Bratislava, Reduta, BHS, Beczała - Tysman, Večer piesní a operných árií
3. 10. 2023
Bratislava, Reduta
Piotr Beczała, Sarah Tysman
BHS, Večer piesní a operných árií
Poľský tenorista Piotr Beczała je výnimočný zjav. Nielen pre žiarivý mužný hlas, ktorý v päťdesiatich šiestich rokoch ani náznakom nestráca na sviežosti, ale aj pre životný a profesionálny príbeh. Kariéru začal trpezlivo a poctivo budovať v Linzi, debuty na veľkých scénach prišli až na prahu umelcovej štyridsiatky. Sprevádza ho povesť skromného, pracovitého, dochvíľneho človeka a vzácne je aj jeho súkromie: s manželkou Katarzynou, ktorá sa pre neho vzdala sľubne sa rozbiehajúcej dráhy opernej speváčky, tvoria už viac než tridsať rokov nerozlučný pár. Práve milovanej žene, ktorá ho ako obvykle sledovala v hľadisku, venoval tri búrlivo vytlieskané prídavky.
V Bratislave neúčinkoval Beczała po prvýkrát, pred takmer desiatimi rokmi vystúpil na koncerte cyklu Svetové operné hviezdy agentúry KAPOS. Vtedy sa predstavil s programom z talianskych, českých a francúzskych operných árií a čísiel z klasickej viedenskej operety. Koncert v rámci Bratislavských hudobných slávností (3. 10.), ktorého realizáciu prebral festival od agentúry KAPOS, mal odlišnú dramaturgiu: jej ťažiskom sa stala piesňová a operná literatúra slovanských autorov.
Prvú časť večera patriacu poľskej a českej tvorbe otvoril výber z piesní predstaviteľa mladopoľského hnutia, Mieczysława Karłowicza (1876–1909). Osem neskororomantických, intímne koncipovaných miniatúr naplnil spevák zvnútorneným výrazom, vinúcim sa zväčša v introvertnej emócii melanchólie, smútku, osamelosti a ľúbostného sklamania. V nasledujúcom čísle, árii Stefana z tretieho dejstva komickej opery Straszny dwór (Strašidelný zámok) Stanisława Moniuszka, si už poslucháči mohli vychutnať Beczałov farebne bohatý, hustý a žiarivý tenor v expresívnejšej dynamickej hladine i dramatickejšej dimenzii. Jeho materiál má v nižšej polohe mäkko zamatový, chvíľami až barytonálny obal, smerom nahor nadobúda medový, nie však sladkastý timbre a v najvyššej polohe sa roztvára sa do pevných, kovovo rezonujúcich tónov.
Český blok bol dedikovaný tvorbe Antonína Dvořáka. Štyri kusy z Cigánskych melódií zazneli v Beczałovom podaní nesentimentálne (Když mne stará matka), virilne (Struna naladená), hravo (Široké rukávy) aj burcujúco (Dejte klec jestřábu). /V árii Vidino divná, přesladká z prvého dejstva Rusalky suverénne deklaroval, prečo je najvyhľadávanejším Princom svetových javísk od éry nášho Petra Dvorského. V jeho prejave sa spojili kov so zamatom, podmanivá vláčnosť s medeným leskom a dojímajúca neha s uhrančivou túžbou vrcholiacou v expresívnom „Pohádko má!“ Bol to jeden z tých vzácnych okamihov, keď sa medzi pódiom a publikom vytvorí elektrizujúci most, ovácie nemali konca.
Po prestávke prišli na rad ruskí romantici. Vo výbere z Čajkovského piesní Beczała opäť prezentoval zamatovosť strednej a nižšej polohy i nástojčivú vášnivosť. Popri nich však otvoril aj ďalšiu interpretačnú dimenziu – nežná lyrika a mäkké, neoperné mezzavoce vyústili do priam šansónového výrazu (Sreď šumnogo bala, To bylo ranneju vesnoj). V kontexte takto rozohraných emócií pôsobila ária Lenského z Eugena Onegina trochu chladne – síce zaspievaná v plnej technickej kvalite, no trochu rezignovane a temne, akoby umelcovi dochádzala výrazová energia.
Možno sa však len šetril na finále večera, v ktorom zazneli štyri Rachmaninovove piesne gradujúce do jasavého „Vesna iďjot“ v Jarných vodách. A z vrúcnych reakcií publika počas koncertu si už museli byť on aj jeho kongeniálna kolegyňa, pri sprevádzaní nesmierne empatická a v medzihrách sólisticky suverénna francúzska klaviristka Sarah Tysman, istí, že sa z pódia bez prídavkov nedostanú. Po slovanských jazykoch tak prišli na rad aj francúzština (dokonale zaspievaná „kvetinová ária“ Dona Josého), taliančina (temperamentne mužná Cardillova pieseň Catarì, catarì) a nemčina (neodolateľná „lehárovka“ Dein ist mein ganzes Herz) – a s nimi aj definitívne potvrdenie vrcholnej formy speváka, ktorý dnes naplno zúročuje svoju trpezlivosť a pracovitosť.