Mladé talenty z Rajca očarili publikum vo Viedni
10. 6. 2025
Viedeň, Slovenský inštitút,
Koncert víťazov Rajeckej hudobnej jari
Kobielsky – Pastírik – Machajdík – Kmiťová – Buffa – Lang – Grossmann – Zavarský – Iršai – Gräffinger – Javorka
V priestoroch Slovenského inštitútu vo Viedni sa opäť uskutočnil Koncert víťazov súťaže Rajecká hudobná jar 2024. Mladé talenty tu uviedli premiéry diel, ktoré pre nich skomponovali súčasní slovenskí skladatelia.
Úvod koncertu sa niesol v duchu spomienky – pred samotným hudobným programom si prítomní uctili obete tragickej streľby, ku ktorej došlo v školskej hale BORG v Grazi. Koncert otvorila Tereza Rapantová zo ZUŠ M. Schneidera-Trnavského v Trnave interpretáciou dvoch klavírnych miniatúr skladateľa Tomáša Kobielského Západ slnka a Pochod sloníka. Prvá sa niesla v meditatívnej nálade, druhá priniesla kontrastnú, veselú náladu, s rytmickými prvkami evokujúcimi slonie kroky. Hoci technicky boli skladby zvládnuté bezchybne, v Západe slnka by sa žiadala hlbšia práca s farebnosťou a dynamikou.
Do dramaturgie koncertu prispel aj Marek Pastírik skladbou Obrázky (fantázia pre 2 trúbky a klavír). V interpretácii žiakov ZUŠ Púchov Branka a Evelin Čížovcov a Kristíny Potáčovej zaznelo dielo plné tempových zmien, modálnych farieb a výrazových kontrastov. Výrazná gradácia, časté prechody medzi témami a použitie sordín priniesli pozoruhodný zvukový zážitok, ktorý neznehodnotili ani drobné intonačné odchýlky.
Violončelista Richard Kováčech (ZUŠ L. Árvaya Žilina) s klavírnou spoluprácou Kataríny Záborskej predstavil kompozíciu Zámok (v) zámku Petra Machajdíka. Hudobný materiál diela nadväzoval na autorovu skoršiu skladbu Zámok bez zámku. Klavírny part sa vyvíjal od pokojnej výstavby po dynamickejšiu textúru, zatiaľ čo violončelo prednášalo dlhé melodické línie s občasným využitím pizzicata. Interpretácia vynikala precíznou prácou s frázovaním a dynamikou, intonačná istota by však mohla byť vo vyšších registroch ešte dôslednejšia.
V nasledujúcom čísle zaznela klavírna skladba Vodní víla od Jany Kmiťovej, ktorú predviedla Nela Mašlejová z OZ Podpora umenia Poprad. V trojdielnej forme dominovali rytmické figurácie, arpeggiá a glissandá naprieč celou klaviatúrou. Stredná časť priniesla lyrické spomalenie a sonórnu hĺbku, záverečný dynamický diel v dur vyplynul do upokojenia vo finálnych taktoch. Výkon mladej interpretky potvrdil jej výnimočné technické aj výrazové kvality.
Martin Maťaš (ZUŠ Giraltovce) predstavil dve klavírne kompozície. Prvú, Letokruhy od Ivana Buffu, charakterizovala pokojná atmosféra, využitie rotácie, interpolácie a vrstvenie tercií. Dielo pôsobilo ako zvuková meditácia s postupným vývojom a spätným upokojením. Druhá skladba, Hudobný moment op. 19 č. 2 Martina Langa, oproti tomu priniesla dramatický nárast, búrlivú figuráciu a stupnicové motívy. Výrazná klavírna technika a presné frázovanie boli odmenené búrlivým potleskom.
Kompozícia Nad Malou Fatrou od Jána Grossmanna obohatila koncert netradičnou nástrojovou kombináciou keltskej harfy (Barbora Juhásová) a priečnej flauty (Terézia Mártonová; obe zo ZUŠ L. Árvaya v Žiline). Trojčasťové dielo zaujalo výrazovou pestrosťou a citlivou súhrou. V záverečnej časti (Dážď a krúpy) nechýbali glissandá, perkusívne efekty či šumové pasáže.
Jazzový charakter koncertu navodila skladba Funky funky! od Mariána Zavarského v podaní mladého saxofonistu Juraja Čerňanského v sprievode klaviristu Mareka Mila (ZUŠ Rajec). Skladba sa vyznačovala rytmickou istotou, zvukovou sviežosťou a vynikajúcou interakciou oboch interpretov, čím si získala výraznú priazeň publika.
Českú hudobnú scénu reprezentoval Tomáš Novák zo ZUŠ Morava v Zlíne so skladbou KvintOstinato od Jevgenija Iršaia. Skladba bola postavená na výraznom ostinate v pravej ruke, zatiaľ čo ľavá rozvíjala dramatickú gradáciu. Kontrastný stredný diel pôsobil pokojne a introspektívne, kým posledná tretina sa niesla v duchu technicky veľmi náročných a divokých gradácií. Výkon mladého interpreta bol zo všetkých stránok presvedčivý a poslucháči ho odmenili energickým potleskom.
Sonatína od Viliama Gräffingera zaznela v interpretácii klarinetistu Tomáša Ovsianku s korepetíciou Márie Kosperovej (ZUŠ A. Stodolu Martin). Dielo ponúklo štýlové variácie – od capriccia a valčíka cez lyrické adagio až po dynamické scherzo. Napriek náročnosti a vplyvu klimatických podmienok na ladenie sa interpreti blysli vysokou úrovňou technickej istoty a muzikálneho výrazu.
Záver koncertu patril Kvintetovej sonáte Petra Javorku v podaní Michala Kováčecha, Žanety Malinovej, Nikoly Tokoly, Richarda Kováčecha s klavírnou korepetíciou Moniky Pishovej (všetci ZUŠ L. Árvaya Žilina). Dielo nieslo stopy neobarokového a neoklasicistického štýlu a napriek drobným nedostatkom v súhre vyznelo dôstojne a energicky, čím poskytlo adekvátne vyvrcholenie celého večera.
Festival Rajecká hudobná jar opätovne potvrdil svoju pozíciu významnej platformy na podporu pôvodnej slovenskej hudobnej tvorby pre najmladšiu generáciu. Riaditeľ festivalu Marián Remenius označil aktuálny ročník za jeden z najúspešnejších v jeho histórii, čo len zvyšuje očakávania smerom k ďalšiemu pokračovaniu tohto podnetného podujatia.