Hudobný život

Karma Haikus & Interludes

Ondrej Veselý
Ondrej Veselý
1. október 2023
Hudobný život

Karma/Haikus & Interludes

Miki Skuta

Real Music House 2023



Nie je to prvýkrát, čo slovenský klavirista a špička našej hudobnej interpretácie Miki Skuta prišiel s iným než klasicko­‑hudobným CD. Nahral už niekoľko jazzových či crossoverových albumov a výnimočnejšie sa realizuje aj s elektrickou gitarou v rukách.


V tomto roku mu vo vydavateľstve Real Music House vyšlo nové CD s názvom Karma/Haikus & Interludes, na ktorom Skutovo umelecké nutkanie hľadať objavné vyjadrovacie možnosti prijalo celkom inakšie tvorivé východiská, podoby, a tým aj estetiku výrazu. Autorovo vnorenie sa do nových horizontov mi (rozmýšľajúc v týchto kontextoch) pripomenulo ostatné albumy Andreja Šebana s mimovoľne improvizovanou hudbou (Zep Tepi či Triplet), ako aj nový koncept Transparentných [zvukových] sôch Jula Fujaka. Zaujímavé je, že všetci traja sú si generačne blízki a ich prejav prešiel na tieto „výhybky“ približne v rovnakom čase.


Karma predstavuje Mikiho Skutu ako skladateľa­‑interpreta a zvukového inžiniera v jednom. Hudba albumu vznikala v r. 2021 v Skutovom štúdiu Eliason a v determinujúcej miere zrkadlí jeho životnú cestu smerom k východným náboženstvám a meditácii. Hlavná myšlienka stojí na hudobných inkarnáciách ôsmich japonských básní haiku, rešpektujúc ich hlavnú meditačnú zákonitosť – byť koncentrovaným na jedinú, momentálnu chvíľu a nemyslieť ani na minulosť, ani na budúcnosť. Vďaka ideám zen­‑budhizmu má Skutova hudba zvláštnu „aforemnosť“ a nadžánrovosť. Haiku obsahujú tému prírodného cyklu a striedaniu ročných období podriadil aj Skuta hudobný materiál, vložil doň princíp kontrastu, zmien a farebnosti.


Každú hudobnú báseň otvára Kristóf Melecsky prednesom literárnej predlohy v angličtine, čo slúži ako kompas na vnútorné nastavenie poslucháča. Štedro pôsobí aj šírka zvukového arzenálu, ktorý si Skuta zvolil. Okrem tradičných akustických nástrojov, ako (neraz preparovaný) klavír, klasická a elektrická gitara či arabská lutna oud, sú použité aj rozmanité zvuky softvérov, sample, efekty či vokalizér. Je to práve voľba niektorých samplov, ktorá mi na určitých miestach prekážala a pripadala mi ako nešťastná, pripomínajúc audio export notačného programu Sibelius. Toto je však pre mňa jediná slabina albumu a týka sa len zopár miest. CD okrem hudby inšpirovanej ôsmimi haiku dopĺňajú ešte hudobný prológ na čínsky text zo 4. storočia pred naším letopočtom: „Myseľ mudrca je v pokoji. Stal sa zrkadlom univerza, odrazom celého stvorenia,“ a na predlohe nezávislé interlúdiá a postlúdiá.


Načúvanie tomuto albumu si vyžaduje isté prenastavenie, predovšetkým poslucháčov zvyknutých na tradičnejší, respektíve klasický európsky repertoár. Ide o hudbu vhodnú skôr na počúvanie bez očakávaní, bez „obzerania sa“ po referenčných bodoch, hudbu ideálnu pre načúvanie v danom momente a za vždy jedinečných okolností.


Skutovi sa naozaj podarilo „donútiť“ ma zamyslieť sa nad módom nastavenia, v ktorom už roky počúvam hudbu. A je to práve táto požiadavka určitej estetickej premeny „osobnej epistémy“ načúvania, ktorá síce spočiatku môže byť nepohodlná, ale prináša nové hudobné zážitky. Inými slovami, poslucháč sa svojím vnorením do hudby stáva do istej miery spoluautorom daného zážitku, a tak album jednoznačne odporúčam zvedavým ľudom s otvorenými ušami. Príjemným bonusom je limitovaná signovaná edícia spolu s luxusným spracovaním albumu, ktorého súčasťou sú aj historické ilustrované spracovania jednotlivých haiku.