Hudobný život

Koncert k 40. výročiu zboru Collegium Technicum

Katarína Koreňová
Katarína Koreňová
19. november 2023
Hudobný život

28. 9. 2023

Košice, Dom umenia

Collegium Technicum, Štátna filharmónia Košice,

Michaela Várady, Marek Gurbaľ,

Tatiana Kanišáková, Jakub Kleckner

Koncert k 40. výročiu zboru


Splnené očakávania, plnohodnotný umelecký zážitok a aj čosi navyše – priateľstvo, vzájomná úcta, pokora, ale tiež vášeň pre zvuk a objavovanie harmónie ľudského hlasu. Takou bola dôstojná oslava 40. výročia zboru Collegium Technicum v podobe tradičného celovečerného koncertu v priestoroch prvej košickej hudobnej scény a v spolupráci s orchestrom Štátnej filharmónie Košice.


Dramaturgia večera obsiahla 40-ročnú púť zboru a poukázala na dôležité míľniky jeho existencie – spoluprácu s významnými slovenskými aj zahraničnými skladateľmi, realizáciu mnohých premiér a propagovanie našej kultúry doma i vo svete. Slávnostný večer sa niesol v znamení tvorby slovenských autorov s výnimkou diela Zdeňka Lukáša.


Prvú a cappella polovicu koncertu otvorili dve časti monumentálnej Missa pro iuventute Ivana Hrušovského (1994), venovanej zboru a jeho vtedajšej dirigentke, umelecky aj ľudsky neoceniteľnej Eve Zacharovej. Gloria a Agnus Dei zazneli v krásne vyrovnanom zvuku. Bolo až prekvapivé, ako aktuálne dnes toto bezmála tridsaťročné dielo pôsobí. Koncepcia dirigentky Tatiany Kanišákovej, postavená na kreovaní takmer dokonalého frázovania vychádzajúceho z „nekonečného dychu“ vytvárajúceho podmanivé zvukové masy, pôsobila veľmi prirodzene.


Dve skladby Z. Lukáša – Magna est vis veritatis a 20. výročiu zboru venovaná Angelum pacis Michael –, tvorili vďaka typickému usporiadaniu vokálnej sadzby pekný dramaturgický kontrast. Tonálna príťažlivosť, občasná hravosť vo výraze striedajúca sa s tajomným pianom či plné akordické štruktúry odhalili širokú škálu výrazových možností zboru.


Poslucháčsky sugestívna skladba Juraja Hatríka V domu otca mojevo (2007) na ruský biblický text komponovaná v duchu pravoslávnej cirkevnej hudby ukázala farebnosť a hlasové kvality mužskej a ženskej zložky zboru a nechala vyniknúť mäkko klenuté dlhé frázy v rôznych dynamických odtieňoch.


Vrcholom večera bola nesporne premiéra diela jednej z najvýraznejších súčasných slovenských skladateliek Ľubice Čekovskej Triptych, písaného na objednávku zboru pre túto príležitosť. Poetické vyjadrenie pôsobivých veršov Milana Rúfusa sprostredkované cez Čekovskej citlivú hudobnú optiku a originálne estetické vnímanie sa odzrkadľovalo v bohatej, magicky sa vyvíjajúcej harmónii a polyfónnom pohybe hlasov. Tri kontrastné časti – kontemplatívna Modlitba za Slovensko, rýchla rytmická A napokon láska a záverečný Závet –, vytvorili veľkolepý dramatický oblúk. (Hodnotnejší hudobný darček si zbor nemohol priať.) Naštudovanie rešpektovalo odkaz diela, zbor znel v lyrických momentoch mäkko, plne a kompaktne, kým v rytmických úsekoch bol pregnantný.


Po prestávke zaznela vokálno­‑in­štrumentálna skladba Norberta Bodnára Contagio Amoris – Dotyky lásky (2003) pre sólový soprán, bas, miešaný zbor a orchester na texty starovekého rímskeho básnika Catulla. Svieže polyštýlové dielo v pestrej inštrumentácii pretkanej žiarivými zvukovými efektmi bolo pomyselným ohňostrojom na oslave. Organický hudobný materiál vyvierajúci z viacerých „neo­štýlov“, so zborom ako epickou zložkou, ktorá v aleatorických úsekoch pripomínala dav ľudí, bol veľmi nápaditý, divoký a nespútaný, a aj napriek častým kontrastom logicky usporiadaný. Sólových partov sa s prehľadom zhostili domáci interpreti Michaela Várady (soprán) a Marek Gurbaľ (bas), ktorého vstupy však boli miestami dynamicky poddimenzované, viac tušené ako počuté.


Spoľahlivé naštudovanie zboru a profesionálny výkon orchestra pod energickou taktovkou Jakuba Klecknera podčiarkli slávnostnú atmosféru večera, ktorý bol nielen oslavou života jedného zboru, ale tiež oslavou súčasnej zborovej hudby, štýlovo rôznorodej a napriek svojej náročnosti interpretačne aj poslucháčsky atraktívnej. Všetko najlepšie, Collegium Technicum, do ďalšej štyridsiatky!