Hudobný život

Konvergencie: Mozart – Mustonen, Chaos String Quartet, Ronald Šebesta, Oli Mustonen

Kristína Gotthardt
Kristína Gotthardt
1. marec 2024
Hudobný život
Klavírne kvinteto Olliho Mustonena. Foto: Jarmila Uhlíková

24. 02. 2024

Bratislava, Átrium SNG

Chaos String Quartet,

Ronald Šebesta, Olli Mustonen

Konvergencie: Mozart – Mustonen


Po minuloročnom odvážnom počine a uvedení skladateľského portrétu Leoša Janáčka sa organizátori Konvergencií rozhodli siahnuť po zvučnej klasike – Mozartovi. Za Mozartovým menom sa však na plagátoch festivalu skrývalo i ďalšie, slovenskému poslucháčovi menej známe meno: Mustonen. Vskutku brilantné prepojenie; vďaka Konvergenciám sa opäť raz slovenský poslucháč čosi nové naučil.


Zaplnené priestory Átria SNG, priestoru, ktorý hudobné podujatia ešte len postupne objavujú a skúšajú jeho akosť a dispozičnú kompatibilitu, určite potešili organizátorov. Sobotný večer otváralo zoskupenie Chaos String Quartet, sláčikové kvarteto zložené z mladých hráčov rôznych národností, ktoré sa rýchlo etabluje na zahraničných pódiách. Vynášanie hlavných motívov a tém vychádzalo z pochopenia partitúry. Ľahkosť, hravosť, jemnosť či citlivé striedanie dominancie jednotlivých partov svedčali o skvelej zohratosti formácie. Skutočne delikátne sa hudobníci pohrali s Mozartovými Sláčikovými kvartetami č. 8 F dur a č. 22 B dur. Dominujúcou osobnosťou bola Susanne Schäffer, prvá huslistka, ktorá brilantne a s veľkým nadhľadom predostierala uvedenie jednotlivých tém. Obe kvartetá sú podobné štvorčasťovou formou a tempovým rozvrhnutím. V pomalších druhých častiach dominovala vzájomná zvuková prepojenosť partov, v Kvartete B dur sa hudobný tok sformoval až do akéhosi náreku. Protikladnú rozihranosť priniesli tretie časti – menuety. Kvarteto dôsledne artikulovalo rytmické figúry, nechýbali ani rýchle dynamické a agogické zmeny, ktoré osviežili pozornosť poslucháčov.


K Chaos String Quartet sa v tretej kompozícii, Klarinetovom kvintete A dur KV 581, pridal Ronald Šebesta. Skúsený klarinetista sa v Mozartovi pohybuje ako ryba vo vode, jeho hudba je súčasťou repertoáru zoskupenia Lotz Trio, ktorého je Šebesta stabilným členom. S hosťujúcim kvartetom okamžite splynul, v spoločnom pohybe priniesli prvý vrchol večera. Hodvábny tón, bezchybné prechody medzi registrami a virtuozita boli zdrojom poslucháčskeho pôžitku.


Všetky tri Mozartove diela uviedli svojou podobnosťou prítomných do pomyselného zenu, z ktorého ich vytrhla kontrastne energická interpretácia Klavírneho kvinteta Olliho Mustonena. Milan Paľa, Martin Ruman, Andrej Gál, hosťujúci Angličan Tom Norris (husle) a klavirista a autor skladby v jednej osobe Olli Mustonen interpretovali prvú i tretiu časť dravo, presne v duchu predpisu Drammatico e passionato. Tonálne uchopená kompozícia mala výrazné rytmické plochy, chvíľami ako perpetuum mobile, ponášala sa na úvod Stravinského Svätenia jari. Uvoľnenie poskytla stredná časť vo forme passacaglie. Podľa potlesku sa dá usúdiť, že poslucháči si prítomnosť fínskeho skladateľa užívali. Nečudo, pozerať sa na interpretáciu skladateľa je vždy vzácnym momentom.

Mozart – Mustonen, dva hudobné portréty s odstupom troch storočí – a predsa tá podobnosť v životnom poslaní skladateľa, klaviristu a inšpirujúceho interpreta v jednej osobe…