Zvuky a vône jari
Pre našinca, Európana s dominantnou kresťanskou kultúrou,
je jar obdobím spájaným s novým začiatkom. S obnovou, s pre-
búdzaním, s pocitom bujarého očakávania. Tieto kvality boli
mnohokrát súčasťou motívov a tém európskej klasickej hudby, usi-
lujúc sa o stvárnenie jedného okamihu dynamického cyklu času.
Médiom týmto snahám boli, pochopiteľne, ako veľké orchestrálne
formy, tak aj podmanivé pastorálne dielka.
Vnímavý človek zacíti prvých „prorokov“ prichádzajúcej jari
hlbokým nádychom už pri prechádzke mestom, o to viac potom na
dedine, pri prechádzke viničom, poľom, lesom... Ten kokteil pod-
netov, ktoré často nečakaná zmena počasia po obvykle odpudivej
zime človeku prináša, je výnimočný. Život akoby znenazdajky
získal novú perspektívu. Ako je vôbec také prežívanie možné
vyjadriť hudbou? Azda vďaka väčšine vlastným emóciám a ich
kultúrnemu kódovaniu.
Notoricky známe Štyri ročné obdobia od Antonia Vivaldiho
a prvý „jarný“ koncert je vlastne takým nízko visiacim ovocím,
na ktorom je to dobre počuť: úvod je hravý a plný energie a imituje
prebúdzajúcu sa prírodu cez „štebotajúce“ husle a tanečné rytmy.
Každý zo štyroch Vivaldiho koncertov sprevádza dedikovaný
sonet a v prípade jari opisuje spev vtákov, šum potokov a jemného
vánku vzduchu.
Jarná symfónia Roberta Schumanna je zasa typickým príkla-
dom stvárnenia prechodu od zimnej pochmúrnosti k akémusi
znovuzrodeniu. Schumann nastoľuje vzletné melódie a témy, ktoré
sa snažia budiť dojem nádeje. Dôležitú úlohu zohrávajú v tejto kom-
pozícii dychové nástroje, ktoré vytvárajú efekt veľkolepej nástojčivej
zmeny, očakávania a radosti z nadchádzajúceho. Akoby v každom
okamihu bol priestor na nádej – aj po neradostnej minulosti.
Práve dynamika a agilnosť v rytmike a nekonvenčná práca
s harmóniou otvárajú priestor na iné spracovanie témy jari. Nie
pomalá, pokojná a jemná zmena, ale pravý opak: briskný Igor Stra-
vinskij a jeho Svätenie jari je celkom iný príbeh. Prím v tomto diele
totiž nezohráva oslava jemnosti ako napríklad u zmieňovaného
Vivaldiho či u Beethovena a jeho Husľovej sonáty č. 5, známej aj
ako Jarná sonáta, ale skôr oslava surovosti, ktorá je u Stravinského
zachytená rôznymi deviáciami tonálneho centra či intenzívnymi
rytmickými zvratmi. Skladateľ tak v jari zrkadlí nie pokojné zno-
vuzrodenie, ale živelnú silu vedúcu k násilnej a nevyhnutnej zmene.
Na posluchových seminároch k hudbe 19. a 20. storočia na uni-
verzite obvykle zaznievalo, že skladateľ má vždy pravdu. Iste: ako
by ju aj nemohol mať? Všetky zvuky jari – tie Vivaldiho, Schuman-
nove, Beethovenove, Stravinského a mnohých ďalších – sú pravdivé.
Všetky do jedného.
Jar ako téma v klasickej hudbe je obdobím ľahkosti, radosti,
podmanivosti, ale aj nečakaných zmien a surovej sily, ktorá nás
môže zastihnúť nepripravených. Metafora nového začiatku
a transformácie je tu však silnejšia než čokoľvek iné. A v súlade
s touto metaforou sú aj moje pocity stimulované vôňami neza-
držateľne sa blížiacej jari, pretkané spomienkami, na ktoré som
domnelo zabudol.