Hudobný život

Jürgen Essl, MOF Ivana Sokola

Tamás Horkay
Tamás Horkay
9. október 2024

27. 9. 2024

Košice, Seminárny kostol sv. Antona Paduánskeho

MOF Ivana Sokola

Jürgen Essl

J. S. Bach



Už niekoľko rokov beží na Medzinárodnom organovom festivale Ivana Sokola projekt s cieľom nechať zaznieť kompletné organové dielo J. S. Bacha. Z dvadsiatich koncertov sme si v posledný deň festivalu mohli vypočuť šiesty s názvom Rané dielo I. Na programe figurovali Fantázia h mol BWV 563, Fúga h mol BWV 579, deväť chorálových skladieb (predohier) a známe, virtuózne majestátne Prelúdium a fúga D dur BWV 532. Zodpovedným za realizáciu tohto vystúpenia bol profesor organa na vysokej škole v Stuttgarte, renomovaný a etablovaný umelec z Nemecka Jürgen Essl.


Hudobný život
Jürgen Essl. Foto: Jaroslav Ľaš

Priznám sa, že pred začiatkom koncertu som mal určité obavy z predpokladanej monotónnosti a monotematickosti dramaturgie, v jeho priebehu sa však tieto obavy rozptýlili. Bachova tvorba je skutočné znejúce univerzum, je to akási hudobná biblia či evanjelium a vo svojej podstate je taká pestrá a mnohotvárna, že sa poslucháč nemohol nudiť. Aj napriek tomu, že okrem Prelúdia a fúgy D dur na programe nefigurovali pravé „hitovky“. Esslovi sa treba poďakovať za dokonalé zvládnutie náročného programu, za hlboko a autenticky pochopenú umeleckú závažnosť výpovedí jednotlivých skladieb; registroval empaticky a mnohofarebne, do stredobodu postavil bohatú hudobnú variabilitu jednotlivých kompozícií.


Jeho devízou bolo seriózne poznanie Bachovho štýlu a empatické sprostredkovanie jeho náročného kontrapunktu. Zároveň z Esslovho prejavu sršala radosť z brilantného ovládnutia nástroja, bolo cítiť optimizmus, nadhľad a vyrovnanosť. Už len na okraj spomeniem grandiózne sprostredkované stavebné kontúry, prirodzene dýchajúce frázovanie či striedmu a vtipnú agogiku. Bodka na konci MOF tak nemohla byť frapantnejšia.