Hudobný život

Nová slovenská hudba komorne

Martina Kachlová
Martina Kachlová
25. október 2024

22. 10. 2024

Bratislava, Koncertná sieň Dvorana

Eva Šušková, Katarína Turčinová,

Júlia Stahl Novosedlíková

Kmiťová – Haľamová


Hudobný život
Eva Šušková. Foto: Zora Paulínyová

Tvorba pre deti znie na Slovensku prevažne na základných umeleckých školách a rozličných regionálnych či celoštátnych súťažiach. O to vzácnejší bol koncert s názvom Za zrkadlom z cyklu komorných koncertov nsh.komorne.2024 s programom zostaveným z tvorby pre deti a mládež z pera dvoch súčasných skladateliek Jany Kmiťovej a Mirky Haľamovej. O predvedenie ich diel sa postarali zanietené interpretky súčasnej hudby, speváčka Eva Šušková, flautistka Katarína Turčinová a klaviristka Júlia Stahl Novosedlíková. Celý koncert tak získal intímny podtón ženskosti, nehy a elegancie a ukázal poslucháčom, akým spôsobom tvoria hudobné skladateľky, ktoré sú zároveň aj matkami.


Hudobný život
Júlia Stahl Novosedlíková. Foto: Zora Paulínyová

Program otvorilo 12 skladieb pre klavír od Jany Kmiťovej, ktoré napísala v rokoch 1993–1994 počas štúdií na košickom konzervatóriu a následne ich v r. 2024 zrevidovala. Okrem rozličných charakterových odtieňov sú skladbičky vytvorené aj na nácvik rôznych problémov klavírnej techniky, zo stránky hudobného materiálu ide o homofóniu aj polyfóniu, tonalitu aj rozšírenú tonalitu.


Pomerne zložitou tematikou na spracovanie pre mladého interpreta bola klavírna skladba KV 22 od Mirky Haľamovej, keďže dve písmena v názve diela symbolizujú koronu a vojnu. Klaviristka Júlia Stahl Novosedlíková poslucháčov preniesla zo sveta detských problémov do niekedy neľútostného a neutešeného sveta dospelých, aby im napokon dodala aj nádej, že sa všetky problémy skončia dobre.


Ako tretie dielo odznel cyklus Malí športovci pre spev a klavír, takisto od Mirky Haľamovej. Farebný hlas Evy Šuškovej tu spolu s klavírnym sprievodom Júlie Stahl Novosedlíkovej stvárnil typickú detskú hravosť, s ktorou autorka pristúpila k spracovaniu vlastných jednoduchých piesní, pôvodne vytvorených pre jej deti. Ako však sama podotýka, pri tvorbe klavírneho sprievodu sa vyhýbala banálnym prostriedkom, aby napriek detsky jednoduchej melódii dosiahla umelecky uspokojivý výsledok.


Hudobný život
Eva šušková a Júlia Stahl Novosedlíková. Foto: Zora Paulínyová

V ďalších dvoch dielach sa opäť predstavila Jana Kmiťová. Obe spája vznik na objednávku medzinárodnej interpretačnej súťaže Rajecká hudobná jar. Je teda zrejmé, že detský interpret je v týchto skladbách silno zohľadnený zo stránky technickej aj hudobno-estetickej. V trojčasťovom cykle Rozprávaj mi o šťastí pre spev a klavír sa ženské interpretky znamenite zhostili vyjadrenia intímnych polôh ako hlasu, tak aj klavíra. V cykle Dva príbehy o prázdnom dome pre flautu a klavír potom Katarína Turčinová spolu s Júliou Stahl Novosedlíkovou vyjadrovali nielen tajomnú atmosféru pomalej časti, ale aj napätie rýchlej časti, kde vynikla ich skvelá súhra.


Skladba s názvom Za zrkadlom od Mirky Haľamovej, takisto pre flautu a klavír, podujatie symbolicky zakončila. Jej interpretky vyžarovali pochopenie nielen hudobne poetické, ale i vzájomné, vyjadrujúc tanečnosť, kontempláciu aj pulz myšlienok.


Publikum prijalo koncert s nadšením a niektorí poslucháči následne ostali na približne polhodinovej rozprave so skladateľkou Mirkou Haľamovou, na ktorej sa mohli dozvedieť, aké špecifiká v sebe nesie tvorba pre detských poslucháčov a mládež. Tento workshop bol mimoriadne inšpiratívny pre prítomných poslucháčov odboru skladba na VŠMU. Jediné, čo chýbalo inak perfektne zorganizovanému podujatiu, bol detský element, či už z hľadiska interpretačného alebo konzultačného. Ktovie, možno sa s ním stretneme práve v niektorom z budúcich podobne zameraných podujatí…