Editoriál 04/2025
Koncerty, opera, spomienky na nedávne odchody i tie, ktoré už trochu preboleli, rozhovory s domácimi aj zahraničnými hudobníkmi, pohľady na súčasnosť a minulosť i trocha hudobnej fikcie – to je štvrté vydanie tohtoročného Hudobného života.
Za operou sme sa vydali nielen do mekky európskej festivalovej scény Salzburgu, kde na veľkonočnom festivale účinkoval Slovenský filharmonický zbor, ale aj do u nás málo reflektovaných končín, do Lotyšskej národnej opery v Rige. Michaela Mojžišová tam mala šťastie na dve inšpiratívne inscenácie. Náš kolega Robert Bayer cestoval do Drážďan, kde zaznamenal dojmy z debutu Pavla Bršlíka ako Lohengrina.
Nečakané úmrtie klaviristu Ivana Gajana začiatkom marca doslova paralyzovalo jeho kolegov a priateľov. Na významného interpreta a pedagóga spomína Silvia Adamová.
Slovenský skladateľ Juraj Filas prežil svoj profesionálny život v Prahe, a preto do veľkej miery mimo našej dostatočnej pozornosti. Dlh sa pokúšame napraviť textom jeho žiaka na pražskej HAMU Jana Duška, ktorý publikujeme pri príležitosti skladateľových nedožitých sedemdesiatin.
V apríli navštívil Bratislavu švajčiarsky jazzový klavirista Nik Bärtsch, s ktorým sme hovorili o jeho fascinácii vedou i východnými filozofiami. Seriál z dejín jazzovej trúbky pokračuje komentárom o hardbopovej ére v debate Juraja Kalásza s Lukášom Oravcom.
Spomalenie pri obľúbenom nápoji za zvukov príjemne šuchotajúceho papiera opäť ponúka poviedka Vandy Rozenbergovej, písaná exkluzívne pre náš časopis...
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 4/2025.)