S Monikou Melcovou po prvom ročníku prvej slovenskej organovej súťaže
Keď sme pred rokom na dolnokubínskych letných kurzoch Schola Arvenzis premýšľali s Matejom Bartošom – vďaka ktorému sú v Dolnom Kubíne od r. 2018 aj organové kurzy –, nad možnosťou zorganizovať aj organovú súťaž, vyzeralo to ako vzdialená utópia. Matej je však vynikajúci administrátor a spoľahlivý človek. Podal grant na FPU a v januári tohto roku prišla odpoveď, že sme síce nezískali žiadanú sumu, ale zase dosť na to, aby sme sa pustili do projektu prvej slovenskej medzinárodnej organovej súťaže. Pomohlo mesto, organárska firma Jann Orgelbau, miestne súkromné firmy a s logistikou a skúsenosťami aj Leonard Vajdulák, ktorý v Dolnom Kubíne roky organizuje medzinárodnú súťaž Talenty pre Európu.
V posledných rokoch klesá záujem o organové súťaže. Nedávno som sa vrátila z poroty prestížnej francúzskej súťaže Grand Prix Florentz, kde sme deviati porotcovia hodnotili štyroch súťažiacich… A tak som trochu tŕpla, ako to dopadne so záujmom o našu novú súťaž, ktorá nemala šancu ponúknuť zaujímavé finančné ceny. Nahrávky s dvomi povinnými skladbami mali doraziť do 15. júla, väčšina prišla až v posledný deň. Počet záujemcov však veľmi prekvapil – z 24 záujemcov z 11 krajín, vrátane Japonska, sme do Dolného Kubína pozvali sedemnástich, z nich sedem sa predstavilo vo finále. Zo štyroch slovenských účastníkov sa dvaja dostali do finále. Súťažný repertoár zahŕňal aj výber dvoch častí z Partity Profana od Štefana Németha‑Šamorínskeho.
Myslím si, že sme mladým organistom mali čo ponúknuť. V porote sedeli okrem mňa dvaja mimoriadni interpreti: Erwin Wiersinga, titulárny organista na najhodnotnejšom organe značky Schnitger v Groningene, a Karol Mossakowski, titulárny organista z parížskeho chrámu Saint Sulpice, kde sa nachádza najslávnejší organ Cavaillé‑Colla. Kontakt s takými organistami je pre mladých hráčov mimoriadne cenný a atraktívny. Mne sa také niečo v ich veku ani neprisnilo, s hlavným organistom zo Saint Sulpice som sa stretla, až keď som žila v Paríži. Všetkým súťažiacim sme preto umožnili dostatočne dlhý čas na rozhovory s členmi poroty. Nezanedbateľným momentom bol aj fakt, že dolnokubínsky organ firmy Jann Orgelbau bol inaugurovaný Olivierom Latrym.
Tešila ma priateľská atmosféra, ale aj vysoká organizačná úroveň prvého ročníka. Spomenula som si na Medzinárodnú organovú súťaž Petra Ebena v susednom Česku, ktorá bola kedysi pre mňa ešte za študentských čias odrazovým mostíkom do sveta…
Orava Organ Prix
9.–11. 10. 2023
Dolný Kubín, Kostol Povýšenia Sv. Kríža
výsledky:
1. cena: Jakub Moneta (Poľsko)
2. cena: Mio Kuriyama (Japonsko)
3. cena: Szymon Czapik (Poľsko)
Cena za najlepšiu interpretáciu diela Š. Németha-Šamorínskeho: Samuel Černý (Slovensko)
Foto: Alexandre Ollier