Hudobný život

VENI ensemble, Ivan Šiller, Daniel Matej, Marián Lejava

Melánia Puškášová
Melánia Puškášová
11. január 2024
Hudobný život
Daniel Matej, umelecký vedúci VENI ensemble. Foto: Denis Gromada

16. 12. 2023

Bratislava, Slovenský rozhlas

VENI ensemble, Ivan Šiller,

Daniel Matej, Marián Lejava

Matej – van Rossum


Lepšie ako Jaroslav Šťastný o súbore, ktorý vznikol r. 1987, to nepoviem: „VENI ensemble patří v oblasti soudobé hudby bezpochyby ke slovenské interpretační špičce. Během dvacetileté existence (dnes je to už 35 rokov) se vyprofiloval v soubor s jasnou dramaturgickou linií a vysokou hráčskou kvalitou. Na celém Slovensku ani v Čechách nenajdeme soubor s bohatší minulostí, pokud se týče spolupráce se světovými skladateli či interprety! Pod uměleckým vedením Daniela Matěje a také úctyhodným počtem vysoce kvalitních hráčů představuje VENI ensemble soubor skutečně evropské úrovně.“ Šťastného tvrdenie o kvalite súboru formovaného víziou umeleckého vedúceho Daniela Mateja platilo rovnako aj v deň koncertu vo Veľkom koncertnom štúdiu SRo pri oneskorenej oslave 35. výročia založenia VENI, v súčasnosti prirodzene omladeného, no stále rovnako oduševneného.


Keď Andy Warhol v New Yorku otvoril v 60. rokoch arénu-ateliér The Factory, kde každý mohol byť, kým chcel, vravieval: „Nebudem ťa meniť!“. Hudobný ateliér súboru VENI od prvého koncertu vykročil cestou plnou hudobných experimentov i prekonávania spoločenských prekážok. Našťastie, to, čo usedené slovenské publikum vnímalo spočiatku len ako odvážne narúšanie hudobného života, sa stalo normatívom pre ďalšie roky. Na rozdiel od Warholovej skúsenosti zo  60. rokov v newyorskom umeleckom kotle, na Slovensku sa muselo veľa zmeniť. Nastal štýlový posun, rebélia vyvolala eufóriu z novej hudby. Počas vyše troch dekád pôsobilo v súbore viac ako 250 domácich a zahraničných hudobníkov. V jeho repertoári mali miesto slovenskí skladatelia, no hlavne významné európske skladateľské osobnosti súčasnej hudby. VENI má na konte celý rad pozoruhodných koncertných projektov, ktoré priniesli kvalitné hudobné impulzy, zdravú konfrontáciu, ako aj radosť z pozitívnych ohlasov na strane publika.


Stručne k trom skladbám z decembrového koncertu: JMF for DM (2019) Daniela Mateja pre nešpecifikovaný ansámbel je adaptáciou chorálu Jesu, meine Freude, maskovanou poctou, moderným komentárom k barokovej istine. Prvá polovica skladby je drsnou, rytmicky profilovanou kvázi predohrou k druhej časti skladby. Rafinovane pripravuje vstup Bachovho chorálu. Jeho melodický citát v závere skladby svieti ako zjavenie. Klastrová búrka pestrej úvodnej inštrumentácie pominula, vyšlo slnko... Hlavná téma, chorál, pripravuje nezvyčajne krásne finále, imituje organ, ale nie je to organ. Koniec dobrý, všetko dobré…


Piet-Jan van Rossum: Avondboek – Nachtboek, 3. klavírny koncert pre klavír a ansámbel (2020) venovaný ruskému skladateľovi Alexejovi Stančinskému. Celok zachováva v klavírnom parte istú umiernenosť. Nie je to ohlušujúci búrlivácky sólistický vpád, skôr decentne sa odvíjajúci príbeh kolážového typu, v strednom tempe, s výraznou úlohou plechových dychov. Úseky odmeriavaného pravidelného odbíjania dôb, široký rozostup pravej a ľavej ruky, sem-tam preparovaný klavír... Slovom, samé lahôdky pre jemné uši, klavírny koncert pre fajnšmekrov.


Finále: Daniel Matej, Quotations · Rotations · Variations pre klavír, ansámbel a audiostopu (2020). Prvá časť je poctou L. Andriessenovi, druhá čerpá silu zo subtílneho variačného opusu 27 Antona Weberna, tretia je určená pamätníkom Egona Bondyho. Triptych už názvom oznamuje konštrukčné princípy v jednotlivých častiach, autor aj varíruje, aj rotuje citáty. Skladba zaujme výrazným trojminútovým minimalom vo svojej vstupnej fáze a zvyšok triptychu nás už autor drží v napätí formovaním fragmentovaných úsekov. Najnápadnejšie sa to prejavilo v tretej časti, v ktorej zo záznamu zaspieval sám veľký Egon, obklopený zvukomalebnými vrstvami tremola a opakovaných tónov. Záver skladby pripomína, čo už ako poslucháči cítime: sme svedkami autorovej zvukovej inovácie a sviežej variácie na „peknú harmóniu“ z pesničky E. Bondyho. Ako v prvej kompozícii večera, aj tu prišla téma na záver.


Pred niekoľkými desaťročiami Andy Warhol niekomu poradil: „Zložte tisíc piesní. Keď zo stovky jedna bude dobrá, máte ALBUM“. Veľmi dobre vedel, ako to v umeleckej brandži funguje. Cesta na vrchol býva veľmi ťažká, no ešte ťažšie je udržať sa tam. VENI ensemble je skúsený 35-ročný prvolezec a už má aj svojho potomka, VENI ACADEMY. Daniel Matej celkom múdro prenecháva dirigentský pult nasledujúcej generácii: okrem úvodnej skladby, ktorú na koncerte dirigoval autor, ostatné dve nesmierne náročné diela naštudoval a s ansámblom vynikajúco uviedol dirigent Marián Lejava.