Machajdík – Kmiťová – Borzík: Music for Guitar and String Quartet
Music for Guitar and String Quartet
Machajdík – Kmiťová – Borzík
O. Veselý, Mucha Quartet
ars bivium 2024
Album je live nahrávkou z koncertu gitaristu Ondreja Veselého a Muchovho sláčikového kvarteta v Kostole klarisiek na 48. ročníku Gitarového festivalu J. K. Mertza. Obsahuje diela trojice slovenských skladateľov: Petra Machajdíka, Jany Kmiťovej a Lukáša Borzíka, ktoré sa od seba výrazne odlišujú hudobným jazykom, no na nahrávke ich spojilo nástrojové obsadenie.
Gitarové kvinteto bolo obľúbené už v klasicizme, stačí spomenúť napríklad slávne kvintetá Luigiho Boccheriniho. V 19. storočí, ktoré môžeme považovať za zlatý vek gitary, vzniklo množstvo malých koncertných diel pre toto nástrojové obsadenie. Stredobodom pozornosti väčšiny z nich je práve gitara. V prípade tejto nahrávky však nie je jednoznačné, kto je sólistom – gitara či kvarteto. Dá sa povedať, že skladby vlastne nemajú sólistu. Neobvyklá kombinácia zvukovo aj hierarchicky vyvážených nástrojov vytvára medzi nimi úzke harmonické prepojenia. Machajdík, Kmiťová aj Borzík vynikajú vo využívaní potenciálu tejto nástrojovej kombinácie a v rámci nej vznikajú zaujímavé dialógy.
Kompozícia Petra Machajdíka The Son (Syn) je dynamické, živé a hlavne dýchajúce dielo. Gitara, ktorá uvádza tému, neplní čisto iba melodickú funkciu, ale často sa ocitá aj v úlohe perkusií. Pulzácia skladby pripomína zvuky vlaku a hluk koľají na ceste do neznáma.
Jana Kmiťová sa okrem hudby venuje aj výtvarnému umeniu a literatúre. Lineárne myslenie spojené s literatúrou je zreteľné v jej skladbe Clouds in Your Eyes. Skladba sa pre poslucháča pomaly otvára, pokojné rozvinutie témy pripomína úvodu románu, v ktorom sa postupne zoznamujeme s postavami a ich motiváciami. Zvukomaľba je prostriedkom, ktorý Kmiťová často využíva na sebavyjadrenie. Kombinuje hudobné a technické prvky na zobrazenie emócií, nálad a rôznych obrazov. Ich súčet vyvrcholí v skladbe, ktorá je homogénna, a zároveň je pre poslucháča zaujímavá a podmanivá.
Kompozícia Lukáša Borzíka Contemplatio sa začína veľkolepou a slávnostnou náladou, ktorá pokračuje prácou s melódiou. Opakujúca sa téma, podobne ako meditačná mantra či modlitba, je prítomná v celom diele, čo zrejme predstavuje autorovo hľadanie odpovede na večnú otázku existencie, a dokonale vystihuje názov diela.
Za zmienku stojí aj kvalita zvukového záznamu, ktorá môže konkurovať drahým štúdiovým produkciám napriek tomu, že ide o nahrávku zo živého koncertu. Music for Guitar and String Quartet je vynikajúcou reprezentáciou súčasnej slovenskej hudobnej tvorby a výborná interpretácia Ondreja Veselého s Mucha Quartet majstrovsky tlmočí posolstvá skladateľov.
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 4/2025.)