Hudobný život

Medzinárodná spevácka súťaž po prvýkrát na VŠMU

Pavel Unger
Pavel Unger
19. október 2025
Hudobný život
Monika Radecka, Konstantin Ilievsky, SOSR. Foto: © Simona Babjaková/VŠMU

V septembri sa po prvý raz konala Medzinárodná spevácka súťaž na VŠMU v Bratislave. Trojkolové podujatie s finále v Slovenskom rozhlase privítalo 50 spevákov zo 14 krajín. Porote predsedal Peter Dvorský, laureátmi sa stali mladí interpreti z  Ukrajiny, Poľska, Česka, Číny a zo Slovenska.


Nájsť si miesto v  množstve speváckych súťaží s  medzinárodnou účasťou, zväčša zaštítených menami reprezentatívnych osobností či významných lokalít, nie je vôbec jednoduché. Na Slovensku si túto pozíciu vybojovala Medzinárodná spevácka súťaž Mikuláša Schneidra-Trnavského a  v  menšej miere Iuventus Canti, zastrešená menom Imricha Godina.


Ako novinka na tomto poli sa objavila začiatkom septembra 2025 Medzinárodná spevácka súťaž na Vysokej škole múzických umení v  Bratislave. Predchádzali ju zápolenia v  nástrojoch (husle, flauta, violončelo) a budúci rok bude patriť adeptom v  klavírnej hre. Povedzme si na rovinu, päťročná frekvencia speváckych súťaží neprináša reálnu šancu získať konkurenčné postavenie. VŠMU si pritom štatút vypracovala dôsledne. Súťažilo sa v  troch kolách a v poslednom mali finalisti možnosť vystúpiť s  komornejšie obsadeným  Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu pod taktovkou Konstantina Ilievského.


Hudobný život
Yaroslav Fedorenko, Konstantin Ilievsky, SOSR. Foto: © Simona Babjaková/VŠMU

Do poroty vedenej Petrom Dvorským pozval organizátor okrem zástupcov hostiteľskej inštitúcie (Peter Mikuláš, Dagmar Podkamenská Bezačinská) Mariusza Kwiecieńa z Poľska, Claudiu Visca z  Rakúska, Markétu Cukrovú a  Jiřího Habarta z  Českej republiky. Porovnávajúc slová moderátorky koncertu s  bulletinom, prístupným na webe školy, nesedeli počty súťažiacich ani zúčastnených krajín. V  prvom prípade išlo o  čísla 65 a  19, v  druhom 50 a  14. Prvá kategória bola limitovaná vekom 24 rokov (v nej boli prevažne reprezentanti škôl), druhá tridsiatimi dvoma rokmi, kde sa stretli zväčša speváci z praxe. Obe boli diferencované na ženskú a  mužskú skupinu. Pravidlá zodpovedali repertoárovému štandardu, špecifikom bolo povinné zaradenie čísel od Jevgenija Iršaia, Ľuboša Bernátha a  Eugena Suchoňa. Bonusom bol workshop so spevákom a pedagógom  svetového mena Mariuszom Kwiecieńom.


Dejiskom dvoch kôl bola Dvorana Hudobnej a  tanečnej fakulty VŠMU, záverečné kolo, čo je značný luxus, sa konalo v  akusticky odlišnom priestore Veľkého koncertného štúdia Slovenského rozhlasu. Táto recenzia sa viaže k  finálovému kolu. Po ňom rozdelila porota laureátske tituly a  publikum udelilo hlasovaním vlastnú cenu. Do finále sa prebojovalo trinásť súťažiacich z  piatich krajín. Najpočetnejšie zastúpenie si vydobylo Poľsko (4), Ukrajina a  Slovensko (3), dvojica pochádzala z  Českej republiky a  jeden z  Číny.


Väčšia polovica adeptov už s  oboma slovenskými súťažami (Trnava a  Vráble) mala skúsenosti. Nových mien bolo pomenej, čo je vzhľadom na úvodný ročník pochopiteľné. Okrem finančného ohodnotenia chýba tomuto projektu garancia konkrétnejšej ponuky pre víťazov. To však už nie je v  rukách VŠMU. Menej potešiteľná bola kvalitatívna úroveň finalistov a  do istej miery aj verdikt poroty, ktorá nepustila nikoho bez ocenenia. Zhovievavosť by sa azda dala pochopiť, no v  niektorých prípadoch využitím štatútu neudelenia ceny sa dalo vyhnúť precedensu devalvácie laureátskych diplomov.


V  kategórii žien do 24 rokov bola jednoznačnou kandidátkou na víťazstvo ukrajinská sopranistka Daria Kolisan. V  árii Mimi z Bohémy od Giacoma Pucciniho ukázala taliansku farbu hlasu, zmysel pre frázovanie, vyrovnane znejúce registre i  výrazový ponor. Medzi ňou a  dvoma slovenskými adeptkami bol citeľný rozdiel. Alžbeta Reháková (Micaëla z  Bizetovej Carmen) znela v  strednej a  vyššej polohe okrúhlo, no hĺbkam chýbala rezonancia a  rezervy boli  vo frázovaní i  výraze. Soprán Niny Krížovej v  sprievode orchestra za  danej akustiky znel útlo, technicky nedopracovane (nezvládnuté  trilky) a  občas labilne v intonácii. Bez hlavnej ceny ostala poľská sopranistka Wiktoria Boroń (Kráľovná noci z Mozartovej  Čarovnej flauty), ktorá v  chúlostivej koloratúre mala neprehliadnuteľné zaváhania.


Spoločným pre troch súťažiacich v  mužskej skupine bol barytónový odbor a  výber Mozartovej árie. Či musela dvakrát zaznieť Leporellova Madamina, il catalogo è questoDona Giovanniho, je už inou otázkou. Zhodou okolností ju predniesli Poliaci. Wojciech Kowalski do nej vložil viac nuáns, plastickejší materiál, aj keď objem lyrického hlasu nebol príliš veľký. Piotr Bujnowski sa spočiatku trápil so súhrou s  orchestrom, ktorý bol pre jeho komornejší materiál skôr bremenom. V  Nemecku študujúci Číňan Ruicheng Yin v  árii Rivolgete a  lui lo sguardoCosì fan tutte od Wolfganga Amadea Mozarta mal síce mäkšiu a  zvučnejšiu vyššiu polohu, v  hĺbkach však zanikal.


Od kategórie s  vyšším vekovým stropom, zväčša už skúsenej z  divadelných pódií, sa očakávali zrelšie výkony. Z  trojice žien jednoznačne dominovala Poľka Monika Radecka v  árii titulnej hrdinky Pucciniho Madama Butterfly. Jej mladodramatický soprán sa voľne niesol sálou, mal adekvátnu farbu, obsah, frázovanie. Timbre Zuzany Jeřábkovej (ČR) je na pomedzí sopránu a  mezzosopránu, ale sústredená na hlbší odbor sa s  Leonorou z  Donizettiho opery La favorita popasovala so striedavým zdarom. Koloratúrny soprán Oksany Pynchukovej (Ukrajina) v  árii Olympie z  Offenbachových Hoffmannových poviedok kompenzoval miniatúrny objem pridanou ornamentikou najvyššej polohy, kde sa aspoň cítil istejšie.


Medzi mužmi opäť chýbali tenor i bas. Ukrajincovi Yaroslavovi Fedorenkovi, členovi zboru Opery SND, sa ako jedinému ušiel Giuseppe Verdi. Na malej ploche Rodriga z Dona Carla síce ukázal zmysel pre legato, no k vytvoreniu dramatickej ilúzie a preukázaniu suverenity vo výške už nedošlo. Robin

Červinek (ČR) je u nás známy ako solídny barytón svetlého timbru, tentoraz však najvyššie tóny árie Figara z Rossiniho Barbiera zo Sevilly zneli forsírovane. Napokon Martin Morháč ako Mojmír zo Suchoňovho Svätopluka sa cez orchester presadzoval len ťažko.





Výsledky odbornej poroty:


I. kategória – ženy

1. Daria Kolisan (Ukrajina)

2. Nina Krížová a  Alžbeta
Reháková (Slovensko)

3. cena neudelená


I. kategória – muži

1. Wojciech Kowalski
(Poľsko)

2. Piotr Bujnowski (Poľsko)

3. Ruicheng Yin (Čína)


II. kategória – ženy

1. Monika Radecka (Poľsko)

2. Zuzana Jeřábková (ČR)

3. Oksana Pynchuk
(Ukrajina)


II. kategória – muži

1. Yaroslav Fedorenko
(Ukrajina)

2. Robin Červinek (ČR)

3. Martin Morháč
(Slovensko)


Cena publika:

Zuzana Jeřábková (ČR)


(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 10/2025.)