Hudobný život

Štátna filharmónia Košice, Jiří Habart, Jiří Houdek Beethoven – Hummel – Mozart

Tamás Horkay
Tamás Horkay
21. február 2024
Hudobný život
Trubkár Jiří Houdek bol sólistom koncertu Majstri klasicizmu

1. 2. 2024

Dom umenia Košice

Štátna filharmónia Košice,

Jiří Habart, Jiří Houdek

Beethoven – Hummel – Mozart


Intenzívne februárové dianie v košickom Dome umenia odštartoval koncert s názvom Majstri klasicizmu. Záujemcovia si mohli vybrať z klenotov dvoch najväčších géniov 18. storočia plus prešporského rodáka Hummela; do partie chýbal už len „papa” Haydn. Na úvod (stereotypne koncipovaného) programu zaznela predohra – a hneď tá najslávnejšia od Beethovena –, k scénickej hudbe Egmont. Burcujúce tóny „oslobodzovacej” hudby našli adekvátny tvar v podaní hosťujúceho, sotva tridsaťročného českého dirigenta Jiří Habarta.


Košických filharmonikov viedol cez zákutia a cestičky dobre známej partitúry rozhodne a sebaisto, našiel s nimi spoločnú umeleckú „reč”, získal si prirodzenú autoritu, ktorú orchestrálni hráči bez problémov rešpektovali. Egmont zaznel patrične heroicky, bojovne i s občasným dôrazom na lyrický kontrast, zo zvukového i štrukturálneho hľadiska tejto interpretačnej kreácii ťažko niečo vytknúť.


Následne sme sa dostali do výrazovo miernejších, mohli by sme povedať indiferentných vôd Trúbkového koncertu Es dur Johanna Nepomuka Hummela, ktorú predniesol v role sólistu absolvent AMU Jiří Houdek. Nebyť jedinečného Beethovena na začiatku, možno by som nevnímal menšiu expresívnu prieraznosť a bledšiu melodickú invenciu tohto inak výborného autora. Bez debaty najviac presvedčila populárna, iskrivo poskakujúca, veselá až žartovná tretia časť. Prvá časť s tempovým pokynom Allegro con spirito, naopak, pôsobila trochu pohodlne až ležérne. Houdek hral brilantne, disciplinovane, s pôžitkom a s pevným lesklým tónom, ako sa to na virtuózneho trubkára patrí. Orchestrálny part bol enormne náročný na zrozumiteľnosť rýchlych pasáží v sláčikoch, najmä v prvej časti nebolo možné nepostrehnúť v tomto smere určité nedostatky.


Najatraktívnejšie sústo na poslucháčov čakalo v druhej polovici koncertu, a to v podobe Symfónie D dur KV 504 od W. A. Mozarta s prívlastkom „Pražská“. Hoci názov to môže evokovať, Mozart ju nepísal priamo pre Prahu, iba ju tam premiéroval v r. 1787. Podľa môjho názoru ide o najlepšiu, najdokonalejšiu Mozartovu symfóniu, ak si odmyslíme slávnu trilógiu zo záveru jeho symfonickej tvorby. Neobsahuje menuet a vystačí si s tromi časťami. Haydnov vplyv je tu už pomerne symbolický tak zo stránky výstavby, ako aj melodických toposov. Habart a košickí filharmonici sa skladby zmocnili úplne príkladne. V ich poňatí prevládala jednotnosť architektúry, celistvosť ťahu a zároveň prepracovanosť detailov, nehovoriac o skvelom, koncíznom frázovaní. Dynamické vlny a diferencie sa vynímali ideálne, navyše, skladbe pomohol teplý, oduševnený zvuk. Jediné, čo by som si dovolil poznamenať – ani nie ako negatívum, skôr ako otáznik –, bolo o čosi svižnejšie tempo strednej časti Andante než je to, na aké som z nahrávok svetových orchestrov zvyknutý. Možno ako kontrast k nebojácnemu rýchlemu tempu krajných častí by tu pomohlo viac kontemplácie.


No „Pražská“ ako celok presvedčila, potešila a pohladila, ako sa to v prípade klasicistického repertoáru nestáva často. Orchester muzicíroval s príkladným elánom a ani v rýchlych tempách sa nevyskytli žiadne zjavné nepresnosti či akýkoľvek náznak neistoty. Z Domu umenia sa odchádzalo opäť vo výbornej nálade!