostil dramaturgiu večera, sa v jeho priebehu ukázali byť „zahrievacím kolom“. Árie Rodriga aj Otella predstavili charakter hlasov svojich interpretov: Brownleeho pohyblivý, ale o čosi menej svietivý a viac „mäsitý“ než pri bratislavskom debute (2012), aj Spyresov tmavý a zamatovo mäkký, i keď v tej chvíli ešte trošku ťažkopádny. No v duete Ah vieni, nel tuo sangue z rovnakej opery, ktoré zaznelo ako posledné číslo ohláseného programu, už boli nedostatočný jas prvého aj istá komótnosť druhého zabudnuté: v excelentnom tenorovom dueli sa páni doslova „obstreľovali“ céčkami, Brownlee útočil na Spyresa laserovými výškami a on ho na oplátku topil v barytónových hĺbkach. Kým k tomuto umeleckému súboju dospeli, publikum si postupne „uvarili“ stúpajúcou kvalitou výkonov a gradujúcou energiou, ktorú do nich vkladali.


Vrcholom oficiálnej časti večera sa stala ária Figara z Barbiera zo Sevilly v podaní Michaela Spyresa. Číslo, v ktorom sa (neraz gýčovito devalvujúc delikátny rossiniovský štýl) predvádzajú barytonisti, sa v jeho podaní zhmotnilo do neuveriteľnej kreácie. Stalo sa prehliadkou celého spektra timbrov zakliatych v tenoristovom fenomenálnom materiáli, od až sopránového jasu po barytónovú virilnosť; bolo pohyblivé, zvučné, plnokrvne komediantské, no pritom vkusné a nadovšetko podmanivé. Publikum v tej chvíli patrilo Spyresovi, takže Brownlee mal čo robiť, aby vyrovnal kolegov náskok. Podarilo sa mu to najneskôr po prestávke v árii Arnolda z Rossiniho Guillauma Tella, keď sa v kavatine prezentoval nádherne vláčnym, čistým hlasom, tečúcim ako hustý malinový sirup, a následne s absolútnym nadhľadom a vokálnou suverenitou „odpálil“ ultra náročnú cabalettu, skomponovanú vo vysokej tessitúre.


Po zmienenom záverečnom duete Rodriga a Otella bolo jasné, že obecenstvo amerických tenoristov len tak ľahko do šatne nepustí. A oni ani nevyzerali, že by sa do nej ponáhľali. Po poldruhahodinovej šnúre čísiel, z ktorých každé by slabšie disponovaného interpreta zložilo na kolená, zazneli až štyri prídavky. Brownlee ponúkol vláčnu, vrúcnu, koncentrovanú kantilénu v árii Artura z Belliniho Puritánov, Spyres zase prekvapujúco subtílny a lyrický tón vo Vojvodovej La donna é mobile (šírka jeho vokálneho diapazónu je priam neuveriteľná), až si napokon spravodlivo podelili vysoké céčka v árii Tonia z Donizettiho Dcéry pluku. A ak v tej chvíli ešte náhodou sedel v sále niekto, koho nezdolali silou svojho umenia a nekonečným prúdom pozitívnej energie, ten musel ostať dojatý Gruberovou Tichou nocou: Brownlee ju precítene zaspieval v materskej reči, Spyres zase v dokonalej slovenčine.


Popri dvoch skvelých tenoristoch mal tento umelecký súboj ešte jedného hrdinu – klaviristu Roberta Pechanca. Odhadujem, že išlo o jeden z najťažších večerov jeho bohatej kariéry – repertoár bol aj v klavírnych partoch vrcholne náročný a čas na zohranie sa so spevákmi krátky. Náš najrenomovanejší korepetítor vyšiel z tejto bitky víťazne, ovenčený uznaním oboch sólistov i potleskom obecenstva. Jedným slovom, bol to koncert, ktorý sa aj v rámci vysoko karátového cyklu započíta k historicky najlepším.