Hudobný život

Paul Hindemith, Alfred Schnittke

Tamás Horkay
Tamás Horkay
25. november 2024

Paul Hindemith, Alfred Schnittke

A. Gourari, M. Poschner, Orchestra della Svizzera italiana

ECM New Series 2024


Hudobný život

Nahrávka rusko-nemeckej klaviristky Anny Gourariovej (pochádzajúcej z Kazane) a Švajčiarsko-talianskeho orchestra pod vedením Markusa Poschnera sa sústreďuje na dva výnimočné zjavy hudby 20. storočia – Paula HindemithaAlfreda Schnittkeho; obaja majú nemecký alebo čiastočne nemecký pôvod (Schnittke aj ruský) a ich poetika je vo všeličom podobná, ale aj v mnohom výrazne odlišná.

Koncert pre klavír a sláčikové nástroje od Schnittkeho (1979) reprezentuje pre autora príznačnú polyštýlovosť, miestami okorenenú silným redukcionizmom a akýmsi mystickým psychologizmom. Nechýbajú ostré disonancie a klastre, ale ani občasné konsonantné intervaly a trojzvuky, „prokofievovsky“ útočné agresívne rytmy, ojedinelé náročné brilantné klavírne figurácie, valčíkové gesto, valiace sa zvukové vlny a náhle zlomy... Dvadsaťtriminútovú skladbu spája predovšetkým príznačný motív dvoch tercií z úvodu, jednej klesajúcej a jednej stúpajúcej, ako aj chromaticky transponovaný Albertiho bas. Spojitosť s tradíciou je skôr náhodná a zriedkavá. Vcelku je to úžasné zvukové dobrodružstvo v znamení postmoderny, sprítomňujúce fragilnosť existencie človeka 20. storočia, končiace sa v krajne vysokých polohách a pianissime. Interpretačne cítiť silné puto, ktoré viaže hudobníkov s týmto typom hudobnej výpovede, celistvosť a nadhľad.


Z úplne iného súdka sú dve skladby velikána nemeckej hudby 20. storočia Paula Hindemitha. Spočiatku ostro progresívny, neskôr umiernený modernista, nacistami vyobcovaný z hudobnej obce a neskôr v konflikte aj s povojnovou avantgardou, je známy predovšetkým vďaka aplikácii radikálne rozšírenej tonality (jeho skladby sa však končia jasnými durovými trojzvukmi), prepracovanému kontrapunktu a z neho vychádzajúcemu úporne motorickému pletivu, ale aj teoreticky podloženým zámerom o tonálno-harmonickú obnovu hudobného jazyka (pozri Ludus tonalis).

Na albume sú prítomné jeho dve reprezentatívne symfonické, resp. koncertantné diela: symfónia Maliar MathisŠtyri temperamenty pre klavír a sláčikový orchester. Trojčasťový Maliar Mathis (1933) je inšpirovaný výtvarnou tvorbou maliara Matthiasa Grünewalda a jeho výjavmi na oltári v Isenheime – Koncert anjelov, Uloženie do hrobuPokušenie svätého Antona. Autor túto hudbu neskôr integroval do rovnomennej opery.


V symfónii upútajú najmä nervózne rozvibrovaná expresivita, nekonečná rytmická mnohotvárnosť a tradičnejšie poňatá motivická práca s prioritou kontrastov a pohybovej zvrásnenosti. Priam očarujúco pôsobia mimoriadna ušľachtilosť a jemnosť orchestrálneho zvuku: mäkkosť sláčikov, kultivovanosť dychov. Markus Poschner sa ukázal ako naslovovzatý expert a ideálne médium na sprostredkovanie tohto typu hudby.


V téme so štyrmi variáciami Štyri temperamenty (1940) sme si opakovane mohli vychutnať umenie Anny Gourariovej a zároveň si uvedomiť, ako sa Hindemith vyznal v teórii psychológie a ako dokázal aplikovať novoromantické princípy programovej hudby v novších časoch. Téma je mimoriadne komplexná a komplikovaná, ťažko ju celostne postihnúť iba sluchom, bez informácie z partitúry. Už v téme sú obsiahnuté zárodky všetkých štyroch temperamentov, čo navodzuje azda relatívnosť ich rozdelenia podľa známej typológie. Hindemith muzikálne vynikajúco vystihol zvláštnosti a charakteristiky (stereotypy) jednotlivých temperamentov.


Najviac prudkosti, bojovnosti a konfliktnosti nachádzame v cholerikovi, v sangvinikovi dominuje zdanlivo bezstarostný valčík; v melancholikovi nachádzame najviac patetického bolestínstva a flegmatik prináša najmenej problémovú hudbu. Zaujímavé je, že skladba mala byť pôvodne baletom.


Z interpretačného hľadiska ťažko výkonu interpretov niečo vytknúť. Prevláda ucelené a pružné frázovanie, iskrivo exponované pohybové štruktúry, ale aj závažnosť expresivity; dialóg klavíra a sláčikového orchestra je vyvážený a rovnocenný, či už zvukovo alebo dynamicky. (Na rozdiel od Schnittkeho klavírneho koncertu, kde sa zvuk klavíra skôr asimiloval do celkovej textúry.) V booklete nachádzame bohaté informácie o jednotlivých kompozíciách v nemeckom a anglickom jazyku, obohatené o fotografie všetkých protagonistov.