Laureáti súťaže festivalu Konvergencie 2025
Štvrtý ročník skladateľskej súťaže Konvergencií pozná svojich laureátov
Cieľom súťaže, ktorá vznikla v roku 2021, bolo vytvorenie platformy pre vznik a šírenie nových komorných diel. Skladby laureátov z predchádzajúcich ročníkov zazneli vďaka Konvergenciám na Festivale Ascoli Piceno v Taliansku alebo v rámci koncertnej sezóny Prague Philharmonie. Aj tentokrát budú diela, ktoré vybrala porota, zaradené nielen do programu medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie, ale tiež do nadchádzajúcej sezóny 2026/2027 Prague Philharmonia.
„Som rád, že aj tento rok súťaž spojila mladých talentovaných ľudí. Každé z diel bolo vlastným svetom, preto hodnotenie nebolo ľahké. Osobne ma nezaujímali len otázky štýlu, ale aj remeslo, teda, ako dať hudobným myšlienkam formu a premeniť ich pre poslucháča na niečo zmysluplné. Kompozícia sa stáva v takom prípade zážitkom. Počas štúdia partitúr som spolu s ich autormi prežíval radosť z tvorby, zo schopnosti formovať hudobný materiál novým a prekvapujúcim spôsobom. Krása hudby spočíva v nekonečne možností,“ povedal o aktuálnom ročníku skladateľskej súťaže Konvergencií predseda poroty Lukáš Borzík.
V minulosti sa laureátmi stali začínajúci i etablovaní skladatelia, napríklad Barbora Tomášková, ktorej hudba nedávno zaznela na festivale Pražská jar v interpretácii renomovaného súboru Ensemble Modern. Medzi ocenenými možno nájsť aj experimenálneho hudobníka Richarda Grimma a všestranného skladateľa a čembalistu Adama Štefunka. Už druhý ročník bola súťaž určená nielen pre slovenských, ale aj českých skladateľov a skladateľky do 35 rokov. Zadaním bolo skomponovať duo pre sláčikový a dychový nástroj s možnosťou využitia elektroniky v trvaní do 10 minút. „Vytvoriť hudobný dialóg nie je jednoduchá úloha, preto aj hodnotenie prihlásených kompozícií patrilo medzi najnáročnejšie z doterajších ročníkov súťaže,“ charakterizoval výzvu, ktorú predstavuje komponovanie pre duo, umelecký riaditeľ festivalu Konvergencie a iniciátor vzniku skladateľskej súťaže Jozef Lupták.
Súťaž bola anonymná, pričom akceptované boli len skladby, ktoré zatiaľ neboli verejne uvedené. Tento rok bolo prihlásených 17 kompozícií. Súťaže sa zúčastnili skladatelia a skladateľky, ktorí sú absolventmi alebo študujú na Konzervatóriu Jozefa Adamoviča v Košiciach, Konzervatóriu Jána Levoslava Bellu, Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave, Súkromnom konzervatóriu Prešov, Súkromnom konzervatóriu Dezidera Kardoša v Topoľčanoch, Janáčkovom konzervatóriu v Ostrave, Akadémii umení v Banskej Bystrici, Vysokej škole múzických umení v Bratislave, Akadémii múzických umení v Prahe a Royal Welsh College of Music and Drama v Cardiffe.
Skladby hodnotila medzinárodná porota: predseda Spolku slovenských skladateľov a pedagóg VŠMU Lukáš Borzík, v zahraničí pôsobiaci slovenský skladateľ Adrian Demoč, český hudobný skladateľ a klavirista Miloš Orson Štědroň a renomovaní interpreti: flautistka, dlhoročná členka Österreichisches Ensemble für Neue Musik Irmgard Messin (Rakúsko), huslista, skladateľ a aranžér Daniel Rumler a umelecký riaditeľ Konvergencií, violončelista Jozef Lupták.
Porota ocenila kvalitu a štýlovú pestrosť prihlásených diel. Spomedzi zúčastnených získala najvyšší počet bodov kompozícia Stanislava Pristáš, držiteľa Ceny Jána Levoslava Bellu, žiaka Jozefa Podprockého a absolventa VŠMU v triede Ivana Buffu. Jeho programová skladba Krajina večnej mladosti (Tír na nÓg) pre klarinet a violončelo bola inšpirovaná írskou mytológiou a tradičnou hudbou. „Dielo sleduje príbeh Oisína a Niamh, pričom hudobné motívy reflektujú kľúčové momenty narácie – od opojenia večnou mladosťou až po dramatický návrat do sveta smrteľníkov,“ napísal o diele, spájajúcom archaický hudobný jazyk s modernými kompozičnými technikami, jeho autor.
Ďalším oceneným bol študent klavírnej hry a kompozície u Norberta Bodnára na Konzervatóriu Jozefa Adamoviča v Košiciach Damián Štefan. Do súťaže prihlásil hravú Suitu pre klarinet a violončelo, využívajúcu vplyvy jazzu a folklóru. Medzi laureátov aktuálneho ročníka patrí aj Jakub Smiček, študent kompozície a hry na akordeóne na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave, ktorý sa okrem hudby venuje aj interdisciplinárnym projektom. Skladba What are we hiding under all this? pre lesný roh a violu je podľa slov autora zrkadlom dnešnej spoločnosti, ktorej chýba jednota. Okrem týchto diel porota čestným uznaním ocenila aj kompozície Matúša Babku Suite de minutes pre klarinet a violončelo a x pre basklarinet a kontrabas Michaela Blažeka, aktuálne pôsobiaceho v kanadskom Vancouveri, ktorý sa už v minulosti súťaže zúčastnil. Diela laureátov súťaže odznejú v premiére počas jesene 2025 v priestoroch Synagógy v Senci a tiež v koncertnej sezóne 2026/2027 Prague Philharmonia.
Dlhoročným partnerom skladateľskej súťaže festivalu Konvergencie je Slovenský ochranný zväz autorský pre práva k hudobným dielam (SOZA), ktorý poskytol finančnú odmenu pre laureáta súťaže.
„Podpora nastupujúcej generácie skladateľov patrí k dlhodobým prioritám SOZA. Teší nás, že aj prostredníctvom tejto súťaže môžeme prispieť k rozvoju pôvodnej tvorby a obohacovať domácu hudobnú scénu,“ uviedol Ľubomír Burgr, predseda predstavenstva SOZA.
Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie v aktuálnom 26. ročníku okrem koncertu laureátov skladateľskej súťaže pripravuje bohatý jesenný program. Trinásteho septembra v spolupráci s Trnavským krajom zážitkov usporiada už po piatykrát podujatie Rozárium hudby v záhrade kaštieľa v Dolnej Krupej. Pokračovať bude od 14. do 21. októbra v Bratislave festivalovým programom venovaným českému skladateľovi Bohuslavovi Martinů (1890 – 1959), v rámci ktorého zaznejú koncerty a sprievodné podujatia zamerané výlučne na jeho tvorbu. V Žiline sa festival uskutoční už po druhýkrát s bohatým multižánrovým programom od 6. do 8. novembra. Okrem toho pripravujú Konvergencie sériu koncertov s hudbou Mariána Vargu a tiež vzdelávacie podujatia pre študentov hudby. V rámci edičnej činnosti Konvergencií vyšiel na jar 2025 album Súznenie-Euphony – improvizačný projekt speváčky Ivy Bittovej, violončelistu Jozefa Luptáka, akordeonistu Borisa Lenka a klarinetistu Branislava Dugoviča. Nahrávka je živým záznamom z koncertu na festivale Konvergencie 2024. Aktuálne prebieha podporná kampaň na vydanie albumu Marián Varga PIESNE (Sisa Fehér, spev – Jozef Lupták, violončelo – Vladislav Šarišský, klavír – Oskar Török, trúbka).
Skladateľskú súťaž z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Partnermi súťaže sú aj SOZA – Slovenský zväz autorský, Hudobné centrum, Prague Philharmonia, Rádio Devín, Art & History Magazine a ďalší partneri a mediálni partneri.
(Zdroj: Konvergencie)