Hudobný život

S. Gubaidulina: Triple Concerto, 
Rejoice!

Peter Katina
Peter Katina
24. jún 2025
Hudobný život

Sofia Gubaidulina

Triple Concerto, Rejoice!  

B. Skride. H. Krijgh, E. Moser, NDR Radiophilharmonie, A. Manze

ORFEO 2024


Sofia Gubaidulina (1931–2025) sa spojeniu sláčikových nástrojov a bajanu (ruského gombíkového akordeónu) vo svojej tvorbe venovala pomerne intenzívne. Výsledkom sú fascinujúce diela, akými sú napríklad In croce, Silenzio, Seven Words alebo koncert pre bajan, perkusie a orchester s názvom Fachwerk. Toto osobité inštrumentárium bolo možno čiastočne výsledkom skladateľkinho hľadania nových výrazových prostriedkov, nástrojových farieb a dlhodobej snahy ísť, podobne ako Denisov či Schnittke, proti prúdu oficiálnej sovietskej kompozičnej línie. Zároveň cez hudbu objavovala svoje vlastné tatárske, poľské a židovské korene. Tento silný kokteil ešte výrazne zahustil aj autorkin silný príklon k religiozite a pravosláviu ako východiskový bod jej hudobného jazyka. Predovšetkým však šlo o Gubaidulinine výrazné osobné väzby s konkrétnymi interpretmi, akými boli Gidon Kremer, Oleg Kagan, Natalia Gutman a akordeonistami Friedrichom Lipsom a Elsbeth Moserovou. 


Na aktuálnej nahrávke znejú skladby Sofie Gubaiduliny vo vynikajúcom podaní troch sólistiek; okrem Elsbeth Moserovej sa predstavuje huslistka Baiba Skride a violončelistka Harriet Krijgh. Gubaidulinovej Trojkoncert pre husle, violončelo a bajan z r. 2017 svojím názvom odkazuje na známy Beethovenov Trojkoncert, pričom klavír je nahradený bajanom. Tým sa však všetka podobnosť s klasickou predlohou končí. Gubaidulina v diele vychádza zo symboliky čísla tri. Nielen v obsadení, ale aj v trojdielnej štruktúre tohto jednočasťového diela v častom využívaní trojzvukov a paralelných tercií. 


Obsah diela stále odkazuje na svoj úvod, v ktorom znejú klastre bajanu v hlbokej polohe a vytvárajú pestré alikvotné tóny. Podľa skladateľkinej poetickej vízie ide v skladbe o tri protichodné sily: o „expanziu zväčšujúcich sa intervalov, napätie neustále sa zhusťujúcich intervalov a reakciu na túto kozmickú drámu.“ Hudobnú štruktúru diela tvorí niekoľko segmentov. Sú nimi útržky hutnej chorálovej melódie, ktorú sólisti a orchester striedavo uvádzajú vo veľmi fragmentárnej podobe v rôzne dlhých úsekoch, často iba v podobe niekoľkých tónov. 


Jadrom diela sú viaceré sólové kadencie jednotlivých nástrojov, s ktorými kontrastuje extatické tutti plné farebných textúr, trilkov, glissánd vzrušeného pohybu a napätia. Na úvodné klastre bajanu v hlbokej polohe bezprostredne reaguje orchester hlbokými vzdychmi, kým violončelo a husle postupne rozoznievajú výrazné melódie plné temných motívov. Sólové husle znejú vo výškach a farebné melodické úseky bajanu striedajú temné tympany, evokujúce vzdialené hrmenie. Útržky meditatívneho chorálu neustále narušujú brilantné, vibrujúce figurácie a sólové nástroje stoja v pomyselnom súboji proti orchestru. Divoká pulzácia bicích i pôsobivé dueto trombónu s bajanom ústia do divokého, strhujúceho záveru skladby. 


Druhým dielom na albume je skladba Rejoice! Sonáta pre husle a violončelo z r. 1981, ktorá dokumentuje skladateľkine moskovské časy, keď ešte formovala svoje skladateľské východiská. Kompozícia vychádza z literárneho odkazu ukrajinského filozofa z 18. storočia Hryhorija Skovorodu a citáty z jeho diel, týkajúce sa radosti z prítomnosti Boha, tvoria názvy piatich častí skladby. Tie zároveň skryto reprezentujú časti omše Kyrie, Gloria, Credo, Agnus Dei a Deo Gratias, keďže v čase vzniku diela boli religiózne narážky neprípustné. Špeciálny význam v tomto diele majú flažolety. Nie sú iba prostriedkom farby a ornamentiky, ale majú metaforický význam – kým „normálne“ tóny reprezentujú pozemskú realitu, alikvoty sú vstupom do transcendentnej, premenenej reality, symbolu vnútornej radosti. 


Úvodná časť prináša útržky melódií vo vysokých polohách, znie ako prostá modlitba v jemnom opare. Druhú časť Rejoice with joy charakterizujú lamentujúce gestá a rozsiahle línie s premenlivou motorikou, pestré pasáže a pôsobivé zvukové mozaiky. Vrchol cyklu predstavuje tretia časť Rejoice rabbi plná vypätých trilkov, kadencií a ostrých textúr, kde husle divoko gradujú hudobný tok až do vyprchania v tonálnych výšinách. Štvrtá časť ponúka kontrastnú hudbu v podobe pomaly plynúcich, melancholických a pochmúrnych plôch, kým záverečná Heed thyself je opäť pohyblivá, naplnená vzrušujúcimi textúrami pizzicata, glissánd a rýchlych trilkov, ale končiaca sa v krehkom pianissime tonálnych akordov. 


Skvelá interakcia huslistky a violončelistky je naplno zreteľná nielen v sonáte, ale najmä v súhre s Elsbeth Moserovou v Trojkoncerte, kde sólistky vytvárajú pôsobivé farebné a dynamické kontrasty, kým orchester NDR Radiophilharmonie pod vedením Andrewa Manzeho predstavuje hrozivý a mysteriózny zvukový protipól.


(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 05/2025.)