Jürg Frey: VOICES
Hudba švajčiarskeho skladateľa Jürga Freya sa často nachádza akoby na pomedzí protichodných ponímaní súčasnej hudby. Vyžaruje z nej podmanivá striedmosť a, hoci sa v zásade vyhýba netradičným zvukovým technikám či manieram, je záhadná, plná prekvapivých zvukových nuáns či formových riešení. Pre Freya je najtypickejším žánrom komorná hudba, o to prekvapivejšie zapôsobí najnovší album s prostým a výstižným názvom VOICES, ktorý prináša šesť kompozícií pre vokálny ansámbel v podaní anglického súboru EXAUDI pod vedením Jamesa Weeksa.
Out of Chorales (2017–2018) na skladateľov vlastný text tvoria štyri zhruba dvojminútové miniatúry hudobne zamerané na rôzne „situácie“: hustý, takmer bitonálny akord premenlivého trvania (1), molové kvintakordy, striedané stále tým istým tónom (2), súzvuky s poltónovými alteráciami (3), rozdelenie vokálneho súboru na dve podskupiny s následným „miešaním“ či chromatickým zhustením súzvukov (4).
Polyphonie der Wörter z r. 1998 je jedinou skladbou na albume, ktorá nebola napísaná pre EXAUDI. Frey pracuje s krajne okliešteným materiálom vo forme na spôsob ABACBA: niekoľkými harmonickými spojmi (A), veľmi dlhým tónom sopránu a altu spievanými unisono (B) a jedným dlhým tichom (C). Každý spevák spieva svoj vlastný text vytvorený tak, že si nezávisle na ostatných vyberie 21 dvojslabičných slov zo zoznamu na konci partitúry. Tieto slová sú vybrané z diel Roberta Walsera, Franza Kafku a Fernanda Pessou a poukazujú na Freyovu dlhoročnú fascináciu zoznamami. Samotným hudobným efektom takéhoto výberu je zmes nesúrodých samohlások, ktoré rozširujú spektrum a prinášajú veľmi jemné obohatenie inak jasnej faktúry.
Shadow and Echo and Jade (2014–2016) pracuje s viacerými prvkami. Jej charakteristickou črtou je nesmierna priezračnosť, Frey v nej viac než v ostatných skladbách na albume pracuje so vzdušným, priezračným zvukom jednohlasnej melódie prerušovanej tichom, ktorej tóny (ponúkajúce známu metaforu o „ostrove zvuku obkoleseného vodou ticha“) si speváci odovzdávajú na spôsob hoketu. Záverečné tutti je následne prekvapivým a emotívnym elementom.
Landscape of Echoes (2019) je vystavaná na zdanlivo jednoduchom princípe pridávania a uberania vrstiev sedemtaktových fráz na spôsob ostinata. Technicky je to teda prosté, zvukovo ide o jednu z najkrajších a najfascinujúcejších skladieb, aké som v poslednom čase počul.
Krátka skladba Blue Bird’s Tune (2021–2022) na úryvky básní Emily Dickinsonovej pracuje s prvkom neurčenosti, ktorú Frey použil v niektorých inštrumentálnych skladbách, ako napr. 60 pieces of sound. Vokálny súbor je rozdelený na dve skupiny, kde tóny dvoch hlasov sú relatívne presne určené (hoci s veľkou dávkou voľnosti, napríklad oktávových transpozícií), zatiaľ čo tretí hlas je zámerne ponechaný „napospas náhode“. Speváci môžu spievať akékoľvek tóny s výnimkou tónov prvej skupiny. Autorským zámerom bolo vytvorenie zvláštnej, svojráznej textúry na pomedzí „známeho a neznámeho“. Because I could not stop for Death (2021–2022) rovnako využíva text Emily Dickinsonovej, s ktorým znie súbežne, akoby v inom pásme či vrstve a text čínskeho básnika Baia Juyiho. Hudba tejto skladby je kontrapunkticky najsofistikovanejšou.
Interpretácia Freyovej hudby kladie na spevákov nesmierne nároky. Takmer výlučne sa odohráva v tichých dynamikách (p až ppp), hudobníci musia udržiavať pokojný, stabilný tón priam na hranici ticha. Interpretácia súboru EXAUDI sa dá bez preháňania označiť ako majstrovská.
K zážitku z počúvania prispieva aj nádherný a čistý zvuk nahrávky z londýnskeho Temple Church, kde bol použitý 3D formát Dolby Atmos, ktorý zachováva prirodzenú farbu hlasu. Podľa informácií v booklete neboli použité žiadne postprodukčné efekty. Vynikajúce je aj grafické spracovanie CD a oceňujem aj prezentáciu na webovej stránke vydavateľstva obsahujúcu krátke video a partitúry skladieb v PDF, ktoré sú vítaným doplnkom. Na záver budem osobný: tento album rozhodne zaraďujem k tomu najlepšiemu, čo som (minimálne) tento rok počul. Bravo všetkým zúčastneným.
(Text bol uverejnený v časopise Hudobný život č. 06/2025.)