Hudobný život

Miroslav Tóth: NEMIESTA

Petra Torkošová
Petra Torkošová
1. november 2023
Hudobný život

Miroslav Tóth

NEMIESTA

Dystopic Requiem Quartet


Čoraz menej ľudí siaha po fyzickom hudobnom nosiči a ešte menej z nich sa rozhodne pre súčasnú klasickú hudbu. Môže sa zdať, že je určená len veľmi úzkemu okruhu poslucháčov. Porovnávať ju s klasickými dielami, ktoré sú dobre známe a tisíckrát stvárnené rôznymi telesami, sa tiež môže zdať nezmy‑ selné. Vo svete existuje veľa excelentných hudobníkov venujúcich sa interpretácii súčasnej hudby popri pôsobení v klasických orchestroch. Pre obtiažnosť partitúr bolo preto nutné, aby aj album Nemiesta nahrali rovnako zameraní výborní hudobníci – Daniel Danel (husle), Anna Veverková (husle), Adam Pechočiak (viola) a Andrej Gál (violončelo).


Autor diela Miroslav Tóth založil Dystopic Requiem Quartet počas pandémie v r. 2020 a teleso hralo prvý koncert v Deň boja za slobodu a demokraciu 17. 11. počas jazdy električky č. 3 v Bratislave. Tóth vždy tvoril hudbu, ktorá v sebe niesla hlbší odkaz. Jeho predošlé dielo Black Angels Songs bolo tiež motivované nevšednými situáciami, keď hráči interpretovali skladby za pomoci zvukárov a autora v parku v Bytči s tým, že okoloidúci ľudia netušili, že sa ich deti hrajú na neexhumovanom cintoríne. Album Nemiesta nesie primárne environmentálny odkaz, ktorý vedome zviditeľňuje nevšedné situácie „odložených“ alebo „zabudnutých“, resp. nezmyselne postavených miest. Poukazuje na negatívny vplyv stavebnej činnosti človeka na životné prostredie a na samotný život človeka v stredoeurópskom kontexte. Podstatnú úlohu hrá architektúra daných stavieb; Miroslav Tóth v postpro‑ dukcii skladby Zwentendorf Nuclear Power Station That Was Never Put Into Operation premenil obrovskú rezonanciu priestoru nádrže na vodu v atómovom reaktore v nedostavanej atómovej elektrárni Zwentendorf v Rakúsku na špecifickú skladbu ovplyvnenú enormným hlukom alebo šumom.


V kompozícii Decommissioned Stola Josef Adit využíva princíp mapovania pohybu hráčov na kilometrových chodbách štôlne Josef v Stredočeskom kraji. Deštruuje a zároveň dotvára základný materiál, ktorý tvorí akustická časť s tradičnými sláčikovými nástrojmi členov kvarteta. Opustené stavby na Slovensku, v Rakúsku a Česku poznačené ťažbou, ktoré nakoniec stratili zmysel, sa stali „Nemiestami“ a spoluinterpretmi skladieb. Výsledná nahrávka vznikla v pardubickom Divadle 29 v rámci rezidenčného projektu AIRinCOK. Nahrávka skladby West‑ field Chodov Shopping Centre vytvorená v nákupnom centre Chodov v Prahe, keď umelci „narušili“ jeho priestor, dosiahla taký neo‑ čakávaný rozsah, že ju autor ponechal v originálnom znení. Album tiež obsahuje jedinečnú skladbu Nénia pre Ukrajinu, ktorá vznikla tri dni po napadnutí Ukrajiny a je venovaná dnes už nevyčísliteľným obetiam nezmysel‑ nej, stále trvajúcej vojny.


V kontexte ekologického leitmotívu dáva zmysel, že album vyšiel iba v digitálnej verzii a na vinylových platniach vyrobených špeciálnou metódou z recyklovaných materiálov. Využitím fragmentov nápisov z obalov starých poškodených/vyradených LP platní (napr. ELÁN – NEBEZPEČNÝ NÁKLAD alebo JAZZ) vzniklo sieťotlačou veľmi špecifické umelecké dielo – ich vizuálny odkaz sa nestratil a dal každému jednému obalu albumu originálne stvárnenie. Na dizajne spolupracovala Tereza Maco, fotografie vytvorila Lucia Mlynčeková‑Tóthová a text napísala kultúrna antropologička Ivana Rumanová. Pri albume Nemiesta treba mať otvorenú myseľ a poznať podtext jednotlivých kompozícií. Potom je toto dielo hodné pomenovania unikát.