Hudobný život

NACHTBOEK • QUOTATIONS

Adrián Demoč
Adrián Demoč
18. október 2024
Hudobný život

Album NACHTBOEK • QUOTATIONS súboru VENI ensemble pozostáva z troch skladieb, ktoré koncertne zazneli 16. 12. 2023 v Slovenskom rozhlase pri príležitosti osláv 35 rokov od vzniku súboru. Autorom dvoch z nich je vedúci súboru Daniel Matej, ktorého skladby orámcovali dielo holandského skladateľa Pieta-Jana van Rossuma. Matej je na albume taktiež prítomný ako dirigent prvej skladby, zvyšné súbor odohral pod taktovkou Mariána Lejavu.

Úvodná skladba JMF for DM je formálne založená na spomalení a upokojení energickej a hustej „masy zvuku“. Ostré, pravidelne sa opakujúce sekavé zhluky tutti v rytmickom unisone sa postupne „drobia“ do krátkych sól jednotlivých nástrojov – dynamických vĺn na jednom tóne, tremol, crescend. Hudobný tok sa upokojuje a dynamicky stišuje, skladba plynule prechádza od ostrej klastrovej chromatiky k snivej diatonike.

Ako sa môžeme dočítať v booklete, partitúra využíva z väčšej časti verbálny zápis, výnimku z neho tvorí len záver skladby – citát z Bachovho chorálu Jesu, meine Freude. Ten je interpretovaný na spôsob tzv. kórejského unisona. (Sám autor používa výstižnejší výraz rozsypané unisono.)

Na samotnej hudbe však „sek“ jednotlivých formových častí ani spôsobov zápisu nie je cítiť. Celá skladba prebieha plynule, bez bolestivých švov. Ako nám približuje v skvelom sprievodnom texte Jaroslav Šťastný, Daniel Matej používa citáty a pracuje s recykláciou už jestvujúceho materiálu. Viac než citácie a alúzie však v skladbe cítime prácu s hudobnou energiou a jasný formálny priebeh, konkrétny zdroj citátu je skôr druhoradý (aspoň pre autora článku).

Hudba iskrí a dupoce, ku koncu sa podmanivo „zasníva“. Mimochodom, táto skladba bola vynikajúco nahratá na albume Veni 30 vo verzii pre flautu a ansámbel (Hudobný fond 2019), osobne si ma však táto nová verzia spomínanou dravosťou a plným zvukom získala ešte viac.

Klavírny koncert Avond­boek – Nachtboek van Rossuma vznikol počas koronového lockdownu a podľa slov autora stal sa akýmsi skladateľovým denníkom z tohto obdobia. Dielo je oproti predchádzajúcej skladbe nielen dvojnásobne dlhšie, ale aj formálne členitejšie. Hoci klavírny part vyčnieva nad ostatnými, nejde v žiadnom prípade o predvádzanie technických možností nástroja. Z hudby cítiť svojskú introvertnosť a akúsi enigmatickosť. Veľmi vzdialene evokuje niektoré skladby Charlesa Ivesa. „Bezčasie“ (či ilúzia absencie hudobnej aktivity) niektorých formových dielov, harmonické myslenie a práca s registrom klavíra zas môžu pripomínať Messiaena. Z posluchu mám pocit, že van Rossum je svojím spôsobom skladateľským samorastom, osobnosťou, ktorá určite stojí za väčšiu pozornosť.

Záverečná, približne polhodinová trojčasťová skladba Daniela Mateja QUOTATIONS · ROTATIONS · VARIATIONS opäť pracuje s alúziami a citátmi, resp. skôr tónovým materiálom. Dôležitým zdrojom je najmä Webernov op. 27. S predchádzajúcou Matejovou skladbou ju spája viacero kompozičných prvkov: spomínané využívanie citátov, obľuba jednohlasej faktúry, formová prehľadnosť smerujúca od energického úvodu k zasnenejším spomalených plochám a diatonickému stíšeniu k záveru skladby, v tomto prípade s prekvapivým „bondyovským“ vyústením. Skladba je taktiež vynikajúco orchestrovaná, najmä v dynamických vlnách súzvuky doslova svietia.

Interpretácia celého ansámblu, ako aj sólistu Ivana Šillera, je suverénna, zvuk čistý a plný. (Samého ma prekvapilo, že ide o nahrávku z koncertu – hráči majú za takto kvalitné živé predvedenie skladieb môj obdiv.) Samotné zoradenie skladieb je hudobne presvedčivé. Výsledkom je album, ktorý aj v medzinárodnom meradle obstojí ako vynikajúci (v zmysle vyčnievajúci) počin. Ostáva mi len blahoželať všetkým zúčastneným.

Na záver jedna subjektívna drobnosť, ktorá však vôbec nekazí obrovskú radosť z tejto nahrávky. Myslím si, že by bolo vhodné, keby sa na stránkach vydavateľstva dal vypočuť aspoň fragment jednotlivých skladieb (prípadne možnosť prečítať si booklet alebo aspoň zoznam skladieb a minutáž) či album distribuovať aj v digitálnej podobe (napr. cez platformu bandcamp). Snáď by to mohlo napomôcť jeho propagácii záujemcom o súčasnú hudbu.