Hudobný život

Český klarinetista deportovaný z USA

(red)
(red)
10. júl 2025

Pôvodne to mal byť hudobný letný projekt. Český klarinetista Jaroslav Skuta, absolvent Kent State University v štáte Ohio, plánoval sériu nekomerčných koncertov v USA so súborom Trio Mente, ktorý tvoria klaviristka Meng Yuan a huslista Dan Qiao. Vystúpenia boli naplánované v mestách štátov Ohio (Kent, Youngstown, Toledo, Dayton, Cleveland, Cincinnati) a Nebraska (Wilber, Omaha, Lincoln, Fremont) pod názvom Brunch & Bohemia.


Namiesto koncertnej sály sa však Skuta ocitol vo vyšetrovacej cele. Dňa 1. júla ho po prílete do Detroitu zadržali americkí pohraničníci, podrobili ho niekoľkohodinovému výsluchu, odobrali mu osobné veci vrátane telefónu a následne ho deportovali späť do Prahy. Dôvod? Údajne nemal správny typ víza na plánované vystúpenia – podľa úradov mal získať pracovné vízum, keďže ide o profesionálnu umeleckú činnosť. Skuta však tvrdí opak. „Od začiatku som bol vystavený nepriateľskému, arogantnému a ponižujúcemu zaobchádzaniu. A to napriek tomu, že som mal všetky dokumenty, ktoré potvrdzovali nekomerčný a kultúrny charakter nášho projektu,“ uviedol hudobník vo vyhlásení pre Akron Beacon JournalWFMJ a Nebraska Public Media.


Dôsledky boli okamžité: všetky plánované koncerty súboru boli zrušené, ako potvrdzujú The Violin ChannelBusiness Journal DailyTribune Chronicle a Toledo Blade. Organizátori v Ohiu a Nebraske vyjadrili sklamanie nielen z výpadku, ale najmä z toho, ako bol umelec, ktorý ešte v roku 2019 študoval v USA, odrazu považovaný za nežiaduci element.


Americký Úrad pre colnú a pohraničnú ochranu (CBP) pre viaceré médiá uviedol, že Skuta nesplnil vízové podmienky a mal nesprávny typ víza. Aj keď koncerty boli neplatené, CBP tvrdí, že išlo o profesionálnu činnosť, ktorá si vyžaduje pracovné povolenie.


Otázkou však zostáva, kde presne sa nachádza hranica medzi umeleckou výmenou a „prácou“. Kto rozhoduje, čo je komerčné? A čo to znamená pre budúcnosť medzinárodnej spolupráce v oblasti kultúry? „Umeleckí pracovníci sú čoraz častejšie vnímaní ako potenciálne riziko,“ komentuje Nebraska Public Media. „Mobilita už nie je výsadou, ale rizikom.“


Prípad Jaroslava Skutu tak nie je len osobnou traumou, ale výstražným signálom o stave kultúrnych výmen v čase rastúceho geopolitického napätia a prísnych imigračných režimov. Umelec z Európy sa – napriek vzdelaniu v USA a nekomerčnému projektu – stal obeťou byrokratickej logiky pohraničných kontrol.


Skuta pre viaceré médiá uviedol, že je „hlboko otrasený a zranený“. Jeho prípad však nie je ojedinelý – je symbolom globálneho trendu, kde sa výmena nahrádza uzatváraním a kde sa o kultúrnych projektoch rozhoduje nie v koncertných sieňach, ale v imigračných miestnostiach.


(Zdroje: Akron Beacon Journal, WFMJ, The Violin Channel, Business Journal Daily, Nebraska Public Media, Toledo Blade, Tribune Chronicle)