Surrounding Green
Surrounding Green
F. Hersch, D. Gress, J. Baron
ECM 2025
Album Surrounding Green amerického klaviristu Freda Herscha (1955) je v rámci jeho rozsiahlej nahrávacej kariéry tretím pre vydavateľstvo ECM. Kým prvý album The Song Is You nahral v duu s trubkárom Enricom Ravom, druhý Silent, Listening bol sólový. Na tom najnovšom účinkuje Hersch s kontrabasistom Drewom Gressom a bubeníkom Joeyom Baronom, s ktorými už dlhé desaťročia priebežne hráva, no v zostave tria vystupujú po prvýkrát. Posledné Herschove albumy spája okrem krásnych pastelových farieb akvarelov na obaloch najmä príklon k lyrike, zvukovej krehkosti, delikátnosti a akémusi jazzovému impresionizmu.
Album prináša prierez slávnymi i menej známymi jazzovými štandardmi a tromi Herschovými vlastnými dielami. Prvou Herschovou skladbou je úvodná Plainsong. Hersch v nej exceluje v jemných sólach, jeho vycizelované, takmer „chopinovské“ preludovanie vytvára krásne a éterické harmónie. Aj jeho spoluhráči sa pohybujú v pôsobivej a lyrickej atmosfére. Joey Baron citlivo využíva krehkú hru na čineloch, kým Gressove pohyblivé basové linky dokonale korešpondujú s melancholickou náladou skladby.
Law Years od Ornetta Colemana sa začína delikátne, výraznou hrou na čineloch a jednohlasom improvizujúceho klavíra, pričom kontrabas uvážlivo postupuje v krokoch a nad všetkým vládnu swingujúce, ale úsečné klavírne linky. Skladba má silný rytmický náboj a walking bass stále dopĺňajú náhle vpády klavíra a divoké, pulzujúce bicie. Titulnú Herschovu skladbu The Surrounding Green zahaľuje romantické a meditatívne klavírne sólo ozvláštnené jemným zvukom farebných bicích. Baladická hudba plynie v pokojných vlnách a trblietavé akordické rozklady klavíra sa doslova rozpúšťajú v hlbokom zasnení. Autorom nasledujúcej skladby Palhaço je brazílsky gitarista a klavirista Egberto Gismonti. Na rozdiel od nostalgie predošlých skladieb znie trio veľmi optimisticky, hudba evokuje ozveny žánru latino a nenápadné textúry sa vynímajú v bezstarostnej a skvelej súhre bravúrneho tria.
Slávny štandard bratov Gershwinovcov Embraceable You poňal Hersch ako vtipnú epizódu, plnú minimalistických klavírnych „kudrliniek“ a zdanlivo nedbanlivých vstupov vo vzdušnom a jazzovo starosvetskom duchu. Jemným sentimentom disponuje aj skladba Charlieho Hadena a Abbey Lincolnovej First Song. Haden sa objavil na jednom z prvých Herschových albumov spolu s Baronom ešte v r. 1987. Poklonu slávnemu kontrabasistovi uvádza symbolicky najskôr rozsiahle Gressovo basové sólo, po ňom sentimentálny klavír lyricky vykrajuje krásne melodické oblúky.
Záverečná Herschova skladba Anticipation je poctou latinskoamerickej hudbe, veselé a hravé klavírne línie v nej koketujú s brazílskymi inšpiráciami a spolu s bohatým zvukom Baronových metličiek vytvárajú pôsobivý a elegantný swing, kombinovaný so vzrušujúcou sambou. Hráčska symbióza tria, ich nadhľad, súhra a skvelá zvuková kvalita dodávajú tomuto albumu punc výnimočnosti. Fred Hersch sa k albumu vyjadril: „Mám pocit, že na tejto nahrávke naozaj počuť históriu a dúfam, že ľudia budú cítiť zrelosť vzájomnej súhry, zvukový svet i senzitivitu, ktorá sa tu prejavuje.“ Album tria čerstvého sedemdesiatnika tieto slová naplno potvrdzuje.
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 10/2025.)