Hudobný život

Sonatas from Slovakia; Ján Krigovský

Anton Steinecker
Anton Steinecker
10. apríl 2025
Hudobný život

Sonatas from Slovakia

Ján Krigovský

Slovak Double Bass Club 2024


Prvým titulom z plánovanej série štyroch CD s dielami autorov prevažne slovenskej proveniencie je album Sonatas from Slovakia, ktorý produkčne zastrešuje Slovenský kontrabasový klub. Je jedinečným dokumentom hudobnej literatúry pre kontrabas a klavír so širokým spektrom kompozičných štýlov hudobného myslenia 20. storočia.


Sonatína Miloslava Kořínka má pevné miesto v kontrabasovej literatúre. Formovo jasne zoradený a transparentne spracovaný hudobný materiál vychádza z klasických kompozičných postupov. Prehľadná textúra tkvie v jasne vymedzených funkčných vrstvách línií oboch nástrojov. Skladba je reflexiou svojej doby s východiskami v kompozíciách inštruktívneho zamerania, ktoré sú charakteristické prevažne pre komornú tvorbu autora.


Dvojčasťová Sonáta Anny Strelnikovej, ruskej skladateľky žijúcej v Senci, je pohľadom do jemného citového sveta autorky. Jej kompozičná škola je prezentovaná v afinite ku kantiléne, v klasickej hudobnej forme, vychádzajúcej z diferencovania hudobného materiálu a jeho vydelenia v rámci sadzby a kontrastu. Party a timbre kontrabasu i klavíra sú transparentné širokým ambitom využitia nástrojových polôh. Prvá časť je pomyselným pokojným prelúdiom k dynamickej a sviežej druhej časti, čomu zodpovedá aj proporcia dramaturgického oblúku celej skladby.


Sonáta Juraja Pospíšila vznikla v jeho dodekafonickom tvorivom období a je prvou z radu jeho komorných skladieb s kontrabasom. Každá zo štyroch častí Sonáty je charakteristická svojským hudobným materiálom i spôsobom práce s ním, čo sa odzrkadľuje v nadväznosti jednotlivých úsekov navzájom korešpondujúcich svojou esenciálnou vnútornou dynamikou, premostením a juxtapozíciou motívov. Dôležitým elementom v rámci celkového kontextu sa stáva popri sólových pasážach jednotlivých nástrojov aj ticho vo funkcii určitého napätia v procese hudobného smerovania.


Vnútorne jasne členená jednočasťová Sonáta „Gottes Hände“ Víťazoslava Kubičku je koherentnou duchovno-sónickou entitou spájajúcou autora aj interpreta v éterickom priestore. Skladateľ absorbuje nástroj a individualitu interpreta ako svoju autonómnu súčasť, dôkazom čoho je množstvo skladieb zahŕňajúcich part kontrabasu v rôznych technických i výrazových podobách. Kontrast poeticko-dramatického náboja vychádza z hierarchizácie metrorytmiky, textúry a nosných tém prezentovaných taktiež v sólových pasážach nástrojov.


Časovo najrozsiahlejšia Sonáta op. 80 talianskeho skladateľa Nicolu Morella, venovaná sólistovi, evokuje svojou harmóniou, zvukomaľbou i stavbou fráz hudobný štýl impresionizmu. Epický formát troch častí je vystavaný z kontrastných úsekov odlišného metra. Ich fluktuácia a smerovanie sú v rámci vypuklých dynamických oblúkov riešené popri náhlej zmene prevažne zrýchľovaním a spomaľovaním hudobného toku vo funkcii jeho plynulosti.


Album je cenným dokumentom a prezentáciou repertoáru kontrabasovej literatúry, no v neposlednom rade aj reflexiou súčasnej interpretačnej praxe. Aktéri sa na prezentovanom albume excelentne zmocnili technických i výrazových nárokov skladieb. Kontrabasista Ján Krigovský brilantne využíva široký tónový rozsah nástroja od spodných registrov cez stredné polohy, jasne artikuluje metrorytmicky pohyblivejšie úseky a pasáže vrchného registra, ktoré často využívajú flažolety. Koherentná interpretácia klaviristov Anny Strelnikovej a Bohdana Kovala vytvára zvukovo vyvážené hudobné celky charakteristické rôznorodosťou nálad a širokou škálou farieb na proporčne jasne vydelených plochách.