Hudobný život

Beethoven II.

Katarína Koreňová
Katarína Koreňová
30. apríl 2024
Hudobný život

Matej Arendárik

hrá Beethovena II.

Art AIR Center 2023


Už na predchádzajúcom CD Matej Arendárik hrá Beethovena I. bola zrejmá symbióza medzi interpretom a skladateľom a porozumenie túžby prekračovať obzory možného, ktorá je v Beethovenových neskorších sonátových opusoch citeľná. Druhý diel dopĺňa beethovenovskú tému o ďalšie sonáty a zároveň ide o pokračovanie seriálu albumov Matej Arendárik hrá... Brahmsa, ruskú hudbu, deťom.


Voľba dramaturgie tentokrát padla na tri skoršie sonáty, s ktorými sa interpret stretol už počas svojich štúdií. Dve z nich – Sonáta č. 14 cis mol op. 27 
č. 2 „Sonáta mesačného svitu“Sonáta č. 15 D dur 
op. 28 „Pastorale“, majú rovnaký rok vzniku 1801. Sonáta č. 26 Es dur op. 81a „Les Adieux“ vznikla v r. 1809–1810, no všetky prepája neobyčajná krehkosť s najväčšou pravdepodobnosťou súvisiaca s ťažkými životnými okolnosťami skladateľa v dobe ich vzniku. Tieto sonáty síce nepatria medzi interpretačne najnáročnejšie, ich popularita a časté znenie sa však v istom zmysle stávajú interpretačnou výzvou.


Arendárik pristupuje k beethovenovskému univerzu so zdržanlivosťou a disciplinovaným tempom. Nehľadá v Beethovenovi seba, nachádza ho v sebe a necháva skladateľa rozprávať príbehy melancholickej mesačnej, jemnej pastorálnej a dojemnej sonáty „Les Adieux“. Napriek redukovaným výrazovým prostriedkom otvára magickú auru klasicizmu. Je to pozoruhodná interpretačná schopnosť, ktorá nepripúšťa interpretačné klišé a nánosy, neprikrášľuje, jednoducho „iba“ číta hudobný odkaz.


Arendárik hrá Beetho­vena, akoby jeho hudba znela prvýkrát, s kultivovaným tónom, kontrolovanou dynamikou a rovnomernou agogikou. Do popredia sa tak bez vnášania samoúčelnej virtuozity dostáva samotný hudobný proces a krása harmonických postupov, ktoré sú jeho esenciálnymi prvkami. Rovnakému čistému prístupu ostáva verný aj pri interpretácii ostatných dvoch sonát. V Arendárikovej brilantnej hre je prítomná istá plachosť a krehkosť, ktorá odhaľuje intímnu a zraniteľnú stránku Beethovenovej duše. Je to fascinujúci moment prepojenia interpreta so skladateľom.


Za pozornosť určite stojí aj CD Matej Arendárik hrá deťom 1. Vypočuť si Knižočku skladieb pre Annu Magdalénu Bachovú v podaní takého špičkového interpreta je skutočnou hudobnou lahôdkou s nesporne edukatívnym významom. Ponúknuť detskému uchu kvalitnú hudobnú produkciu je vzácne, dôležité a nevyhnutné.