Hudobný život

Valér Miko Conscious Being

Peter Dobšinský
Peter Dobšinský
18. október 2024
Hudobný život

Klavirista Valér Miko sa už viac ako dekádu profiluje aj ako skladateľ s originálnou tvorbou s citom na kreovanie pútavých hudobných príbehov. Jeho skladateľský rukopis sme už mohli počuť vo viacerých formáciách. V poslednom čase však pracoval s rozšírenejším obsadením a komplexnejšou inštrumentáciou. V rovnakom trende pokračuje aj na najnovšom albume Conscious Being (Vedomé bytie), kde so svojím stabilným triom v zložení Martin Gašpar (basgitara) a Igor Sabo (bicie nástroje) nepriamo nadväzuje na spolupráce z predošlého albumu Presence (Prítomnosť). Na novom albume preniká do rôznych oblastí existencie v komornej a hĺbavej atmosfére.


Tému zrodenia otvára skladba Birth (Narodenie), ktorá pohltí poslucháča svojím ambientným charakterom a otvoreným zvukovým priestorom so zadržanými melodickými tónmi trúbky Michala Cálika. Skladba odzrkadľuje atmosféru albumu s jeho introspektívnym, mystickým a prevažne melancholickým charakterom.


V kompozícii Spirit (Duch/Duchovno) poslucháčov upúta najmä temný groove s prvkami fusion. V hlavnej úlohe melodického nástroja je jemne skreslená gitara Pavla Berezu, ktorá sa rozprestiera ponad komplexnou modálnou harmóniou s množstvom vybočení. Miko použil kombináciu rôznych štýlotvorných prvkov minimalizmu, groove music, jazzového mainstreamu s rockom, ktoré sú zaobalené do emotívnej, hĺbavej melodickej skladby s viacerými sonorickými vrstvami.


Intimacy (Intimita) otvára hlbšie brány do Mikovej práce s minimalistickou estetikou. V emotívnej balade s figuratívnym sprievodom pracuje autor pod povrchom s prvkami dynamizmu a statickosti, kde voči ostinátnemu sprievodu dáva do superimpozície odlišné modálne akordy a vzťahy, a tak vytvára dynamický kontrast harmonickým pohybom. Estetika nečakaných protikladov a odlišných vrstiev je jednou z hlavných charakteristických čŕt albumu.


Valér Miko sa v minulosti venoval aj štúdiu klasickej hudby. Stále hľadá nové cesty, ako ju spájať s inými žánrami a jazzom. Príkladom je skladba Evolving (Vývoj), kde veľmi invenčným spôsobom prepojil barokovú polyfóniu s prvkami modernej hudby, ktoré následne rozviedol do impozantnej zvukovej fúzie ambientu a etno jazzu v podaní vynikajúceho huslistu Stanislava Palúcha. V závere skladby do tejto fúzie excelentne zapadá sólo na bezpražcovej basgitare v štýle Pastoria.


Open Mind (Otvorená myseľ) preukázal autor invenčnosť spojením straight-ahead jazzu s groove music, R&B, klasickej a filmovej hudby. Množstvo eklektických vplyvov sa rozvíja na otvorenej harmonickej pôde s evolučnou formou, ktorá je zakončená otvoreným záverom, kde zasvietili v aranžmáne sláčikovej sekcie najmä schopnosti troch členov Spectrum Quartett: Jána Kružliaka (husle), Petra Dvorského (viola) a Branislava Bielika (violončelo).


V závere autor pracuje so zvukomaľbou, pričom využíva bohatý inštrumentár hostí, ako napríklad kombinovanie nylonovej gitary, sláčikovej sekcie, polyfónie klarinetov a vrstvenie originálnych vokálov v jazyku esperanto v podaní Martina Geišberga v skladbe Peace. Kompozičné snahy Mika vyústili do intímnej, eklektickej, zvukomalebnej jazzovej balady Lucia s voľnou fanta­zijnou formou a hrou rubato.


Okrem naratívnych melódií, ktoré sú pre jeho kompozície typické, je na albume dôležitý aj dostatočný priestor na improvizácie hostí, ktorých necháva zaskvieť sa s ich charakteristickými črtami. Pod príjemnými, spevnými melódiami sa ukrývajú komplexné harmonické vzťahy a rozsiahle epizodické formy. Valér Miko opäť dokázal prezentovať svoju originálnu hudobnú víziu v novom kontexte na vysokej úrovni.