Hudobný život

Music for a While

Ondrej Veselý
Ondrej Veselý
1. december 2023
Hudobný život

Music for a While

R. Basso, A. Mesirca

Konvergencie 2022


Album odkazuje na pieseň Henryho Purcella Music for a While, no Purcellovu hudbu na ňom nenájdeme, názov slúži výlučne ako kompas, aby poslucháč vedel, čo môže očakávať – hudbu určenú na moment, piesne s katarzným účinkom či, slovami dramaturga festivalu Andreja Šubu, „hudbu zaháňajúcu démonov“. Protagonistami sú mezzosopranistka Romina Basso a gitarista Alberto Mesirca, hviezdna dvojica hudobníkov z Talianska.


V diskografii oboch interpretov cítiť osobitý akcent na barokovú a inú, ako zlé jazyky hovoria, „starú“ hudbu. Nahrávka je záznamom z ich koncertu na 20. ročníku festivalu Konvergencie v bratislavskej koncertnej sieni Klarisky (20. 9. 2019). O tom, že sa tento festival významovo „etabloval“ v európskom priestore, svedčí aj skutočnosť, že prináša artefakty dokumentujúce z dejinnej perspektívy zaujímavé momenty európskeho koncertného vývoja. CD je záznamom dosiaľ posledného koncertu Rominy Bassovej, ktorá sa po tomto večere interpretačne odmlčala.


Intímny piesňový recitál popretkávaný Mesircovými gitarovými interlúdiami otvára hudba Johna Dowlanda – Shakespearovho rovesníka, skladateľa, speváka a lutnistu v jednom. V súčasnosti je Dowlandov kompozičný odkaz zaškatuľkovaný v konotáciách melancholického výrazu, zakrývajúc si oči pred inou jeho tvorbou. Pripomenul by som preto slová Nigela Northa: „Dowlandova hudba preskúmava celú škálu ľudských emócií, jedinečne spájajúc dušu, srdce a rozum.“


Z nahrávky je od začiatku počuť absolútnu kompetentnosť oboch protagonistov. Kým Romina Basso ťaží zo svojho prirodzeného speváckeho a (vyznieva to paradoxne!) aristokratického prejavu, zo zamatovej farby s výrazným „telom“ a závideniahodnej techniky melodickej ornamentiky, Alberto Mesirca zas dominuje znamenitou technikou oboch rúk. Predovšetkým v ľavej ruke nie je počuť ani náznak únavy z komplexnejšej kontrapunktickej sadzby (napr. Dowlandova The Most Sacred Queen Elizabeth, Her Galliard), navyše, pôvodne bola táto skladba komponovaná pre iný, lutnový hmatník.


Hudbu anglickej renesancie na nahrávke strieda taliansky raný barok (seconda prattica) v kanconetách Girolama Frescobaldiho Così mi disprezzate; O mio cor a v inštrumentálnej árii s variáciami La Frescobalda. O tom, že „historicky poučená interpretácia“ nie je len nadutým a odpudzujúco znejúcim slovným spojením, svedčí práve interpretácia Bassovej, ktorá okamžite „prepína“ na iný výraz a s tým spojenú techniku, podčiarkujúc dedičstvo afektovej teórie. Nasleduje dvojica kompozícií siahajúca k obľúbenému francúzskemu šansónu Mille regretz z 15. storočia, ktorý najskôr zaznieva v známom spracovaní Josquina des Prez a potom v inštrumentálne variačnom spracovaní (sólo gitara) Luysa de Narváeza pod názvom Canción del Emperador.


Na albume nájdu poslucháči ešte dve piesne barokového harfistu a speváka Josého Marínu s výrazne orientálnou melizmatikou so sprievodom gitary (Que dulcemente suenaOjos, pues me desdeñais), kde je ešte zjavnejšia Mesircova kompetencia v ťažkých trilkoch hraných cez dve struny, po ktorých nasleduje inštrumentálne intermezzo s hudbou Gaspara Sanza, predvedené na barokovej gitare. Nahrávku uzatvára tradičná sefardská pieseň Nani, Nani a dielo Sólo es querer Juana Hidalga, ktorý v 17. storočí položil základné kamene hispánskej opery a tzv. zarzuely, čím sa na album v náznakoch dostali aj presahy operného sveta.


Album Music for a While je plný chvíľkovej krásy dýchajúcej z rôznych proveniencií európskej vokálnej histórie, a to v nanajvýš fundovanej a doslova nádhernej interpretácii. Pre tých, ktorí by sa radi o skladbách dočítali viac, sú v booklete texty z pera speváčky, gitaristu, ale aj dramaturga Andreja Šubu.