Piano Day – sólo pre dva Steinwaye
27. 3. 2025
Žilina, Dom umenia Fatra
Matej Arendárik, Pavol Bohdan Zápotočný
PIANO DAY – Sólo pre dva Steinwaye:
Mozart – Brahms – Liszt – Ravel
PIANO DAY, tak znie titul podujatia s medzinárodnou pôsobnosťou, ktoré každoročne koncom marca stojí v centre pozornosti všetkých priaznivcov klavíra a všetkého, čo s ním súvisí. Myšlienka celebrovať tento nástroj skrsla v hlave nemeckého hudobníka Nilsa Frahma, z lokálnych rozmerov prerástla do medzinárodných relácií a už desať rokov sa v podobe koncertov, prednášok, stretnutí či kurzov teší neustále narastajúcej pozornosti. Nápad sa ujal aj u nás na Slovensku, kde máme nielen solídnu bázu erudovaných klaviristov, ale aj pevné pedagogické zázemie na všetkých stupňoch umeleckých škôl.
V dramaturgii žilinských abonentných koncertov sa v spojitosti s týmto podujatím vykryštalizovala samostatná špecializovaná séria s názvom Sólo pre dva Steinwaye. To, že sa v Dome umenia Fatra tento cyklus udomácnil, nie je náhoda. Klavír je tu aj vďaka dramaturgickej koncepcii celkom vedome preferovaným nástrojom a, navyše, tým, že nástrojový arzenál ŠKO bol pred tromi rokmi obohatený o ďalší koncertný Steinway, už nič nebránilo spusteniu nezávislého cyklu, v ktorom má hlavné slovo kvalitná klavírna interpretácia.
Na pódiu Domu umenia Fatra sa teda koncom marca uskutočnil koncert s hlavnými protagonistami Matejom Arendárikom a Pavlom Bohdanom Zápotočným. Toto interpretačné stretnutie ponúka niekoľko paralel aj styčných bodov: klaviristov síce delí generačný odstup, ich cesty za umením klavíra sa však vo viacerých bodoch pretínajú. Obaja boli školení na žilinskom konzervatóriu v triede Dariny Švárnej a následne na stupni akadémií u Mariána Lapšanského. Absolvovali rad majstrovských kurzov u pedagógov zvučných mien, sú držiteľmi prestížnych domácich aj zahraničných interpretačných súťaží…
Program bol koncipovaný dôsledne aj dôvtipne. Najskôr umelci výrazne oslovili garantovanou značkou, Mozartovým skvostom Sonátou pre dva klavíry D dur KV 448. Vďačný hudobný terén už od prvých taktov dáva skvele vyniknúť obom interpretačným charakteristikám. Obaja interpreti okamžite zaujali spôsobom vzájomnej komunikácie, ktorá nespočíva iba v časovej synchrónii. Cítiť v nej duchovnú spriaznenosť, ale aj vzácnu jednotu v rozmanitosti, sprostredkovanú rozhovormi s výzvami na okamžité reakcie a s vnútorne inšpirovaným dotváraním. Krásu hebkých lyrických línií s kontinuálnym „vynášaním“ fráz si obaja vychutnávali v strednej časti Andante, kým v záverečnej časti vystupňovali dialóg v lahodných farbách úsmevných trblietavých pasáží.
Majstrovsky dokonale hierarchizované pretváranie velebnej témy (chorálu sv. Antona) v Brahmsových skvostných Variáciách na Haydnovu tému B dur klaviristi gradovali v efektných oblúkoch, priam hedonisticky si vychutnávajúc svet každej z čarovne modelovaných epizód.
Druhá časť večera posunula program do expresívne vypätých rovín: najskôr v Lisztovom uhrančivom Concerte Pathétique, nešetriac ekvilibristickými formuláciami a hranične exaltovanými emóciami.
V Ravelovej choreografickej poéme La valse sme si mohli uvedomiť markantný posun výrazu medzi pôvodnou „zhovievavejšou“ orchestrálnou verziou a priamočiarou zvukovosťou transkripcie pre dva klavíry. Hudobná oslava valčíka sa v dvojklavírnej verzii premieňa vďaka rytmickej pulzácii, kontrastom harmónií, zlomom a gradáciám na gejzír zvukových farebných fresiek až makabróznych akcentov.
PIANO DAY a zároveň žilinský pianistický cyklus si do análov pripísali ďalší výnimočný koncert, ktorý vzorovo nechal vyniknúť dvom skvelým klaviristom. Sólistom s excelentným citom pre komornú hudbu, so vzájomnou empatiou aj potenciálom definovať štýly, osobitnosti a autorskú jedinečnosť vo svete krásnej klavírnej hudby…