Hudobný život

Prešovské dni klasickej gitary

Hudobný život
Duo Siqueira - Lima

9. a 10. 5. 2024

Prešov, PKO Čierny orol,

Židovská ortodoxná synagóga

Prešovské dni klasickej gitary


Medzinárodný gitarový festival Prešovské dni klasickej gitary má za sebou úspešný 13. ročník. Teší sa nielen obľube medzi mladými gitaristami a ich pedagógmi z regiónu, ale každoročne disponuje aj skvelými lektormi zo Slovenska i zahraničia, dokáže pritiahnuť na svoje večerné koncerty hviezdy svetových interpretačných parametrov a vypredať pritom koncertné sály v Prešove.


Počet účastníkov majstrovských kurzov sa pohybuje každoročne okolo stovky. Vystúpenia lektorov sú vzorom pre začínajúcich umelcov a sú veľmi inšpiratívne práve vďaka nadviazaniu bližšieho kontaktu počas celodenného programu. Majstrovské kurzy intenzívne prebiehali po celé dva dni pod vedením šiestich lektorov: Cecilia Siqueira (Uruguaj), Fernando de Lima (Brazília), Mateusz Kowalski (Poľsko), Lukáš Sommer (Česko), Martin Krajčo a Adam Marec (Slovensko). Mladí nadšenci gitarovej hry počas nich naštudujú vybrané skladby, riešia technické, interpretačné, výrazové a psychologické úskalia. Súčasťou prvého dňa bol inovačný prvok vo forme prednášky Lukáša Sommera (poprednej osobnosti mladšej generácie českých hudobných skladateľov, tvorcu desiatok skladieb pre gitaru) pod názvom Súčasná tvorba pre klasickú gitaru. V priebehu druhého dňa odznela zaujímavá prednáška Martina Krajča (docenta na VŠMU v Bratislave) Joseph Kaspar Mertz – gitarista a skladateľ európskeho formátu.


Koncerty v rámci festivalových dní sa tešia veľkému záujmu prešovského publika a sú komplementárne k vzdelávacej časti kurzov. Otvárací koncert tohtoročných dní sa uskutočnil v sále Čierneho orla v prvý deň festivalu. Gitarové Duo Cecilia Siqueira – Fernando de Lima si za 20 rokov svojej existencie vybudovalo celosvetové renomé. Odborná kritika vo svete vyzdvihuje najmä ich mimoriadnu súhru a oslnivú techniku, ale rovnako aj charizmu a radosť z muzicírovania. Na koncerte prezentovali španielsku hudbu Ernesta Halfftera (Danza de la Pastora), diela Domenica Scarlattiho (Sonáty K. 466, 
a K. 33), brazílskych autorov, transkripcie diel Mauricea Ravela (Le Tombeau de Couperin) a Clauda Debussyho (Arabesque No. 1), dve časti z Tango Suite Astora Piazzollu pre dva nástroje (Andante, Allegro) a napokon aj prídavok v úprave Fernanda de Limu pre dvoch gitaristov a jednu gitaru. Ich hravá a dialogická koncepcia sa stretla s nadšenými reakciami publika.


Hudobný život
Duo Siqueira - Lima. Foto: Adam Horanič

Úspešné podujatie zavŕšil koncert v druhý festivalový večer v priestoroch ortodoxnej synagógy, ktoré poskytla hudbe naklonená Židovská náboženská obec v Prešove. Sakrálny objekt má skvelé akustické parametre a poskytuje výnimočnú atmosféru pre komornú aj sólovú hudbu.


Mladý poľský gitarový virtuóz Mateusz Kowalski prezentoval veľký zmysel pre štýl a kultúru hrania. Dramaturgiu postavil na svojej inklinácii k romantizmu, hlavne k poľskej skladateľskej škole, zastúpenej dielami Marka Sokołowského (Diligenza postale), Fryderyka Chopina (Tri mazurky op. 7 v úprave J. N. Bobrowicza),  Felixa Horeckého, Marka Pasiezcneho a ďalších. Zazneli však aj diela J. S. Bacha (ária Schafe können sicher weiden BWV 208 v úprave pre gitaru), Clauda Debussyho (prelúdium Dievča s ľanovými vlasmi). Absolútnym triumfom večera boli Rumunské ľudové tance Bélu Bartóka. Podobne ako duo, ktoré sa vrátilo do Prešova po ôsmich rokoch, aj mladý virtuóz, ktorý má v DNA chopinovskú jemnosť a lyrizmus, prezradil publiku, že svoj prvý zahraničný koncert odohral pred 12 rokmi práve v Prešove.


Prešovským dňom klasickej gitary, organizovaným skupinou hudbe oddaných ľudí združených v občianskom združení Prešovské združenie klasickej gitary (od r. 2011), sa úspešne darí udržiavať nastavenú latku kvality. Jeho líder, gitarista a pedagóg na ZUŠ a konzervatóriách v regióne Valér Futej vložil do tohto projektu svoje srdce a cítiť to z každého jeho kroku, rozhovoru či organizačnej intervencie počas dvoch festivalových dní. Zostáva len festivalu aj do druhej dekády jeho existencie zapriať veľkú úrodu talentov a dostatok podpory zo všetkých zainteresovaných strán našej hudobnej kultúry.