Hudobný život

Teplo
 či únava?

Andrea Serečinová
Andrea Serečinová
15. august 2024

Maxima Vengerova sprevádza povesť „najväčšieho“ huslistu súčasnosti. Odhliadnuc od marketingového náboja tejto značky je pravdou, že Vengerov predstavuje zrejme posledný článok veľkej rusko-židovskej školy s poctivým do hĺbky idúcim interpretačným a umeleckým ponorom. Intenzívny kontakt s Mstislavom Rostropovičom v ňom zanechal ambíciu i schopnosť hrať vždy „ako prvýkrát – či skôr ako poslednýkrát“. Aj vďaka tomu sa vraj naučil bojovať s nudou na pódiu a pristupovať ku každému koncertu „sviežo“. Osobne som sa o tom za posledné tri roky dvakrát presvedčila vo Viedni, v koncertnom i komornom projekte. Zakaždým som odchádzala zasiahnutá výnimočným okamihom, z ktorého som čerpala celé mesiace.


Žiaľ, tento pocit sa nepodarilo navodiť počas bratislavského vystúpenia veľmi dobre fungujúceho dua Vengerov–Osetinskaja na festivale Viva Musica! (11. júla). Ťažko povedať, do akej miery k tomu prispeli tropické júlové horúčavy, do akej miery koncertná únava. No vážna, monotematická beethovenovská dramaturgia si nezaslúžila výhovorku ani na jedno, ani na druhé.


Zostava štyroch sonát pre husle a klavír (č. 1, 5, 8 a 10) bola od začiatku zdvihnutým prstom – náročným sústom pre interpretov i publikum. Neviem, aké očakávania malo festivalové publikum, ktoré prijalo s typickým slovenským nadšením všetky sonáty i tri kreislerovské (v kontexte dramaturgie lacné) prídavky. Chápem, že Vengerova chcel počuť „každý“, veď na rozdiel od neďalekej Viedne je frekvencia výskytu skutočne špičkových interpretov v slovenskom hlavnom meste azda 20-krát nižšia. Otázka je, do akej miery si túto provinčnosť uvedomujú aj samotné hviezdy a či ich neláka k istej výkonnostnej benevolentnosti.


Ťahúňom koncertu bola klaviristka Polina Osetinskaja (iste, tento skladateľov repertoár dominancii klavíra nahráva) s technicky i emocionálne kvalitne vypracovaným partom. Vengerovov prejav vytváral príliš často dojem koncepčnej instantnosti a čo prekážalo najviac, príliš často nedostatočne skoordinovanej s partnerkou. Rozohrávajúc sa v 1. sonáte vo vyslovene klasicistickom duchu, sa našťastie, dostával do svojej kože v Sonáte č. 5 s romantickejším afektom. Napokon sme predsa len počuli jeho povestné farbenia tónov a zaujímavejší prejav, no odpovede huslí na klavír v prvej časti boli z iného sveta ako dynamicky gradované frázy Osetinskej. Krásna bola nasledujúca pomalá druhá časť, kde vstúpili Vengerov s Osetinskou do pôsobivého mužsko-ženského dialógu a mohli sme si vychutnať huslistove interpretačné schopnosti, prejavujúce sa detailnou prácou s jednotlivými tónmi kantilény. Viac podobne rozrušujúcich miest už nebolo, aj tónu chýbalo typické vengerovovské „zrno“ a emocionálna plnosť.


Bol to v ten večer výkon na interpretačnej úrovni, ktorá by si pri iných menách vyslúžila azda aj všeobecné uznanie, no pri najlepších platia najvyššie očakávania a tie sa, žiaľ, nenaplnili. Škoda.