Hudobný život

Zvolen, Banská Bystrica Festival peknej hudby

Katarína Koreňová
Katarína Koreňová
31. august 2023
Hudobný život
Rakúske jazzové kvarteto Sketchbook bravúrne uzavrelo 24. ročník Festivalu peknej hudby . Foto: archív festivalu

1. 7. – 30. 7. 2023

Banská Štiavnica, Svätý Anton,

Zvolen, Banská Bystrica

Festival peknej hudby


Festival, ktorý vstúpil do svojho 24. ročníka, tentokrát oslovil priaznivcov aj mimo banskoštiavnického regiónu. Myšlienka multižánrového podujatia, prezentujúceho zahraničných aj domácich umelcov a zároveň propagujúceho slovenskú tvorbu, bola realizovaná počas štyroch koncertov.


Prvé festivalové vystúpenie otvorilo 1. 7. v Kráľovskej sieni Zvolenského zámku Duo Fortecello (Anna Mikulska­‑Argenty, violončelo, Philippe Argenty, klavír). Duo má na svojom konte množstvo odohratých koncertov s klasickým repertoárom, súčasnou hudbou, ale aj populárnou hudbou. Už v r. 2021 sa na festivale zúčastnili online formou, teraz sa mohlo publikum o ich umeleckých kvalitách presvedčiť naživo. V pestrom programe odzneli diela Händla, Dvořáka, Lala, Chopina, Martinů, ale aj skladby menej uvádzaných autorov, ako Joaquín Nin y Castellanos, Adrien­‑François Servais, Pedro Datta, Mariano Mores, Osvaldo Pugliese. Spoluúčinkujúcim bol aj umelecký riaditeľ festivalu, violončelista Eugen Prochác.


Druhý koncertný večer (28. 7.) bol pokračovaním festivalového seriálu portrétov slovenských skladateľských osobností a patril Marekovi Piačekovi. Publikum si mohlo vypočuť jeho komornú tvorbu upravenú pre tento večer. V autorskom podaní (Marek Piaček, flauta) v spolupráci s renomovanými slovenskými interpretmi (Ladislav Fančovič, klavír, saxofón, Anna Vyparinová­‑Krsmanović, akordeón, Jana Gubková Černá, husle, Eugen Prochác, violončelo) zazneli skladby Cabaret Eslovaquia, Suita Genius loci, El efecto supercélula, Suburban Folk, Escape from Slovakia (výber), Téma Nagymamy z opery 66 sezón, Kindermusikverein, Shambala orchestra a Fantastická polka a valčík.


Skladateľ neformálnym sprievodným slovom predstavoval genézu kompozícií a vytváral priateľskú atmosféru k svojim „nevážnym“ estrádnym produkciám formujúcim zvláštnu hudobno­‑satirickú grimasu. Z tohto hudobného sveta najviac upútala Suita Genius loci v úprave pre husle a klavír, v ktorej Gubková Černá a Fančovič preukázali vysokú mieru muzikality, homogénneho aj emotívneho prejavu. Uvedená bola tiež slovenská premiéra skladby venovanej festivalu El efecto supercélula pre violončelo a akordeón. Publikum ocenilo profesionalitu, výborné výkony interpretov a aj napriek istej šablónovitosti skladieb a pochopiteľnej dramaturgickej monotónnosti sa všetkým účinkujúcim odvďačilo úprimným potleskom.


Tretí koncert v podobe sobotňajšieho matiné (29. 7.) sa uskutočnil tradične v Svätom Antone, kde sa svojou tvorbou uviedla nekonvenčná umelkyňa Sisa Michalidesová so sprievodným ansámblom (Pavol Bereza, gitara, Mária Kmeťková, harfa, Peter Preložník, klávesy).


Záverečný koncert festivalu (30. 7.) sa mal pôvodne konať na nádvorí Stredoslovenského osvetového strediska v Banskej Bystrici. Z dôvodu nestabilného počasia sa presunul do jeho komornej sály, ktorá svojou klubovou atmosférou napokon vytvorila ideálnu scénu pre druhého zahraničného hosťa festivalu, jazzové kvarteto Sketchbook. Mladí Viedenčania (Andi Tauch, gitara, Leonhard Skroupa, saxofón, Daniel Moser, basklarinet a Hubert Bruendimeyer, bicie nástroje) si bravúrne podmanili publikum. Originalita ich prejavu spočívala v netradičnom zložení, ako aj v nevšedných zvukových kreáciách. Prepracované kompozície plné prekvapení, flirtovanie so žánrovými stereotypmi, kombinovanie žánrov, ale aj rôzne moderné techniky, multifóny à la Berio či rapovanie basklarinetistu ponúkli jedinečný zážitok a vytvorili efektné finále. Festival peknej hudby sa tak uzavrel stretnutím jazzu, rocku, avantgardy, klasickej hudby a najmä ľudí, ktorých spája spoločná vášeň k „peknej“ hudbe a k umeniu vôbec