Hudobný život

Pocta Gabriele Beňačkovej V SND

Viera Polakovičová
Viera Polakovičová
24. september 2025
Hudobný život
Pavol Bršlík, Jana Hrochová, Corinne Winters, orchester Opery SND, Tomáš Brauner. Foto: © Jozef Barinka/SND

6. 9. 2025

Bratislava, Opera SND 

Tribute Gabriela Beňačková

Eva Hornyáková, Jana Hrochová, Maida Hundeling, Mária Porubčinová, Corinne Winters, Pavol Bršlík, orchester Opery SND, Tomáš BraunerSchönberg – Wagner – Giordano – Boito – Gounod – Suchoň – Smetana – Janáček


SND otvorilo 106. divadelnú sezónu holdom sopranistke svetového mena Gabriele Beňačkovej. Obe polovice koncertu uviedli videozáznamy vystúpení umelkyne – nahrávka árie Měsíčku na nebi hlubokém z   otvorenia novej budovy SND z   r. 1977 a   ukážka pôvabnej interpretácie monológu Katreny Žiale z   filmového spracovania Krútňavy


Ambícia povýšiť koncert na vysokú umeleckú úroveň výberom sólistov i   repertoáru bola citeľná od začiatku. Hneď na úvod zaznela predohra k Schönbergovým   Piesňam z Gurre a   dve piesne Schmerzen a   Träume zo zbierky   Wesendonck-Lieder Richarda Wagnera. Pôvodne plánovanú Ninu Stemmeovú v   tomto programe korektne nahradila nemecká dramatická sopranistka Maida Hundeling. Aj ária Maddaleny di Coigny La mamma morta z   opery Andrea Chénier Umberta Giordana sa zaradila k   náročným titulom a v   interpretácii Márie Porubčinovej bola jedným z   vrcholov koncertu. Speváčka krásne pracuje so svojím voluminóznym sopránom, kladúc dôraz na výraz a   dynamickú rôznorodosť. 


Lyrické obdobie G. Beňačkovej pripomenuli árie dvoch Margarét   – L’altra notte in fondo al mare z   Boitovho Mefistofela v   podaní Američanky Corinne Wintersovej a O Dieu! Que de bijoux z Gounodovho Fausta v interpretácii sólistky opery SND Evy Hornyákovej. Winters, ktorá už ovládla najdôležitejšie svetové javiská, stála na javisku SND po prvýkrát. Jej muzikalita a   výraz, opierajúci sa o   kvalitnú techniku, sú obdivuhodné. 


Výber árií korunoval druhú polovicu večera. Po filmovej ukážke z Krútňavy uviedla Porubčinová uspávanku z tejto opery Hajaj, búvaj, moje dieťa tým najjemnejším možným pianissimom, láskavo a   dojímavo. Dobre sa hodil výjav z Rusalky, veď Beňačková v   nej pravidelne hosťovala na celom svete a účinkovala v   historicky prvej inscenácii opery v Metropolitnej opere v New Yorku. V tomto kontexte bola na správnom mieste aj ária Princa Vidino divná, přesladká v úchvatnom podaní Pavla Bršlíka, lyrická i dramatická zároveň. 


Po árii Mařenky Ach, jaký žal... Ten lásky sen zo Smetanovej Predanej nevesty v   podaní E. Hornyákovej prišiel vrchol druhej polovice večera – finále 2. dejstva Janáčkovej opery Jej pastorkyňa s Wintersovou ako Jenůfou,   Hrochovou   v   postave Kostelničky a   Bršlíkom   v   postave Lacu. Excelentný nápad uviesť blok z   tejto opery, a   to predovšetkým v   kontexte veľkých zásluh Beňačkovej o   poznanie tohto diela vo svete. Až tisíckrát(!) spievala Beňačková ikonickú rolu Jenůfy, naposledy v Japonsku. 


Hrochová bola v postave Kostelničky zárukou kvality. Môj obdiv patrí umelecky vzácnej Wintersovej nielen za krásne modelovanie hudby a   línií nápěvkov mluvy, ale aj za jej spev v perfektnej češtine. A   čo možno dodať k Bršlíkovi? Na Lacu dozrel, bol jednoducho skvelý. Významný podiel na úspechu večera mal výborný český dirigent Tomáš Brauner.


(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 09/2025.)