Hudobný život

ŠfK: Sasha Yankevich, Andrew van Oeyen

Tamás Horkay
Tamás Horkay
21. december 2023

23. 11. 2023

Košice, Dom umenia

Štátna filharmónia Košice,
Sasha Yankevich, Andrew van Oeyen

Chopin – Sibelius


Po dlhom čase opäť vypredaný Dom umenia – zrejme vďaka Chopinovmu Klavírnemu koncertu f mol, ktorý v Košiciach musel znieť už veľmi dávno. Americko­‑francúzsky klavirista Andrew van Oeyen ako sólista, za dirigentským pultom tridsiatnik ukrajinského pôvodu Sasha Yankevich, to je tandem, ktorý za účinnej podpory spoľahlivo muzicírujúcich štátnych filharmonikov priniesol v prvej polovici dôstojný až nezabudnuteľný zážitok.


Van Oyen sa ukázal ako naslovovzatý, autentický chopinovský hráč. Hral s veľkorysým rubatom, ale vyhol sa strojenosti alebo agogickému stereotypu a priam oplýval zvukovým hedonizmom. Jeho interpretácia bola plná fantázie a empatického precítenia, no bez náznaku neprimeranej sentimentality. Nenašiel som v jeho hre nič lacné, samoúčelne efektné alebo prvoplánovo virtuózne. Vďaka hebkému, mäkkému dotyku (a iste aj obidvom pedálom) sa často dostával do éterických výšin, v ktorých sa o to senzitívnejšie vynímali diferencovaná tónová kultúra a sugestívna spevnosť.


Klavirista ponúkol majstrovskú, intímnu klavírnu poéziu, raz melancholickú a roztúženú, raz iskrivo poskakujúcu (najmä v 3. časti) a skvelým partnerom mu v tejto nežne brilantnej „tónomaľbe“ bol košický filharmonický orchester pod Yankevichovým vedením.


Druhá polovica koncertu patrila už len dirigentovi a orchestru a, samozrejme, vynikajúcemu fínskemu tvorcovi Jeanovi Sibeliovi. Na program sa dostali dve výrazovo protichodné kompozície: populárna symfonická báseň FinlandiaSymfónia č. 7 C dur. Kým vo Finlandii počuť predovšetkým nadšenú národnú hrdosť a bezproblémovú pochodovú energiu, autorova posledná symfónia je skôr zádumčivo­‑introvertná a určite nejde tak ľahko do ucha.


Pretlmočenie Finlandie bolo presvedčivé a vydarené, svietilo pozitívnymi a optimistickými farbami. Siedma symfónia je jednočasťová skladba bez príkrych kontrastov a prudkých zlomov v trvaní 22 minút, kde aj tempové zmeny sú striedme a plynulé. Dýcha z nej akási ponurá skepsa. Napriek tomu sa s ňou aktéri večera vysporiadali viac než dôstojne. Čo je veľmi dôležité, hudobnému toku nechýbal celistvý ťah a frázovaniu vehementná priamočiarosť. Tam, kde to bolo účelné, Yankevich pridal aj trocha hravosti či vtipu a prispel tak k diferencovanému, premyslenému a takmer strhujúcemu prednesu.