Koncert k 40. výročiu zboru Collegium Technicum
28. 9. 2023
Collegium Technicum, Štátna filharmónia Košice,
Michaela Várady, Marek Gurbaľ,
Tatiana Kanišáková, Jakub Kleckner
Splnené očakávania, plnohodnotný umelecký zážitok a aj čosi navyše – priateľstvo, vzájomná úcta, pokora, ale tiež vášeň pre zvuk a objavovanie harmónie ľudského hlasu. Takou bola dôstojná oslava 40. výročia zboru Collegium Technicum v podobe tradičného celovečerného koncertu v priestoroch prvej košickej hudobnej scény a v spolupráci s orchestrom Štátnej filharmónie Košice.
Dramaturgia večera obsiahla 40-ročnú púť zboru a poukázala na dôležité míľniky jeho existencie – spoluprácu s významnými slovenskými aj zahraničnými skladateľmi, realizáciu mnohých premiér a propagovanie našej kultúry doma i vo svete. Slávnostný večer sa niesol v znamení tvorby slovenských autorov s výnimkou diela Zdeňka Lukáša.
Prvú a cappella polovicu koncertu otvorili dve časti monumentálnej Missa pro iuventute Ivana Hrušovského (1994), venovanej zboru a jeho vtedajšej dirigentke, umelecky aj ľudsky neoceniteľnej Eve Zacharovej. Gloria a Agnus Dei zazneli v krásne vyrovnanom zvuku. Bolo až prekvapivé, ako aktuálne dnes toto bezmála tridsaťročné dielo pôsobí. Koncepcia dirigentky Tatiany Kanišákovej, postavená na kreovaní takmer dokonalého frázovania vychádzajúceho z „nekonečného dychu“ vytvárajúceho podmanivé zvukové masy, pôsobila veľmi prirodzene.
Dve skladby Z. Lukáša – Magna est vis veritatis a 20. výročiu zboru venovaná Angelum pacis Michael –, tvorili vďaka typickému usporiadaniu vokálnej sadzby pekný dramaturgický kontrast. Tonálna príťažlivosť, občasná hravosť vo výraze striedajúca sa s tajomným pianom či plné akordické štruktúry odhalili širokú škálu výrazových možností zboru.
Poslucháčsky sugestívna skladba Juraja Hatríka V domu otca mojevo (2007) na ruský biblický text komponovaná v duchu pravoslávnej cirkevnej hudby ukázala farebnosť a hlasové kvality mužskej a ženskej zložky zboru a nechala vyniknúť mäkko klenuté dlhé frázy v rôznych dynamických odtieňoch.
Vrcholom večera bola nesporne premiéra diela jednej z najvýraznejších súčasných slovenských skladateliek Ľubice Čekovskej Triptych, písaného na objednávku zboru pre túto príležitosť. Poetické vyjadrenie pôsobivých veršov Milana Rúfusa sprostredkované cez Čekovskej citlivú hudobnú optiku a originálne estetické vnímanie sa odzrkadľovalo v bohatej, magicky sa vyvíjajúcej harmónii a polyfónnom pohybe hlasov. Tri kontrastné časti – kontemplatívna Modlitba za Slovensko, rýchla rytmická A napokon láska a záverečný Závet –, vytvorili veľkolepý dramatický oblúk. (Hodnotnejší hudobný darček si zbor nemohol priať.) Naštudovanie rešpektovalo odkaz diela, zbor znel v lyrických momentoch mäkko, plne a kompaktne, kým v rytmických úsekoch bol pregnantný.
Po prestávke zaznela vokálno‑inštrumentálna skladba Norberta Bodnára Contagio Amoris – Dotyky lásky (2003) pre sólový soprán, bas, miešaný zbor a orchester na texty starovekého rímskeho básnika Catulla. Svieže polyštýlové dielo v pestrej inštrumentácii pretkanej žiarivými zvukovými efektmi bolo pomyselným ohňostrojom na oslave. Organický hudobný materiál vyvierajúci z viacerých „neoštýlov“, so zborom ako epickou zložkou, ktorá v aleatorických úsekoch pripomínala dav ľudí, bol veľmi nápaditý, divoký a nespútaný, a aj napriek častým kontrastom logicky usporiadaný. Sólových partov sa s prehľadom zhostili domáci interpreti Michaela Várady (soprán) a Marek Gurbaľ (bas), ktorého vstupy však boli miestami dynamicky poddimenzované, viac tušené ako počuté.
Spoľahlivé naštudovanie zboru a profesionálny výkon orchestra pod energickou taktovkou Jakuba Klecknera podčiarkli slávnostnú atmosféru večera, ktorý bol nielen oslavou života jedného zboru, ale tiež oslavou súčasnej zborovej hudby, štýlovo rôznorodej a napriek svojej náročnosti interpretačne aj poslucháčsky atraktívnej. Všetko najlepšie, Collegium Technicum, do ďalšej štyridsiatky!