Hudobný život

Allegretto: Tomislav Jukić

Lýdia Dohnalová
Lýdia Dohnalová
16. máj 2024
Hudobný život
Tomislav Jukić na festivale Allegretto 2024. Foto: archív Allegreto
23. 4. 2024

Žilina, Dom umenia Fatra

Tomislav Jukić, Lana Bradić

Allegretto, Giordani –
Legrenzi – Donaudy – Schubert –
Schneider-Trnavský –
Hatze – Bradić – Tosti – Bixio –
Gastaldon – Rossini – Donizetti


Žilinským festivalovým pódiom prešlo už viacero laureátov Medzinárodnej speváckej súťaže Mikuláša Schneidera-Trnavského, ich následné úspechy z prestížnych scén okolitého sveta permanentne evidujeme a oceňujeme.

O víťazovi jednej z kategórií ostatného ročníka „Schneidrovky“ informovali médiá, nešetriac pozitívnymi hodnoteniami; kto mal možnosť naživo počuť a vidieť sympatického Chorváta Tomislava Jukića na pódiu Domu umenia Fatra, nemôže azda iné, ako sa stať priaznivcom charizmatického mladého tenoristu. Spevák stihol popri štúdiách absolvovať už viacero súťaží, účinkuje v operných inscenáciách a koncertuje po európskych centrách. Napriek tomu, že sme automaticky očakávali „laureátsky“ elitný výkon, Jukić prekvapil. Postupne s odvíjaním programovej linky recitálu rozbaľoval svoje tromfy, devízy. Dominantou je jeho výrazná muzikalita a prirodzená vokálna vybavenosť: konzistentný, no poddajný hlas podporený konzekventným rozvíjaním. Jukićov prejav je vysoko kultivovaný, koncentrovaný na detail, či už v zmysle frázovania, artikulácie, ale najmä prirodzeného dávkovania dynamických vrstiev a odtieňov. Dramaturgia večera siahala po vďačnom, populárnom repertoári so sledom trblietavých piesní a árií, pohybujúc sa v jase kantabilných, lyrikou a vrúcnou emóciou naplnených línií. Jukić však svoju prezentáciu nezmenil na exhibíciu, poctivo krok za krokom diferencoval mikrosvet každej skladby, štýl a osobitosť jej autorskej dikcie.


Celkovo dvanásť čísiel čoraz väčšmi dávalo možnosť nazrieť do spevákovho tvorivého sveta. V zdanlivo ľahko zdolateľnom teréne však v závere sledu exponovaných dvanástich skladieb už sem-tam presvitol aj náznak hlasovej únavy. Ako celok však prezentácia zanechala priaznivé echo, svedčiace v prospech perspektív talentovaného a komunikatívneho speváka.


Stimulujúcim a senzitívnym klavírnym sprievodom bola spevákovi Lana Bradić, ktorá navyše prispela aj vhodnou informáciou o pôvodnej chorvátskej tvorbe.

Súčasťou festivalového priebehu býva už tradične Koncert víťazov konzervatórií Slovenskej republiky. Jeho prítomnosť v programe festivalu má viac než symbolické opodstatnenie. Vo väčšine prípadov ide o prvé dotyky, prvé vážne skúsenosti laureátov s etablovaným festivalovým pódiom. Zároveň je pre našu hudobnú komunitu signálom, že záujem o ušľachtilú profesiu umelca stále žije a talent a investícia do umenia má svoju váhu aj v stále väčšmi spochybňovanej hierarchii hodnôt v aktuálnom svete. Žilinské konzervatórium reprezentoval muzikálny akordeonista Martin Púčik, bratislavské ambiciózny huslista Sebastián Kotek, banskobystrické Konzervatórium J. L. Bellu klavirista Filip Prievalský, vokálny odbor Tiffany Lavríková.


Chvályhodný je záujem o komornú ansámblovú interpretáciu, ako ho dokumentovali prezentácie Sláčikového kvarteta Konzervatória v Bratislave a najmä s elánom tvoriaceho Saxofónového kvarteta Konzervatória v Bratislave. A možno znova zopakovať slová uznania, adresované okrem zúčastnených mladých interpretov najmä trpezlivým, povolaniu oddaným pedagógom, ale aj dramaturgii Allegretta, ktoré podporuje mladých hudobníkov. Ich koncert v kontexte festivalu má nielen atmosféru, ale aj do hĺbky siahajúci význam…