Pocta Gabriele Beňačkovej V SND
6. 9. 2025
Bratislava, Opera SND
Tribute Gabriela Beňačková
Eva Hornyáková, Jana Hrochová, Maida Hundeling, Mária Porubčinová, Corinne Winters, Pavol Bršlík, orchester Opery SND, Tomáš BraunerSchönberg – Wagner – Giordano – Boito – Gounod – Suchoň – Smetana – Janáček
SND otvorilo 106. divadelnú sezónu holdom sopranistke svetového mena Gabriele Beňačkovej. Obe polovice koncertu uviedli videozáznamy vystúpení umelkyne – nahrávka árie Měsíčku na nebi hlubokém z otvorenia novej budovy SND z r. 1977 a ukážka pôvabnej interpretácie monológu Katreny Žiale z filmového spracovania Krútňavy.
Ambícia povýšiť koncert na vysokú umeleckú úroveň výberom sólistov i repertoáru bola citeľná od začiatku. Hneď na úvod zaznela predohra k Schönbergovým Piesňam z Gurre a dve piesne Schmerzen a Träume zo zbierky Wesendonck-Lieder Richarda Wagnera. Pôvodne plánovanú Ninu Stemmeovú v tomto programe korektne nahradila nemecká dramatická sopranistka Maida Hundeling. Aj ária Maddaleny di Coigny La mamma morta z opery Andrea Chénier Umberta Giordana sa zaradila k náročným titulom a v interpretácii Márie Porubčinovej bola jedným z vrcholov koncertu. Speváčka krásne pracuje so svojím voluminóznym sopránom, kladúc dôraz na výraz a dynamickú rôznorodosť.
Lyrické obdobie G. Beňačkovej pripomenuli árie dvoch Margarét – L’altra notte in fondo al mare z Boitovho Mefistofela v podaní Američanky Corinne Wintersovej a O Dieu! Que de bijoux z Gounodovho Fausta v interpretácii sólistky opery SND Evy Hornyákovej. Winters, ktorá už ovládla najdôležitejšie svetové javiská, stála na javisku SND po prvýkrát. Jej muzikalita a výraz, opierajúci sa o kvalitnú techniku, sú obdivuhodné.
Výber árií korunoval druhú polovicu večera. Po filmovej ukážke z Krútňavy uviedla Porubčinová uspávanku z tejto opery Hajaj, búvaj, moje dieťa tým najjemnejším možným pianissimom, láskavo a dojímavo. Dobre sa hodil výjav z Rusalky, veď Beňačková v nej pravidelne hosťovala na celom svete a účinkovala v historicky prvej inscenácii opery v Metropolitnej opere v New Yorku. V tomto kontexte bola na správnom mieste aj ária Princa Vidino divná, přesladká v úchvatnom podaní Pavla Bršlíka, lyrická i dramatická zároveň.
Po árii Mařenky Ach, jaký žal... Ten lásky sen zo Smetanovej Predanej nevesty v podaní E. Hornyákovej prišiel vrchol druhej polovice večera – finále 2. dejstva Janáčkovej opery Jej pastorkyňa s Wintersovou ako Jenůfou, Hrochovou v postave Kostelničky a Bršlíkom v postave Lacu. Excelentný nápad uviesť blok z tejto opery, a to predovšetkým v kontexte veľkých zásluh Beňačkovej o poznanie tohto diela vo svete. Až tisíckrát(!) spievala Beňačková ikonickú rolu Jenůfy, naposledy v Japonsku.
Hrochová bola v postave Kostelničky zárukou kvality. Môj obdiv patrí umelecky vzácnej Wintersovej nielen za krásne modelovanie hudby a línií nápěvkov mluvy, ale aj za jej spev v perfektnej češtine. A čo možno dodať k Bršlíkovi? Na Lacu dozrel, bol jednoducho skvelý. Významný podiel na úspechu večera mal výborný český dirigent Tomáš Brauner.
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 09/2025.)