Organ Plus priniesol hudobné leto na Liptov
15. 6.‒29. 6. 2025
Ružomberok, Jezuitský kostol
Festival ORGAN PLUS
Počas troch júnových nedeľných večerov sa v jezuitskom Kostole Povýšenia sv. Kríža v Ružomberku konal piaty ročník organového festivalu s názvom ORGAN PLUS. Umeleckým riaditeľom, iniciátorom a patrónom festivalu je americký organista David di Fiore, ktorý sa domácemu publiku pripomenul na otváracom koncerte festivalu (15. 6.) spolu so svojím priateľom, organistom a organizátorom hudobného života Matúšom Kucbelom (čembalo). Dramaturgia čembalovej časti koncertu pozostávala z troch voľne koncipovaných „suít“, v rámci ktorých zazneli diela zo 16. a 17. storočia. Matúš Kucbel však medzi predstaviteľov európskej barokovej hudby (H. Purcell, G. F. Händel, D. Schedlich a ďalší) zaradil po jednej skladbe z levočského Pestrého zborníka. Zámerom interpreta bolo demonštrovať kvalitu hudby, ktorá sa hrala na našom území v kontexte diel západoeurópskeho baroka.
Čembalo v pravidelných intervaloch striedal organ; David di Fiore predniesol Händlov Koncert č. 5 F dur, dve sakrálne piesne amerických otrokov (Two Sacred Slave Songs) v aranžmáne W. Helda, Pièce héroique Césara Francka a napokon aj dodatočnú skladbu od Françoisa Couperina. Jeho interpretácia vynikala bravúrnou technikou, originálnymi ornamentmi a jemu vlastnou energickosťou.
Na druhom koncerte (22. 6.) sa predstavili pedagógovia z banskobystrického Konzervatória J. L. Bellu Marcel Kapala (organ) a Barbora Kapalová (husle). Program pozostával z barokových skladieb (A. Vivaldi, J. S. Bach, F. M. Veracini), ale aj diel G. Faurého, J. S. Svendsena či A. Pärta, ktorého Fratres zneli s organovým sprievodom mimoriadne zaujímavo. Technicky skvele pripravení hráči sa predviedli aj sólovo a počas atraktívne zostaveného koncertu bolo cítiť nadšenie i z publika. Huslistka zaujala obzvlášť katarznou interpretáciou Bachovej Partity č. 3 E dur, až mal poslucháč pocit, že pri hre nemusí vydať najmenšiu námahu. Záverečná organová Toccata G dur od T. Duboisa bola presná, predvedená v odvážnom, no stabilnom tempe.
Záverečný koncert (29. 6.) ovládla mladá generácia organistov. Predstavili sa na ňom traja študenti Katedry hudby KU v Ružomberku. Ľubomír Ferencko zahral časť zo Symfónie pre organ č. 2 Louisa Vierna a poetickú Lied des Chrysanthèmes od J. Bonneta. Matej Kosa interpretoval Bachovo Prelúdium a fúgu c mol a efektný Dialogue sur les Mixtures od J. Langlaisa. A napokon Adam Hvolka v skladbách J. Strejca, M. Regera, J. S. Bacha a L. Lefébure-Wélyho ukázal osviežujúcu schopnosť výrazu. Oceňujem jeho technicky pripravený a spevný prednes, citlivé frázovanie a prácu s akustikou – kvality, ktoré nie sú samozrejmosťou ani medzi skúsenejšími interpretmi.
Napokon chcem vysloviť úprimný obdiv a vďaku všetkým účinkujúcim za to, že napriek prebiehajúcej čiastočnej rekonštrukcii v interiéri kostola sa odvážne vysporiadali s akustickými aj dispozičnými výzvami, ktoré činnosť tohto charakteru prináša. Zvládli to bravúrne a vďaka tomu sme na Liptove opäť zažili príjemný začiatok leta s kvalitnou inštrumentálnou hudbou.