Hudobný život

Zrkadlová sieň Primaciálneho paláca, Duo Siqueira – Lima

Ondrej Veselý
Ondrej Veselý
16. jún 2024
Hudobný život
Duo Siqueira - Lima. Foto: Adam Horanič

7. 5. 2024

Bratislava, Zrkadlová sieň Primaciálneho paláca

Duo Siqueira – Lima

Medzinárodný gitarový festival 
J. K. Mertza:

Halffter – Scarlatti – 
Villa-Lobos – Ravel – Debussy – Pascoal – Jobim – Dominguinhos – Piazzolla


Brazília je krajina s pestrou a veľkorysou gitarovou kultúrou, siahajúcou od tradičnej, folklórnej hudby až po klasický žáner. Je tiež kolískou hneď niekoľkých medzinárodne úspešných gitarových duí, príkladom je Duo Abreau (Sérgio a Eduardo Abreu) či Brasil Guitar Duo (João Luiz a Douglas Lora). Mimochodom, z nášho pohľadu je príjemnou kuriozitou skutočnosť, že so Slovenskom je spojený medzinárodný debut gitarového tandemu Sérgio a Odair Assad, ktorí v r. 1979 vyhrali Medzinárodnú tribúnu mladých umelcov UNESCO. Tento ich úplne prvý koncert mimo amerického kontinentu ich katapultoval do hviezdnych výšin svetovej gitarovej hry.


V tejto tradícii s úspechom pokračuje aj Duo Cecilia Siqueira a Fernando de Lima. O ich renomé svedčí aj to, že sa im organizačný tím festivalu J. K. Mertza rozhodol poskytnúť priestor mimo svojho tradičného júnového času, a tak dvojica odštartovala v Bratislave svoje turné po Európe.


Koncertný program dua priniesol štýlovo pestrofarebný repertoárový výber naprieč hudbou 20. a 21. storočia. Spolovice pozostával z aranžmánov latinskoamerickej hudby a spolovice z transkripcií európskej klávesovej literatúry. Jediným zástupcom pôvodnej gitarovej literatúry bola – dnes už ikonická –, Tango suita od mága argentínskeho tanga Astora Piazzollu. Prostredníctvom takto nastaveného programu mali poslucháči možnosť nahliadnuť do viacerých poetík, pomyselne „labzujúc“ medzi vážnym, komponovaným žánrom (napr. Scarlatti, Debussy) a svetom tradičnej juhoamerickej hudby (napr. Pascoal, Dominguinhos).


Veľmi zaujímavé bolo pozorovať odlišné charaktery oboch aktérov, a to ako osobnostne, tak aj interpretačne. Napriek ich (vo veľkej miere) jánusovskej tvári sa hudobnícky spájali v pozoruhodnej jednote. Kým Cecilia Siqueira pôsobila svojím espritom skôr temperamentne a do značnej miery aj pódiovo žoviálne, Fernando de Lima bol pohrúžený do absolútnej sústredenosti a kontroly. Po celý čas som žasol nad tým, ako sa takto odlišné charaktery dokážu veľmi funkčne a vyvážene dopĺňať. Za interpretačne podnetné by som označil to, že sa nebáli zachádzať aj do krajne intímnych dynamických polôh, vyzdvihujúc to, čo mnohí považujú na gitare za jej slabosť – jej subtílny zvuk. Chapeau!


Na technickú brilantnosť a (takmer bezchybne) cizelovanú kvalitu interpretácie sme u takýchto interpretov azda aj zvyknutí. No dvojica cez túto dokonalosť „precedila“ veľkú dávku muzikality, temperamentu a radosti z hry. To také samozrejmé už nebýva...


V každom prípade bola bratislavská zastávka gitarového Dua Siqueira – Lima veľkým darom pre slovenské publikum a verím, že aj prísľubom kvality ďalších koncertov Medzinárodného gitarového festivalu J. K. Mertza, ktorý bude pokračovať už v tradičnom čase, t. j. koncom júna.