Hudobný život

Surrounding Green

Peter Katina
Peter Katina
19. október 2025
Hudobný život

Surrounding Green

F. Hersch, D. Gress, J. Baron

ECM 2025


Album Surrounding Green amerického klaviristu Freda Herscha (1955) je v  rámci jeho rozsiahlej nahrávacej kariéry tretím pre vydavateľstvo ECM. Kým prvý album The Song Is You nahral v  duu s  trubkárom Enricom Ravom, druhý Silent, Listening bol sólový. Na tom najnovšom účinkuje Hersch s  kontrabasistom Drewom Gressom a bubeníkom Joeyom Baronom, s  ktorými už dlhé desaťročia priebežne hráva, no v  zostave tria vystupujú po prvýkrát. Posledné Herschove albumy spája okrem krásnych pastelových farieb akvarelov na obaloch najmä príklon k  lyrike, zvukovej krehkosti, delikátnosti a akémusi jazzovému impresionizmu. 


Album prináša prierez slávnymi i menej známymi jazzovými štandardmi a tromi Herschovými vlastnými dielami. Prvou Herschovou skladbou je úvodná Plainsong. Hersch v  nej exceluje v jemných sólach, jeho vycizelované, takmer „chopinovské“ preludovanie vytvára krásne a éterické harmónie. Aj jeho spoluhráči sa pohybujú v  pôsobivej a lyrickej atmosfére. Joey Baron citlivo využíva krehkú hru na čineloch, kým Gressove pohyblivé basové linky dokonale korešpondujú s  melancholickou náladou skladby. 


Law Years od Ornetta Colemana sa začína delikátne, výraznou hrou na čineloch a jednohlasom improvizujúceho klavíra, pričom kontrabas uvážlivo postupuje v  krokoch a nad všetkým vládnu swingujúce, ale úsečné klavírne linky. Skladba má silný rytmický náboj a  walking bass stále dopĺňajú náhle vpády klavíra a divoké, pulzujúce bicie. Titulnú Herschovu skladbu The Surrounding Green zahaľuje romantické a meditatívne klavírne sólo ozvláštnené jemným zvukom farebných bicích. Baladická hudba plynie v  pokojných vlnách a  trblietavé akordické rozklady klavíra sa doslova rozpúšťajú v  hlbokom zasnení. Autorom nasledujúcej skladby Palhaço je brazílsky gitarista a klavirista Egberto Gismonti. Na rozdiel od nostalgie predošlých skladieb znie trio veľmi optimisticky, hudba evokuje ozveny žánru latino a  nenápadné textúry sa vynímajú v  bezstarostnej a skvelej súhre bravúrneho tria. 


Slávny štandard bratov Gershwinovcov Embraceable You poňal Hersch ako vtipnú epizódu, plnú minimalistických klavírnych „kudrliniek“ a zdanlivo nedbanlivých vstupov vo vzdušnom a jazzovo starosvetskom duchu. Jemným sentimentom disponuje aj skladba Charlieho Hadena a  Abbey Lincolnovej First Song. Haden sa objavil na jednom z  prvých Herschových albumov spolu s Baronom ešte v  r. 1987. Poklonu slávnemu kontrabasistovi uvádza symbolicky najskôr rozsiahle Gressovo basové sólo, po ňom sentimentálny klavír lyricky vykrajuje krásne melodické oblúky. 


Záverečná Herschova skladba Anticipation je poctou latinskoamerickej hudbe, veselé a hravé klavírne línie v  nej koketujú s  brazílskymi inšpiráciami a spolu s bohatým zvukom Baronových metličiek vytvárajú pôsobivý a elegantný swing, kombinovaný so vzrušujúcou sambou. Hráčska symbióza tria, ich nadhľad, súhra a  skvelá zvuková kvalita dodávajú tomuto albumu punc výnimočnosti. Fred Hersch sa k  albumu vyjadril: „Mám pocit, že na tejto nahrávke naozaj počuť históriu a dúfam, že ľudia budú cítiť zrelosť vzájomnej súhry, zvukový svet i senzitivitu, ktorá sa tu prejavuje.“ Album tria čerstvého sedemdesiatnika tieto slová naplno potvrdzuje.


(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 10/2025.)