Hudobný život

Szymon Mika: AGMA

Ľudovít Kotlár
Ľudovít Kotlár
12. september 2025
Hudobný život

Szymon Mika

AGMA

S. Mika, O. Török, A. Œwiêœ, S. Y. Jeon, P. Somos

Music Corner Records 2025


Ak existuje album, ktorý v   r. 2025 vystihuje tvár súèasného európskeho jazzu – otvoreného, kozmopolitného, no zároveò hlboko introspektívneho –, je to práve AGMA po¾ského gitaristu Szymona Miku. Nahrávka vznikla v Monochrome Studio v   po¾skom Gniewoszóve a prináša 9 kompozícií v takmer hodinovom oblúku, ktorý pôsobí ako jeden súvislý, premyslene vystavaný príbeh.


Na albume sa stretáva výnimočná zostava hudobníkov: Szymon Mika z   Poľska (gitara), Oskar Török zo Slovenska (trúbka), Andrzej Święś z Poľska (kontrabas), Song Yi Jeon z   Južnej Kórey (vokál) a Péter Somos z   Maďarska (bicie nástroje). Už tento medzinárodný kontext predznamenáva charakter nahrávky – je to moderný európsky jazz s výrazným vplyvom world music a crossoverovou estetikou.


Jednou z hlavných kvalít albumu je jeho schopnosť pôsobiť ako súvislý príbeh, v ktorom každý nástroj zohráva jasnú a zmysluplnú úlohu. Už úvodná Sacred zaujme intímnym začiatkom iba s   použitím kontrabasu a vokálu, ktorý sa postupne rozširuje o gitarový sprievod. Melódia bez slov je jednoduchá, no nesmierne jemná a jej úspornosť necháva vyniknúť jemným nuansám interpretácie. Reinvented pokračuje v pokojnom, lyrickom duchu a ukazuje, ako výborne je hlas Song Yi Jeonovej začlenený do zvukovej štruktúry kapely – je rovnocenným nástrojom, ktorý prirodzene vedie melódiu. Oskar Török zaujme krásne znejúcim tónom trúbky a Szymon Mika v sóle dokazuje veľký cit pre vyváženie harmonickej podpory počas improvizácie. Titulná Agma potom prekvapí priamočiarejším, piesňovým charakterom s nádychom folkovej melodiky, ktorá sa postupne rozvíja do hrejivej a bohatej zvukovej krajiny – trúbka s gitarou podporujú silnú obrazotvornosť a sugestívne momenty.


V ďalších skladbách sa ešte intenzívnejšie prejavuje rôznorodosť prístupov a zvukových nápadov kapely. Outline 26 má výraznejšiu energiu a celá kapela v nej prezentuje veľmi sústredenú a   presnú prácu s tempom a dynamikou. Kontrabas a bicie citlivo podporujú celok, zatiaľ čo zvyšok ansámblu plynulo rozvíja melodické a harmonické vrstvy. V Rubate sa ukazuje, ako je kapela dokonale zohratá a   vykazuje vysoký stupeň súhry aj v pomalom, voľnejšom tempe. Má jemne melancholickú náladu, ktorá pripomína škandinávske jazzové nahrávky, no občas sa v nej objavia aj orientálne farby. Zvláštnu hĺbku dodáva nahrávke aj umné využitie špeciálnych zvukových efektov, ktoré rozširujú zvukový priestor. 


Cosmic Sands prináša intenzívnejší dôraz na premyslenú výstavbu skladby, pričom celá téma, ktorú spieva Song Yi Jeon, je podopretá ostinátnym rytmom, dodávajúcim skladbe napätie a pulzujúci charakter. Wire Face sa začína výrazným groovom kontrabasu a   bicích, navodzujúcich silnú atmosféru. Po tomto intre odznie téma, na ktorú nadväzuje spoločná improvizácia gitary, spevu a trúbky s voľnejšími prvkami a   opäť s využitím synthových zvukov gitary zvukovo obohacujúcich celok.


Night Waltz je tiež ukážkou premyslenej kompozície, kde sa kapela nebojí prekročiť hranice žánru. Gitara v niektorých pasážach využíva folkové „vybrnkávanie“, kontrabas so sláčikom pridáva hĺbavejšiu, lyrickú vrstvu a celok dopĺňajú experimentálne detaily – hovorené slovo, jemné ruchy trúbky, alikvotné zvuky strún či perkusie. 


Záverečná Easy sa vracia k piesňovému charakteru s   veľmi ľahko pôsobiacou náladou. Song Yi Jeon v   skladbe predviedla precízny scat a, samozrejme, výborný timing, čo skladbe dodáva príjemne uvoľnený, až dôverný charakter. Hudba Szymona Miku ma veľmi oslovila a   už sa teším na ďalší album s   jeho tvorbou.


(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 07-08/2025.)