Hudobný život

Music by Henrik Ødegaard

Igor Javorský
Igor Javorský
19. október 2024
Hudobný život

Produkcia vydavateľstva ECM sa v zásade vymyká zo všednosti komerčného ladenia. V katalógoch sa nachádza množstvo titulov, ktoré nabádajú k úvahám o funkčnosti umeleckej tvorby, o paralelách medzi dávnymi časmi a súčasnosťou, medzi slovom, výtvarným umením a hudbou. Profilové CD nórskeho skladateľa Henrika Ødegaarda nie je v tomto smere výnimkou. Recenzentskej činnosti sa venujem niekoľko desiatok rokov, stretol som sa s množstvom situácií a zadaní. Priznávam sa, že Ødegaard ma dostal na istý čas do úzkych.


CD má mimoriadne pozitívny ohlas v zahraničí; v Estónsku bolo zaradené medzi najúspešnejšie tituly. Rovnako vo Veľkej Británii odborníci reagovali slovami uznania. Ale oddaná závislosť Ødegaarda na gregoriánskom choráli bola pre mňa výzvou v zmysle pochopiť špecifickú metódu tvorby tohto autora. O tom, že v čase dehumanizácie spoločnosti a ľudských vzťahov sa stal gregoriánsky svet oázou duchovnej obnovy a žriedlom nových nádejí, niet pochýb. Chorál je rýdzim prejavom ducha a duše človeka, bez akýchkoľvek ašpirácií upriamovať pozornosť na jednotlivca.


Ødegaard sa v podstate celý život (rok narodenia 1955) pohybuje v prostredí škandinávskych kamenných kostolov a kostolíkov. Dôsledne študoval gregoriánsku notáciu, v Paríži gregoriánsky spev. Uvedomil si, že po dlhom čase, keď bola táto tradícia v hlbokom zákulisí, je čas konať. Predpokladal a očakával som výraznejšie konfrontácie súčasnosti a minulosti – tak ako ich prezentuje nórske vokálne Trio mediaeval. Ødegaard je však celkom oddaný gregoriánskej atmosfére. Druhým zdrojom jeho tvorby je autentický nórsky folklór; v niektorých okamihoch dochádza k vzrušujúcej fúzii týchto dvoch prameňov. V naznačenom duchu sa nesie celé CD.

Povedal by som, že (záujem) narastá – niekoľko storočí prebehlo väčšinou bez gregoriánskeho chorálu, ale teraz sa vracia. Som významnou súčasťou tohto posvätného procesu – opäť preniesť chorál do kostola. Najmä modlitby na rôzne denné časy. Na skladbe som pracoval tak, aby sa dala spievať v nórčine, pretože ak má byť súčasťou bohoslužby a osobnej modlitby, musíte rozumieť každému slovu,“ uvádza Henrik Ødegaard na svojej webovej stránke.


Ødegaard komponuje nové gregoriánske melódie, čo je pre súčasníka naozaj mimoriadne náročná úloha. V iných skladbách kombinuje gregoriánsky originál s jeho skladateľskými „komentármi“. Veľmi zvláštne a osobité je skladateľovo používanie stredovekej kvadratickej notácie spoločne s novou notáciou, čo dodáva jeho dielam pečať maximálnej originality. Sám sa vyjadril, že kvadratická notácia je lákavá svojou elimináciou rytmickej pulzácie, čo je preňho ako tvorcu výzvou dotvoriť tento parameter svojimi vstupmi.


Dramaturgia CD obsahuje šesť kompozícií: Jesu, dulcis memoria (Ødegaard), Alleluia. Pascha nostrum (gregoriánska melódia), O filii et filiae (Ødegaard), Kyrie (chorál), Pater noster zo zborníka Al Códice de Madrid“. Poslednou je najvýznamnejšia položka dramaturgie – rozsiahly Ødegaardov osemčasťový projekt Meditácie o sviatku sv. Márie Magdalény v Nidarose.


Zatiaľ čo Ødegaardova hudba môže prekvapiť, výkon známeho estónskeho zboru Vox Clamantis môže len potešiť. Pod vedením Jaana-Eika Tulveho poskytujú členovia zboru priam až nadzemskú atmosféru. Vox Clamantis sa špecializuje na hudbu dávnych čias v súvislostiach so súčasnosťou; nahrali mnohé diela súčasných autorov a vždy žali úspechy. Rovnako je to aj v prípade tohto albumu. Extrémne náročné „pozemské“ situácie znejú v ich zamýšľanej nadzemskej dokonalosti.


Produkcia vydavateľstva ECM sa v zásade vymyká zo všednosti komerčného ladenia. V katalógoch sa nachádza množstvo titulov, ktoré nabádajú k úvahám o funkčnosti umeleckej tvorby, o paralelách medzi dávnymi časmi a súčasnosťou, medzi slovom, výtvarným umením a hudbou. Profilové CD nórskeho skladateľa Henrika Ødegaarda nie je v tomto smere výnimkou. Recenzentskej činnosti sa venujem niekoľko desiatok rokov, stretol som sa s množstvom situácií a zadaní. Priznávam sa, že Ødegaard ma dostal na istý čas do úzkych.


CD má mimoriadne pozitívny ohlas v zahraničí; v Estónsku bolo zaradené medzi najúspešnejšie tituly. Rovnako vo Veľkej Británii odborníci reagovali slovami uznania. Ale oddaná závislosť Ødegaarda na gregoriánskom choráli bola pre mňa výzvou v zmysle pochopiť špecifickú metódu tvorby tohto autora. O tom, že v čase dehumanizácie spoločnosti a ľudských vzťahov sa stal gregoriánsky svet oázou duchovnej obnovy a žriedlom nových nádejí, niet pochýb. Chorál je rýdzim prejavom ducha a duše človeka, bez akýchkoľvek ašpirácií upriamovať pozornosť na jednotlivca.


Ødegaard sa v podstate celý život (rok narodenia 1955) pohybuje v prostredí škandinávskych kamenných kostolov a kostolíkov. Dôsledne študoval gregoriánsku notáciu, v Paríži gregoriánsky spev. Uvedomil si, že po dlhom čase, keď bola táto tradícia v hlbokom zákulisí, je čas konať. Predpokladal a očakával som výraznejšie konfrontácie súčasnosti a minulosti – tak ako ich prezentuje nórske vokálne Trio mediaeval. Ødegaard je však celkom oddaný gregoriánskej atmosfére. Druhým zdrojom jeho tvorby je autentický nórsky folklór; v niektorých okamihoch dochádza k vzrušujúcej fúzii týchto dvoch prameňov. V naznačenom duchu sa nesie celé CD


Povedal by som, že (záujem) narastá – niekoľko storočí prebehlo väčšinou bez gregoriánskeho chorálu, ale teraz sa vracia. Som významnou súčasťou tohto posvätného procesu – opäť preniesť chorál do kostola. Najmä modlitby na rôzne denné časy. Na skladbe som pracoval tak, aby sa dala spievať v nórčine, pretože ak má byť súčasťou bohoslužby a osobnej modlitby, musíte rozumieť každému slovu,“ uvádza Henrik Ødegaard na svojej webovej stránke.


Ødegaard komponuje nové gregoriánske melódie, čo je pre súčasníka naozaj mimoriadne náročná úloha. V iných skladbách kombinuje gregoriánsky originál s jeho skladateľskými „komentármi“. Veľmi zvláštne a osobité je skladateľovo používanie stredovekej kvadratickej notácie spoločne s novou notáciou, čo dodáva jeho dielam pečať maximálnej originality. Sám sa vyjadril, že kvadratická notácia je lákavá svojou elimináciou rytmickej pulzácie, čo je preňho ako tvorcu výzvou dotvoriť tento parameter svojimi vstupmi.


Dramaturgia CD obsahuje šesť kompozícií: Jesu, dulcis memoria (Ødegaard), Alleluia. Pascha nostrum (gregoriánska melódia), O filii et filiae (Ødegaard), Kyrie (chorál), Pater noster zo zborníka Al Códice de Madrid“. Poslednou je najvýznamnejšia položka dramaturgie – rozsiahly Ødegaardov osemčasťový projekt Meditácie o sviatku sv. Márie Magdalény v Nidarose.


Zatiaľ čo Ødegaardova hudba môže prekvapiť, výkon známeho estónskeho zboru Vox Clamantis môže len potešiť. Pod vedením Jaana-Eika Tulveho poskytujú členovia zboru priam až nadzemskú atmosféru. Vox Clamantis sa špecializuje na hudbu dávnych čias v súvislostiach so súčasnosťou; nahrali mnohé diela súčasných autorov a vždy žali úspechy. Rovnako je to aj v prípade tohto albumu. Extrémne náročné „pozemské“ situácie znejú v ich zamýšľanej nadzemskej dokonalosti.