Žilina, Il Cuore Barocco, Marosz, Zelenka
24. 4. 2024
Il Cuore Barocco, Ajna Marosz, Peter Zelenka
Allegretto, Graupner – Telemann
Zavše, aj keď sporadicky, sa vo festivalovom programe vyskytnú exkurzy k menej frekventovaným interpretačným špecializáciám. V rámci minulých ročníkov hosťovali ansámble zamerané na historicky poučenú interpretáciu, ten aktuálny privítal súbor Il Cuore Barocco, hrajúci na kópiách dobových nástrojov. Podobne orientovaných telies či jedincov u nás nie je prebytok, zaslúžia si rešpekt aj obdiv. Il Cuore Barocco, ktorý založil a vedie od roku 2010 huslista Peter Zelenka, má za sebou rad úspešných vystúpení, nahrávky aj produkciu CD (kompozície de Boismortiera), oživenia a sprístupnenia viacerých nepoznaných partitúr, čo je jedna z pilierových špecialít takto orientovaných súborov.
Aj vo svojom allegrettovom programe súbor ponúkol ukážku tohto rodu. Nemecký barokový skladateľ Christoph Graupner patrí k menej známym autorom, hoci bol kompozične mimoriadne produktívny; a ako text v bulletine konštatuje, bol (a ostal) v porovnaní so svojimi dobovými spolupútnikmi (Bach, Händel, Telemann) nespravodlivo neuznaný. Tieto slová navodili očakávanie, ktoré však ponúknutá Ouverture pre altovú flautu a sláčiky F dur akosi nenaplnila. Nebolo to dané iba faktom, že percepcia dnešného poslucháča potrebuje chvíľku na akustickú adaptáciu pri vnímaní inštrumentára s „iným“ ladením aj rešpektovanie inej dynamickej hierarchizácie. Bolo to skôr dané celkovým ustrojením šesťdielneho cyklu. Rozpaky vzbudzoval nevýrazný hudobný reliéf, redundantne mdlá reťaz, odvíjajúca sa pod egidou prísnych dobových kánonov. Až na niekoľko eufonických flautových vstupov skladba nepotešila a získaná znelá informácia autorovmu chýru o obchádzaní príliš neprospela. Aspoň v tejto chvíli…
Celkom inou rétorikou sa prihovárala ostatná časť programu, s kompozíciami „starého dobrého“ Georga Philippa Telemanna. Concerto polonais G dur svojím vtipným živým hudobným textom inšpirovalo hráčov, animovalo atmosféru, ktorá priaznivo vygradovala v skladateľovom Koncerte pre priečnu a zobcovú flautu e mol. Participovala na nej aj známa mladá umelkyňa Ajna Marosz, ktorá seba, ako i svoj nástroj zviditeľnila najmä v rámci populárnych európskych televíznych projektov, ale aj ďalších festivalových a charitatívnych podujatí.
V súčasnosti mladá interpretka študuje v Maďarsku a je evidentné, že hudbe ostane naďalej verná, čo je vzhľadom na jej talent pochopiteľné, no aj potešiteľné.