Hudobný život

Laudatio ad honorem Ján Albrecht

Igor Valentovič
Igor Valentovič
16. november 2025
Hudobný život

Bratislavská mestská časť Staré mesto každoročne udeľuje Cenu Richtára Jakuba, verejné ocenenie pre osobnosti, ktoré sa zaslúžili o rozvoj mestskej časti, jej kultúrneho či komunitného života. Môže byť udelené žijúcim osobám, ale aj in memoriam. V tomto roku ho in memoriam získal Ján Albrecht. Pri tejto príležitosti prinášame prejav riaditeľa Hudobného centra a predsedu občianskeho združenia Albrecht Forum IGORA VALENTOVIČA, ktorý ocenenie prevzal.


Estetik, muzikológ, violista a pedagóg Ján Albrecht patril k najvšestrannejším a najvýraznejším osobnostiam slovenskej umenovedy druhej polovice 20. storočia. Narodil sa v prešporskej rodine skladateľa, pedagóga, klaviristu a dirigenta Cirkevného hudobného spolku pri Dóme sv. Martina Alexandra Albrechta a učiteľky jazykov Margaréty Fisher v roku 1919. Po absolvovaní nemeckého reálneho gymnázia, Mestskej hudobnej školy, Konzervatória v Bratislave a VŠMU v Bratislave v roku 1954 pôsobil krátky čas v orchestri SND, v roku 1955 nastúpil na svoj prvý učiteľský post na Katedru hudobnej výchovy Vysokej školy pedagogickej, v roku 1960 na Katedru hudobnej vedy FF UK, roku 1967 na Katedru Hudobnej výchovy PdFUK, kde pôsobil až do penzijného veku. Paralelne viedol triedu komornej hry na VŠMU v Bratislave.


Súbežne s oficiálnym pedagogickým pôsobením žil Ján Albrecht už od rannej mladosti životom aktívneho komorného inštrumentalistu – hudobníka neopúšťajúceho tradície meštianskeho domáceho muzicírovania, ktoré zdedil z rodičovského domu. Salón rodinného domu Albrechtovcov na Kapitulskej ulici v Bratislave Starom-Meste sa stal od 60. rokov 20. storočia jeho zásluhou priestorom, kde mladá generácia hudobníkov intenzívne objavovala hudbu, predovšetkým vzdialenejšej minulosti. Stretnutia boli impulzom pre vznik najprv ad hoc zoskupení s názvom Collegium musicum či Kruh priateľov starej hudby. Zo spoločného praktizovania hudby mladými adeptami hudobného umenia sa vykreovala postupne začiatkom 70. rokov Musica aeterna – prvý slovenský súbor programovo sa venujúci oživovaniu predbarokovej a ranobarokovej hudby. Ansámbel je činný dodnes a za 52 rokov svojej existencie zrealizoval vyše 1 100 koncertov doma i v zahraničí, nahral 35 CD a vytvoril bázu pre umelecké uplatnenie sa desiatkam hudobníkov špecializujúcich sa na interpretáciu tzv. starej hudby. 


Popri pedagogickej práci a aktívnej muzikantskej praxi sa venoval Ján Albrecht celý profesionálny život skúmaniu umeleckej tvorby a vnímania umenia – predovšetkým hudobného a výtvarného. Zaujímal ho celostný pohľad, súvislosti a špecifiká umeleckých a vedeckých kapacít ľudského vedomia, vzťahy zmyslového vnímania a racionálnej regulácie umeleckej výpovede, schopnosti vedomia absorbovať a extrahovať vzťahy prvkov konkrétnych umeleckých výpovedí-diel a pretaviť ich do stereotypov vyúsťujúcich do rozličných historických či žánrových štýlov. Jednou z ústredných tém jeho desaťročia cizelovanej a precizovanej filozofie umenia sa stal rozvoj a nová kvalitatívna úroveň umeleckej výpovede prostredníctvom premeny tradície, tradičnej námetovej roviny, jej obohacovaním a rozširovaním. Za spiritus movens vedeckého, ako aj umeleckého poznania reality (lebo umeniu prisudzoval túto mohutnosť), považoval Ján Albrecht akt objavu – povestného archimedovského heuréka –, ktorým sa rieši pretrvávajúci či vytýčený problém a získava sa osobitý druh satisfakcie, ktorú nemožno dosiahnuť nijakým iným spôsobom.


Výsledky svojich postrehov a teórie/filozofie umenia publikoval od začiatku 60. rokov priebežne v časopisoch Kultúrny život, Výtvarný život, Hudobný život, Slovenská hudba, vo vedeckých zborníkoch vysokých škôl, na ktorých pôsobil, na seminároch, konferenciách, kolokviách a ucelenejší (aj keď u neho vždy priebežný!) tvar získali jeho myšlienky v knižných monografiách Podoby a premeny barokovej hudby, 1982, Eseje o umení, 1986, Duchovný svet krásy, 1993, nemecky 1995 a Spomienky bratislavského hudobníka, 1998, nemecky 1999. Treba zdôrazniť, že jeho celostná filozofia umenia sa rodila v úzkom kontakte s umením a z praktického umeleckého výkonu, zažitia a spoznania konkrétnej umeleckej matérie; tento prístup mu následne poskytol fundament pre hodnotiace stanoviská a analýzy tvorby množstva skladateľov, výtvarníkov, spisovateľov svetovej aj domácej scény v širokom historickom zábere.


Všetkým trom oblastiam Albrechtovho záujmu – aktívnemu muzikantstvu, pedagogike i teoretickej reflexii dominovala spoločná vlastnosť – nikdy neutíchajúca zvedavosť, intenzívne rozvažovanie, akoby vrodená snaha prísť veciam na kĺb. Toto trio – ako vyššia kvalita – zároveň regulovalo všetky jeho súčasti a poskytovalo Jánovi Albrechtovi istenie pred nástrahami jednostrannej živelnosti muzikantstva, neomylnosti učiteľstva a od umeleckej reality odtrhnutého teoretizovania. Aj preto priniesol Ján Albrecht v pedagogike, umeleckej reflexii a interpretácii starej hudby výsledky, ktoré nemajú v slovenskej hudobnej kultúre obdobu ani paralelu.


Nič z toho, čo som povedal, nevypovedá na prvý pohľad o úzkom vzťahu Jána Albrechta k rodnému mestu, o jeho človečenstve a o dobrote jeho duše. O tom prvom podáva snáď najlepšie svedectvo kniha Spomienky bratislavského hudobníka, ktorá vyšla po prvý raz dva roky po jeho smrti a dnes je dostupná v reedícii z roku 2021. Človečenstvo je prítomné v každom Albrechtovom texte, ktorý som kedy čítal; nikdy sa nestalo predmetom autorovho záujmu nič iné, ako človek túžiaci po pozitívnej zmene, napredovaní či na ceste k lepšiemu a dokonalejšiemu výsledku vlastnej činnosti. Aj vtedy, keď písal o ľudských zlyhaniach, slepých uličkách či márnych nádejach. Napokon, nie náhodou nazval editor doteraz najkompletnejšieho výberu Albrechtových textov, jeho žiak, Vladimír Godár, súbor Albrechtových esejí Človek a umenie, 1999. O dobrote jeho duše by mohli rozprávať desiatky, vlastne stovky jeho žiakov, hudobníkov súboru Musica aeterna či muzikantských kolegov, s ktorými vášnivo brázdil osnovy komornej hudby vo svojom dome i mimo neho. Najčastejšie ich stretám pri návšteve podujatí v Dome Albrechtovcov. Za posledných pätnásť rokov, čo s priateľmi, rodinami a známymi, rekonštruujeme a čiastočne prevádzkujeme priestor na Kapitulskej, kde Ján Albrecht pracoval a žil, neprišiel ani jeden, ktorý by s láskou nerozprával o hodinách strávených v prítomnosti umenia, hudby, priateľov, a ktorý by nevyslovil s úsmevom, či niekedy s nostalgiou, ale vždy láskavo a vďačne slová: náš milý Hansi.


Ján Albrecht mal dar uvažovať o umení a človeku vskutku z vysokých poschodí, bol si vedomí potrebnosti zaujímať pozície a hodnotiť javy v rámcoch širokých spoločenských kontextov. Jeho myšlienky nestarnú, skôr dozrievajú. V roku 1990 napísal v eseji nazvanej Na skale, piesku a tráve - Úvahy o demokracii nasledovné „Kultúra, ktorá si chce zachovať domnelú čistotu, sa sterilizuje. Každý čínsky múr, ktorý má chrániť kultúru za svojimi stenami, zapríčiňuje iba jej zánik, lebo kultúra žije v dialógu, v asimilovaní a disimilovaní ideí na najširšej rovine, inak stráca svoju organickú homeostázu“ – teda rovnováhu a stabilitu.


Naostatok, nemožno nespomenúť ešte jeden rozmer Hansiho človečenstva – schopnosť nebrať sa príliš vážne. Hansi sršal vtipom, na účet situácií, občas na účet druhých, a nenapodobiteľne na účet vlastný. Oplýval poznaním, že veľmi tesne za obradnou vážnosťou, pompou a vlastnou dôležitosťou sídli obyčajná ľudská smiešnosť. Vedel, že aj v každom situačnom humore a inteligentnom vtipe je malý kúsok toho povestného objavu (heuréka), ktorého hľadanie živilo a napĺňalo duchovný rozmer jeho osobnosti.


V mene všetkých, ktorí sa usilujú niesť batoh Hansiho ideí a ideálov dnes ďalej, a ktorí ho nesú radi, aj keď s občasnými zakopnutiami, chcem poďakovať členkám a členom komisie Ceny richtára Jakuba za návrh na udelenie tejto ceny Jánovi Albrechtovi in memoriam. Ide o uznanie a zároveň, pre nás, o veľký záväzok. Myslím si, že ak by Hansi žil, úprimne by sa poďakoval, úctivo by sa hlboko uklonil a s úsmevom popod nos by dodal: „Dobre, že ste im do toho batohu priložili!